Česká republika - Aerolinkám končí tučné časy. Loni sice českými letišti prošlo víc cestujících než kdykoliv předtím. Od září ale jejich počet klesá a počátkem listopadu už byl nižší než za stejný měsíc v roce 2007, a to docela výrazně. Tento trend se přitom hned tak neobrátí.
Příčiny jsou dvě a mají společného jmenovatele. "Souvisí to s hospodářskou recesí. Letecká doprava je citlivým indikátorem prosperity firem a projevuje se v ní i pokles v cestovním ruchu," sdělil Aktuálně.cz ředitel letiště v Brně-Tuřanech Tomáš Ptáček.
Cestujících od podzimu ubývá
Na malých letištích to na žádnou krizi nevypadá. Podle statistik Řízení letového provozu stoupl počet "pohybů" neboli vzletů a přistání za prosinec oproti předchozímu roku na Letišti Ostrava-Mošnov o 26 procent, v Karlových Varech o 43 procent a v Brně-Tuřanech dokonce o 60 procent.
Počet letadel však výrazně klesl na nejfrekventovanějším letišti. Praze-Ruzyni ubylo bezmála třináct set vzletů či odletů. Tento výpadek nenahradil ani přírůstek letů na malých letištích. Celkově tak klesl letecký provoz nad Českem oproti prosinci roku 2007 o 4,2 procenta.
Situace je ale ještě o něco horší. "Letadel létá v podstatě stejně, je ale míň pasažérů," vysvětlila mluvčí ostravského letiště Michaela Kubešová. "Nesmím prozradit konkrétní dopravce, ale za poslední dva tři měsíce je místy pokles počtu cestujících oproti loňsku i o 14 procent," dodala.
Obrovský nárůst letů u brněnského letiště způsobilo loňské výrazné navýšení počtu linek. To ale nemusí trvat věčně. "Zatím jsme výrazný pokles počtu cestujících nezaznamenali. Všichni teď ale hledí kde ušetřit, například tím, že firmy seškrtají služební lety," naznačuje možný odliv cestujících.
Manažeři omezují lety
"Je to pravda," potvrzuje obchodní manažer společnosti Pilana Hulín, který si nepřál být jmenován, jehož identitu ale redakce zná. "Záleží na tom, kam se lítá. Na delší a méně zajímavé destinace, jako je Jižní Amerika, to letos nevypadá vůbec. Na důležité veletrhy v Evropě a Rusku se ale bude létat dál."
Nejhorší období od útoků 11. září 2001, v němž se teď letecká doprava nachází, se tak zřejmě dál prohlubuje. Bankroty a finanční problémy se nevyhýbají ani velkým společnostem. Jak upozornil časopis Respekt, také českou národní leteckou společnost ČSA dostal z miliardových dluhů až masivní rozprodej vlastního majetku včetně letadel, hangárů a pozemků.
A horší časy se už blíží. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) koncem roku odhadlo pokles letecké dopravy na tři procenta, Evropská agentura pro bezpečnost leteckého provozu (EASA) o půl procenta hlubší.