Brno - Propad zájmu? Pokles poptávky? Opatrnější přístup zájemců? Sousloví, která jsou v mnoha odvětvích s pokračující recesí na každodenním pořádku, rozhodně neplatí pro obchodování s internetovými doménami a tvorbu webových prezentací.
„S nástupem hospodářské krize si řada firem uvědomila, že klasické marketingové nástroje už nemusí být tak docela efektivní. Že je především zapotřebí být vidět na internetu, což je oblast, v níž mnozí trochu zaspali," konstatoval Jan Starčevič, předseda České asociace držitelů domén.
Jeho slova potvrzují i statistiky. Zatímco v roce 2007 přibylo ve světě internetu 90 tisíc nových domén s koncovkou cz, vloni to bylo přes 130 tisíc. A za prvních pět měsíců letošního roku přibylo už přes 60 tisíc nových domén s českou koncovkou.
Vymyslet jméno není snadné
Nejde však jen o to, vlastní doménu mít. Její název musí být vymyšlený chytře.
„Domény s kvalitním klíčovým slovem jsou stále žádanější. Výborně se propagují, přitahují pozornost, přináší významné dlouhodobé úspory a jsou hodnotné bez ohledu na to, co se na nich děje," doplnil místopředseda asociace Michal Tůma.
Název domény má být zvolen tak, aby byl snadno zapamatovatelný a zároveň souvisel s činností podniku.
„Existuje třeba řada stránek pneuservisů. Jmenují se i-pneu, e-pneu, nejlepší pneu, nejlepší-pneu. Všechny tyhle názvy ale zákazníkům splývají a konkrétní adresu si nezapamatují. Nakonec místo u vás skončí u konkurence," vysvětlil Michal Ježek, jednatel společnosti KarsaTechnologies, která připravuje řešení pro internetové projekty.
Navíc stále častěji nejde majitelům domén o to, přivést co nejvíc lidí, ale přivést ty správné.
„Spolehlivým tahákem na návštěvníky je název obsahující slovo sex nebo se sexem související. Jenže když přijdou na stránky a zjistí, že ve skutečnosti se jedná o firmu prodávající třeba zemědělské stroje, web opustí a jejich návštěva ke zvýšení prodeje nijak nepřispěje," popsal Ježek.
I proto není vymýšlení té správné domény jednoduché. Navíc cena chytře pojmenovaných stránek roste.
„V roce 2003 jsme za doménu Parfemy.cz zaplatili 15 tisíc korun, loni za Sperky.cz to byly dva miliony korun. Cena zajímavých domén jednoduše roste ruku v ruce s obsazeností klíčových slov, a to se v budoucnu určitě nezmění," přiblížil Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, která provozuje několik internetových obchodů.
Obsah nesmí zůstat pozadu
Ačkoliv šikovně vymyšlený název domény může pomoci s rozhýbáním obchodů, rozhodně není jedinou podmínkou k úspěchu.
Stále víc společností se po letech vrací k vlastním internetovým stránkám a snaží se je vylepšit. Majitelé firem, ale i drobní podnikatelé, už se nechtějí smířit s tím, že návštěvník jejich stránky jen otevře. Chtějí, aby na nich strávil co nejdelší dobu a našel na nich ty správné informace.
„Vzpamatovalo se hodně firem, které dlouho úspěšně existovaly bez internetových stránek nebo se stránkami za pár tisíc udělaných takzvaně na koleně. S krizí je ale začala zajímat efektivnost těch stránek a hledají nové řešení," poznamenal Michal Ježek.
A Jan Starčevič doplňuje: „Stačí se podívat na velké banky. Přestože celkově jsou jejich rozpočty krácené třeba o 30 procent, do na internetových prezentací investují stále stejně."
Spekulantů je méně
Se stále větším počtem registrovaných domén se snižuje i aktivita spekulantů, kteří skupovali atraktivní domény a obratem je prodávali za několikanásobně vyšší částky.
„Dřív se hodně spekulovalo na ochranných známkách. To už dnes příliš nefunguje. Zatímco dřív spekulanti skupovali domény s názvy firem, výrobků nebo služeb, dnes si registrují chytřejší názvy - názvy filmů, seriálů, ale i populární reklamní slogany," popsal Starčevič.
Spekulanti ale velmi pružně reagují i na aktuální dění. „Jakmile se objevila zpráva, že Barack Obama přijede do Čech, registrovala se doména obamavpraze. Lidé často registrují i domény s názvy měst, jen rozšířené - třeba Nová Ostrava," popsala Petra Karkoszková, obchodní asistentka společnosti Internet cz, která se zabývá webhostingem, serverhostingem a registruje i domény.