Vláda prodala Aero slovenské Pentě

EKO, čtk
26. 10. 2006 6:05
Praha - Topolánkův kabinet rozhodl o privatizaci podniku Aero Vodochody. Firmu stojící těsně před krachem získá finanční skupina Penta.

Ministři vítězem tendru totiž označili firmu Oakfield zprávě investiční skupiny Penta.

Středočeský podnik, který už dlouhou dobu bojuje o přežití a na němž zájemci oceňují především letiště v blízkosti hlavního města, tak získá očekávaného strategického partnera.

"Nakonec jsme respektovali rozhodnutí minulé vlády i kritéria výběrového řízení a souhlasili jsme s prodejem vítězi, tedy společnosti Oakfield," uvedl Topolánek.

Cena? Skoro 3 miliardy

Nový vlastník dá za Aero 2,9 miliardy korun. Chce tu rozvíjet výrobu leteckých dílů, vybudovat velké letiště a zachovat výrobu pro armádu. Chce také navýšit základní jmění společnosti o asi 8 miliard korun, řekla v ČT mluvčí Jana Studničková.

Plán restrukturalizace Aera, který Penta připravila, má tři priority. "Za prvé vývoj a výroba letadel a leteckých komponentů v rámci kooperačních projektů, za druhé výstavba letiště Vodochody a za třetí spolupráce s Armádou České republiky," řekl ČTK spolumajitel Penty Marek Dospiva. V rozhovor pro dnešní Hospodářské noviny však Dospiva zpochybnil, zda je možné v Aeru udržet výroba letadel L-159, která je součástí vojenského výrobního programu.

"Budeme samozřejmě naslouchat managementu Aera, pokud jejich argumenty budou přesvědčivé a pokud bude zájem o L-159, budeme v jejich výrobě pokračovat. Ale o reálnosti rozjednaných obchodů máme vážné pochybnosti," řekl Dospiva.

Hlavní potenciál Aera Dospiva vidí ve spolupráci s předními světovými výrobci letadel a komponentů. "Jednáme s celou řadou z nich, mnozí, jako například BAE Systems, Sikorsky Aircraft Corporation, Piaggio Aero nebo Latecoere, nám vyjádřili podporu už v průběhu privatizace," uvedl.

Zájemců bylo víc

Skupina Penta nabídla ve výběrovém řízení, kterého se účastnilo ještě několik dalších firem a sdružení (Aero Kilcullen Consortium, Benson RPG, Český letecký průmysl a konsorcium PPF a J&T) nejvyšší cenu.

Otázkou je, co přesně s Aerem udělá. Rozehrála totiž dvě "letištní" partie. Kromě enormního zájmu o Aero Vodochody také koupila pozemky v okolí Ruzyně - právě ty, na něž se má pražské letiště, jehož kapacita už nestačí zájmu leteckých dopravců, rozrůst. Bude tu stát další přistávací a vzletová dráha.

Slovenská finanční skupina zatím neodhalila, zda koupí Aero padá její zájem o privatizaci Letiště Praha, o němž se spekuluje, či zda budou její zájmy uspokojeny koupí vodochodské firmy.

Zbytky slavné firmy

Z kdysi slavného Aero Vodochody, jehož výroba vždy měla civilní i vojenskou část, dodnes zůstala cenná část - vrtulníky Sikorski, které dodává do Spojených států.

Postupem času však většina ostatních plánů firmy padla a reálně jí kvůli nedostatku peněz hrozí konkurs.

Nedávno prezident firmy uvedl, že Aero by v případě dalšího odložení privatizace muselo utlumit veškeré programy a propouštět. "Udržování potenciálu pro výrobu nových letadel nás stojí velké prostředky. Může přijít moment, kdy přistoupíme k redukci těchto kapacit a zastavení programů, které nepřinášejí okamžité tržby," uvedl Klimeš.

Tržby společnosti klesají nepřetržitě od roku 2001.

ODS versus ČSSD i ve Vodochodech

Ministr financí Vlastimil Tlustý řekl, že součástí jakéhokoliv rozhodnutí vlády, jak naložit s Aerem, musí být pojistka proti konkursu (tzn. že strategický partner počítá s oddlužením firmy). V opačném případě by totiž stát ztratil nad firmou kontrolu, kterou by převzal soudem určený konkursní správce.

Ani sociální demokracie, jejíž vláda vlastně privatizaci Aera připravila, nijak neprostestuje proti faktu, že firmu prodává vláda v demisi. "Ne, to je v pořádku, to je v zájmu zaměstnanců," řekl včera v Českém rozhlasu exministr průmyslu Milan Urban. "Jsem naopak rád, že ODS změnila názor a rozhodla se prodat firmu strategickému partnerovi. Nabídka Penty je pro stát jednoznačně výhodná," doplnil Urban.

Exministr ČSSD narážel na skutečnost, že ministr Martin Říman (ODS) poté, co se ujal vedení ministerstva průmyslu, zpočátku zpochybňoval socialisty připravený prodej firmy. Nechal tendr prověřit, čímž se prodej Aera opět o něco zpozdil.

S letištěm, nebo bez?

Sociálním demokratům vždy vadilo, že zájemci o Aero se netají snahou přeměnit tamní dráhu na mezinárodní letiště. Bývalý vicepremiér Jiří Havel (ČSSD) v době, kdy byl ve funkci, řekl, že je žádoucí, aby zájemci o koupi Aera také garantovali pokračování letecké výroby.

Podle posudku, který si nechalo vypracovat ministerstvo dopravy, by spuštění druhého letiště v blízkosti Prahy ekonomicky neohrožoval situaci Ruzyně (Letiště Praha je také podnik patřící státu).

Zástupci Řízení letového provozu uvedli, že z bezpečnostního hlediska by mezinárodní letiště ve Vodochodech vyhovovalo, pokud ročně odbaví maximálně pět milionů pasažérů.

 

Právě se děje

Další zprávy