Mezi stojany jako špióni. Kontrolovali jsme s ČOI slevy

Veronika Skálová Veronika Skálová
18. 1. 2011 6:07
S inspektory jsme prozkoumali obchod s módou i hypermarket. Štěstí pro zákazníky - oba vzorné.
Slevy. Ilustrační foto
Slevy. Ilustrační foto | Foto: Veronika Skálová

Brno - Líné dopoledne uprostřed týdne, jedno z brněnských nákupních center brázdí převážně maminky s kočárky a mezi stojany obchodu s módou prochází mladý pár.

Okukuje nápisy oznamující slevy, probírá se cenovkami nabízených triček a svetrů a sem tam některé ramínko sejme ze stojanu. Ti dva rozhodně neupoutají pozornost, i když nakupují o něco překotněji, než je obvyklé.

To se ale rychle změní, když si u pokladny převezmou účtenku. "Dobrý den, jsme z České obchodní inspekce a provedli jsme u vás kontrolní nákup zaměřený na slevy. Můžete mi zavolat vedoucí obchodu?" ptá se mladý muž a oba inspektoři ukazují služební průkazy.

Ostře sledované cenovky

Po příchodu šéfa prodejny projde zevrubnou kontrolou nejprve účtenka. "Na dokladu musí být identifikační údaje prodejce, datum zakoupení výrobku i prodejní cena," vysvětluje inspektorka, která musí i s kolegou kvůli své práci zůstat v anonymitě.

S povinnými údaji nemají v tomto obchodě žádný problém, kontroloři proto zaměřují svou pozornost na účtovanou cenu. "Musí být jasně rozeznatelné, která je konečná cena. Nemůže být uvedená jedna cena na stojanu a druhá na zboží," popsala jednu z chyb, které obchodníci dělají ředitelka inspektorátu ČOI pro Jihomoravský a Zlínský kraj Tatiana Neuhybelová.

V kontrolovaném obchodě mají oděvy vybrané inspektory označené správně. Cena za zboží je sice uvedená i na stojanu, ale každý kus má zároveň na visačce stejnou informaci. Pokladní tedy přebírá zboží zpět a vrací kontrolorům peníze.

Právě nesprávné označení ceny patří mezi hlavní prohřešky, které inspektoři při kontrolách výprodejů nacházejí. "Od začátku výprodejů inspektoři prověřili 328 obchodů v celé republice, chyby v informování o ceně našli v 72 případech. Celkem zjistili pochybení u 127 prodejců, to představuje 38,7 procenta," shrnula data za celé Česko Miloslava Fléglová z tiskového oddělení ČOI.

Čeština ztracená mezi jazyky

Tím ale pobyt v obchodě zdaleka nekončí. Pár, který vedoucímu odhalil svou totožnost, teď prochází stojany s oblečením podrobněji. Kromě cenovek se zajímá také o visačky všité v oblečení.

"Na zboží musí být uvedený výrobce, dovozce nebo dodavatel a všechny informace a pokyny musí být v češtině. Jinak by se mohlo stát, že neporozumíte složení a návodu k údržbě a věc si zničíte," vysvětluje inspektorka. Mezi záplavou jazyků, kterými visačka mluví, se sice čeština hledá těžko, ale je tam.

Foto: Veronika Skálová

Jedna starost inspektorům odpadá. Tentokrát není třeba zkoumat, zda prodavači správně vypočítali cenu po slevě. Nápisy totiž pouze informují, že zboží je zlevněné, ale neuvádí o kolik.

Po dvaceti minutách zevrubného zkoumání visaček a cenovek míří inspektoři s vedoucím obchodu do zázemí, aby sepsali výsledky kontroly do protokolu. Minuty odtikávají, kontrola už trvá skoro hodinu.

Reklamační nedorozumění

Vedoucí se přesto nenechal vyvést z míry, zřejmě si je jist, že inspektoři na žádný zádrhel nepřijdou. To platí do okamžiku, kdy se chtějí podívat na reklamační listy. Tedy na protokoly, do kterých se jednotlivé reklamace zaznamenávají.

"Ale my všechny reklamace vyřizujeme kladně, je to politika našeho obchodu. Buďto zboží vyměníme nebo vrátíme peníze. Listy nevyplňujeme už několik let," argumentuje vedoucí obchodu.

Z hlediska kontroly chybějící reklamační listy problém nejsou. Ale obchodníci by je vyplňovat měli. "Chráníte tím spotřebitele, ale i sebe. Dokážete tak, že jste reklamaci vyřídili tak, jak jste měli a ve správné lhůtě," dozvídá se manažer.

Třístránkový pečlivě vyplněný protokol vyjíždí z příruční tiskárny a kontrola je u konce.

Hypermarket? Práce pro čtyři na celý den

Kontroly zlevněného zboží nespadají jen do výprodejových vln, které pravidelně přichází po Vánocích a před letními prázdninami. "V současnosti nabízí obchodníci slevy prakticky po celý rok. Nejrozsáhlejší kontrolní akce ale děláme právě v těchto vlnách," podotkla Tatiana Neuhybelová.

Foto: Veronika Skálová

Místem, kde slevy prakticky nikdy nekončí, jsou hypermarkety. Právě tam míří inspektoři z módního obchodu.

V nákupním vozíku se schází nesourodá sbírka zboží z výprodeje. Dětské ponožky, jeden talíř, domácí bačkory, sprchový gel v akci, pomazánkové máslo, jedna lahev piva, balíček chlazených krůtích prsou a řada dalších věcí.

Procedura je v podstatě stejná jako u módního řetězce, jen inspektoři neodhalují svou totožnost pokladní, ale v informačním koutku. Ani tady se žena, která má funkci vedoucí dne, nezdá být zaskočena.

Následuje znovu vrácení peněz a pak opakované kolečko po obchodě. Tentokrát ale prohlídkou účtované ceny a ceny uvedené u zboží kontrola nekončí. Inspektoři si od vedoucí půjčují čtečku čárových kódů a skoro hodinu prochází mezi regály a namátkou zjišťují, zda cena uvedená na polici odpovídá té, kterou zaznamená pokladna.

Tentokrát dochází i na práci s kalkulačkou. Zatímco inspektor kontroluje ceny, jeho kolegyně propočítává, zda jsou výrobky zlevněné o tolik, o kolik tvrdí cenovka.

V jejich sítích ale opět neuvízla ani jediná chyba. "Podrobná kontrola v hypermarketu je práce pro čtyři lidi na celý den. My jsme to vzali rychle," upozorňuje inspektor po více než dvou hodinách, zatímco jeho kolegyně předává vedoucí kontrolní protokol.

"Kolonku tady na to nemáme, ale zasloužili byste pochvalu," směje se. Vystresované vedoucí dne se viditelně ulehčilo.

Nadávky a útoky? Jednou za měsíc

Ne vždycky ale kontroly České obchodní inspekce probíhají podobně bezbolestně. Na potíže s majiteli či vedoucími narazí každý inspektor nejméně jednou do měsíce.

"Že jsou protivní nebo sprostí není žádnou výjimkou. Po kolegyni dokonce házeli krabice, občas k nějakému fyzickému útoku dojde. A důvodem nemusí být ani to, že odhalíme nějaké vážné nedostatky. Stačí, když řekneme, že jsme i ČOIky," shodují se oba kontroloři.

Jejich práce má i další méně vážné důsledky. "Nakoupit v asijské tržnici je pro mě nemyslitelné. Jednou jsme tam zavítaly mimo práci s kolegyní a všichni trhovci začali poplašeně zavírat, vůbec se s námi nechtěli bavit. Při kontrolách se nás často snaží natáčet, prý mají kdesi i databázi inspektorů," vypráví mladá žena cestou z obchodního centra.

I když kontrolovaní obchodníci už mají pokoj, inspektoři míří zpět do kanceláře. Žádné chyby či podvody sice neodhalili, ale než zanesou informace o dnešních kontrolách do databáze, potrvá to nejméně hodinu a půl.

Podobně bezproblémových dní ale nebývá mnoho. "V rámci kontrol zaměřených na výprodeje a slevy jsme zjistili pochybení u přibližně 40 procent kontrolovaných obchodníků. Toto číslo se ještě může změnit, výprodeje zdaleka nekončí," upozorňuje ředitelka inspektorátu pro Jihomoravský a Zlínský kraj.

Oba kraje se tak vejdou do průměru za celou republiku. Podle mluvčí inspekce obvykle kontroly najdou chyby u třiceti až čtyřiceti procent prodejců. "Jsou i výjimky, například v Plzeňském kraji měl inspektorát zjištění u 58 procent kontrolovaných obchodů," doplnila Miloslava Fléglová.

 

Právě se děje

Další zprávy