Tržby klesnou, varují obchodníci. Stát má pomoci

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
3. 2. 2009 15:25
Obchodníci se radí, jak ven z krize
Čtyři patra obchodů, tři patra garáží, jedno patro restaurací a barů. Máte po výplatě?
Čtyři patra obchodů, tři patra garáží, jedno patro restaurací a barů. Máte po výplatě? | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Konkurence mezi obchodníky v Česku je tvrdá, odejít z trhu by mohly další firmy. Uvedl to člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a hlavní ekonom ING pro Českou a Slovenskou republiku Jiří Rusnok.

"Myslím si, že je to tady v některých segmentech trochu přeinvestované," řekl během úterní konference Retail Summit 2009 na adresu některých měst, kde existuje velká hustota moderních obchodů. "Bude to drsné," dodal Rusnok v souvislosti s konkurencí na trhu.

Obchodníci letos počítají se zpomalením růstu nebo rovnou poklesem tržeb. Přestože listopadové maloobchodní tržby byly překvapivě nízké, řada lidí z tohoto odvětví výhledově očekává spíše "jen" zpomalení. "Spotřeba v České republice až na drobné excesy nezažila v minulých letech nějaký raketový nárůst a ještě pořád to není nějaká bublina. Proto bych byl spíše optimistický a věřím tomu, že v tomto roce zažijeme pouze zpomalení," doplnil Rusnok.

Zaměřte se na daně a úvěry, žádájí po vládě obchodníci

Jak by se měl podle obchodníků zachovat stát? Během úterní konference se mluvilo o snížení daňové zátěže pro zaměstnavatele, zpřístupnění úvěrů pro podnikatele nebo zvýšení spotřeby.

Účasníci setkání se nicméně shodli na tom, že státní balíčky mohou situaci na trhu zlepšit jen mírně. "Stát může dopad krize na ekonomiku zmírnit, ale ne zamezit," prohlásil ředitel společnosti Deloitte a bývalý viceguvernér ČNB Luděk Niedermayer.

"Vláda může pomoci svými garančními mechanismy tím, že vezme část rizika na sebe, nemůže se ale starat o financování společností," uvedl během diskuze Rusnok. Obchodníci se podle něj musí přichystat na řadu změn, které z finanční krize vyplývají. "Je důležité být flexibilní, diverzifikovat svoje portoflio a mít finanční rezervy," zdůraznil.

Krize se projeví v každém regionu jinak

Jak uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka, lze očekávat změnu v chování spotřebitelů. Češi se podle něj začali postupně zaměřovat na kvalitu a dostupnost jednotlivých obchodů.

Zákazníci jsou nicméně nyní opatrnější, méně ochotní utrácet a míra úspor stoupá. Podle některých analytiků by se naopak důraz na cenu zboží mohl ještě zvýšit.

Strategie obchodu přitom se přitom podle obchodníků výrazně nezmění - i nadále se hodlají zaměřovat hlavně na optimalizaci nákladů a přizpůsobení se potřebám zákazníků, které se nyní mění. "Musíme zákazníkům vyjít vstříc," doplnil Juračka. Záležet bude nicméně na jednotlivých regionech, kde se krize projeví různě. Jedním z určujících faktorů přitom bude míra nezaměstnanosti v dané oblasti.

Šance pro "jiné" podnikatele

Podle Niedermayera může být finanční krize příležitostí pro firmy zvýšit svůj tržní podíl.

Šanci budou mít především podnikatelé, kteří nejdou v hlavním proudu. Prostor k rozvoji dává v současnosti například internet. "Krize je příležitostí pro diferencované soutěžitelé. Pro ty, kteří jsou v něčem jiní," uvedl jednatel p. k. Solvent Martin Moravec. Jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek zase vidí na trhu příležitost pro dodavatele: "Je tu šance pro dodavatele přijít s něčím novým."

Vyhnálek zároveň připustil, že na krizi mohou profitovat obchodní centra, kde lidé budou zřejmě čím dál častěji trávit svůj volný čas. Projít se po obchodním centru je totiž podle něj pro lidi stále jedna z nejlevnějších variant.

 

Právě se děje

Další zprávy