Velké hypermarkety polykají svou konkurenci

mič, čtk
18. 5. 2007 13:37
Dohromady má desítka největších už 63 procent trhu
Nejvíc loni vydělal Ahold, který v tuzemsku provozuje obchody Hypernova a Albert
Nejvíc loni vydělal Ahold, který v tuzemsku provozuje obchody Hypernova a Albert | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Deset největších řetězců si loni ze stovek miliard korun, které Češi utratili v obchodech, ukouslo 63 procent. Svůj podíl na trhu tak oproti roku 2005 zvýšily o deset procent.

Zároveň se loni díky fúzím velkých obchodních řetězců zvýšil podíl českých obchodních firem. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod.

Silnější díky akvizicím

Za posílením největších je ovládnutí konkurenčních prodejen. Z Česka se totiž rozhodly odejít čtyři velké obchodní řetězce. Delvita letos v červnu předá svých 97 supermarketů Bille. V roce 2005 z trhu zmizel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka.

Téměř tři desítky supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold.

"Koncentrace trhu, která se od roku 1999 stále zpomalovala a loni náhle vzrostla. Deset největších obchodníků získalo zejména díky fúzím a pokračující expanzi 63procentní podíl na celkovém trhu rychloobrátkovým zbožím," řekl čtk Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

Deset největších obchodníků v 2006

Obchodní řetězec (tržby v mld. Kč) 

  • Ahold CR (38,5*) 
  • Makro Cash&Carry (38,3)
  • Tesco Stores ČR (36,0*)
  • Kaufland ČR (31,0*)
  • Globus ČR (20,5)
  • Penny Market (17,3)
  • Geco Tabak (14,9)
  • Lidl ČR (14,0*)
  • Plus-Discount (13,0)
  • Spar Česká obchodní společnost (11,0*)

 * odhad Incoma
    Zdroj: Incoma Research, časopis Moderní obchod

Skála upozornil, že po schválení převzetí řetězce Delvita společností Billa se vytvořila skupina pěti nejsilnějších obchodních řetězců, a to Schwarz (Lidl, Kaufland), Ahold (Hypernova, Albert), Makro, Tesco a REWE Group (Billa a Penny Market). Každý z nich má tržby vyšší než 30 miliard korun.

Silná pětka se dostává stále více nahoru. "Celkem mají tržby přes 190 miliard korun a podíl v rychloobrátkovém zboží téměř 50 procent," uvedl Skála.

Větší řetězce tak díky své síle vytlačují ty další z trhu. Obrat desítky největších roste výrazně rychleji než u zbývajících čtyř desítek obchodníků. "Počátkem 90. let byl obrat deseti největších obchodníků a dalšcíh čtyřiceti v žebříčku vyrovnaný, nyní má prvních deset obchodníků dvojnásobný obrat," řekl Skála.

Český podíl roste

Podle Skály se i díky tomu zlepšila pozice českých obchodních firem, jejichž podíl na tržbách 50 největších obchodníků se loni zvýšil o jeden procentní bod na 17 procent. Družstva měla dvouprocentní podíl a podíl mezinárodních obchodníků činil 80 procent, přičemž meziročně byl o jeden procentní bod nižší.

"Po řadě let mírně poklesl podíl mezinárodních firem a vzrostl podíl českých společností. Mezi padesátku největších obchodníků se dostalo například několik sítí českých obchodů Jednota.

Skála předpověděl, že velcí obchodníci budou nadále nabývat na síle. A dá se určitě čekat, že ze země zmizí další řetězce. "Na druhé straně dojde k rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen," uvedl Skála, podle kterého obchodní řetězce zamíří i do menších měst s méně než pěti tisíci obyvateli a více se zaměří i na centra větších sídelních útvarů.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce podle předběžných údajů Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly celkové maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun. Loňské tempo růstu tržeb bylo rychlejší než v roce 2005, kdy desítka největších obchodníků zvýšila tržby zhruba o 13 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy