reklama
 
 

Vietnamci v. Tesco. Začíná obchodní válka o centra měst

23. 2. 2011 5:30
Foto: Petr Protivánek
Velká obchodní centra chtějí zpět do měst, likvidace malých prodejen bude pokračovat

Brno - V České republice poprvé někdo spočítal, jak hypermarkety a další prodejny velkých nadnárodních řetězců dokázaly přeměnit centra měst v polomrtvá území.

Z moravské metropole Brna zmizelo během posledních tří let 500 malých obchodů, uvádí Centrum pro regionální rozvoj při Masarykově univerzitě ve své analýze.

Brno je ale podle expertů jen modelovým příkladem toho, co způsobil tlak velkých marketů a ochotný zájem nakupujících Čechů vydat se autem na okraj města.

Šestnáct z celkem 29 městských částí v Brně nyní trpí nedostatkem obchodů. Situace v dalších krajských městech je obdobná - s výjimkou těch, kde vyrostla nadnárodním řetězcům zprvu nenápadná a v žádné statistice neevidovaná konkurence: vietnamští obchodníci.

Majitelé obchůdků nevydrželi tlak nízkých cen velkých řetězců. Jen vietnamští prodavači potravin, oblečení či bot nejen odolávají, ale dokonce rozšiřují své obchodní panství otevřené zpravidla od brzkého rána do hluboké noci, včetně nedělí a svátků.

Tlak nevydržíme

Z center zmizely především obchody s potravinami. "Vedle obvodu Brno-střed, který zaznamenal v prodejní ploše potravin nejvyšší pokles, vykázaly ještě Starý Lískovec, Řečkovice a Mokrá Hora propady vyšší než tisíc metrů čtverečních," píší o úbytku malých prodejen autoři zmíněného výzkumu Centra pro regionální rozvoj Ondřej Mulíček a Robert Osman. A přidávají ještě jeden sociální aspekt problému. Zejména pro starší Brňany bez vlastního auta je nyní problém nakoupit.

Není to zdaleka brněnská specialita. Na jednom z největších náměstí v zemi, na Masarykově náměstí v Jihlavě, je nyní devět prázdných obchodů. "Lidé jezdí auty do centra City Park. Na náměstí jsou vysoké nájmy a málo zákazníků. Je to předem prohrané," uvedl Milan Kordis, který nedávno provozoval jeden z obchodů na jihlavském náměstí. Už ho zavřel.

Vietnamská Plzeň

Plzeň je příkladem města, kde prázdné obchody využili ke své expanzi šikovní Vietnamci. V centru přibývá jejich obchodů, ale také prodejen, kde vše dostanete za 30 korun.

Místní realitní agenti potvrzují, že zájem o koupi obchodů nebo jejich pronájem mezi Vietnamci stoupá. V poslední době otevírají především obchody s potravinami.

Vietnamské obchody začínají vážně konkurovat velkým hráčům na trhu. Po celé zemi jich jsou už na tři tisíce - tedy zhruba stejně, jako jich má řetězec COOP Jednota.

Po městech se začaly prosazovat dokonce i na vesnicích. List MfD ve své regionální příloze popsala fungování vietnamské večerky v místní části Račič-Pístovic na Vyškovsku, kde žijí pouhé čtyři stovky lidí.

"Pokud má někdo zájem o obchody v centrech měst, tak jsou to nyní opravdu především vietnamští obchodníci. Občas se taky objeví nadšené ženy, které si chtějí otevřít obchod se svou vysněnou módou, ale takové obchody málokdy přežijí delší dobu," říká Milan Tichopád, který obchoduje s nemovitostmi na Zlínsku.

Reakce Teska a spol na Vietnamce

Vyprazdňování center a jejich zaplňování vietnamskými obchody si všimli i velcí hráči na trhu. Tesco i další nyní otevírají jednu po druhé miniprodejny. I když to otevřeně nepřiznají, úplně nový koncept prodejen má zabránit tomu, aby tržby z drobného prodeje potravin a dalšího zboří končily v kapsách jiných obchodníků.

"Je to úžasný počet (vietnamských prodejen - pozn. red.) a jasná konkurence, která do budoucna bude hrát větší význam. Nebudeme ale kvůli tomu měnit naši strategii. Nezávislý trh je dost veliký na to, abychom uspěli," říkal ještě před rokem generální ředitel Žabky Zdeněk Linhart. Žabka tlak neustála a její majitel, společnost Penta, prodal síť Tesku.

Vracíme se do center

Tlak na malé obchody v centrech měst letos poroste. Velcí obchodníci sází na přestavbu starých obchodních domů. V Chomutově tak byl například přestavěný obchodní dům Prior, obchody na dosah středu města se budou stavět také ve Zlíně nebo Prostějově.

"Pro malé obchodníky to není nic moc přijemná zpráva, nové velké obchody jim určitě odvedou i další zákazníky, kteří zatím zůstali," uvedl Karel Vavro ze společnosti Kredit.

V Česku loni přibylo 76 tisíc metrů čtverečních nových prodejních ploch. Ve srovnání s předešlým rokem se jedná o pokles o 17 procent. A letos se žádné nové centrum neotevře.

"Developeři v České republice omezí na rozšíření stávajících projektů, poprvé od roku 1990 neproběhne otevření žádného nového nákupního centra," uvedla ve své studii Cushman & Wakefield.

autor: Tomáš Fránek | 23. 2. 2011 5:30

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama