Praha - Deset největších řetězců si loni ze stovek miliard korun, které Češi utratili v obchodech, ukouslo 63 procent. Svůj podíl na trhu tak oproti roku 2005 zvýšily o deset procent.
Zároveň se loni díky fúzím velkých obchodních řetězců zvýšil podíl českých obchodních firem. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod.
Silnější díky akvizicím
Za posílením největších je ovládnutí konkurenčních prodejen. Z Česka se totiž rozhodly odejít čtyři velké obchodní řetězce. Delvita letos v červnu předá svých 97 supermarketů Bille. V roce 2005 z trhu zmizel Julius Meinl, loni jej následoval francouzský Carrefour a německý řetězec Edeka.
Téměř tři desítky supermarketů Edeka a 11 hypermarketů Carrefour získalo Tesco Stores ČR. Bývalé obchody Julius Meinl nyní patří společnosti Ahold.
"Koncentrace trhu, která se od roku 1999 stále zpomalovala a loni náhle vzrostla. Deset největších obchodníků získalo zejména díky fúzím a pokračující expanzi 63procentní podíl na celkovém trhu rychloobrátkovým zbožím," řekl čtk Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.
Deset největších obchodníků v 2006
Obchodní řetězec (tržby v mld. Kč)
- Ahold CR (38,5*)
- Makro Cash&Carry (38,3)
- Tesco Stores ČR (36,0*)
- Kaufland ČR (31,0*)
- Globus ČR (20,5)
- Penny Market (17,3)
- Geco Tabak (14,9)
- Lidl ČR (14,0*)
- Plus-Discount (13,0)
- Spar Česká obchodní společnost (11,0*)
* odhad Incoma
Zdroj: Incoma Research, časopis Moderní obchod
Skála upozornil, že po schválení převzetí řetězce Delvita společností Billa se vytvořila skupina pěti nejsilnějších obchodních řetězců, a to Schwarz (Lidl, Kaufland), Ahold (Hypernova, Albert), Makro, Tesco a REWE Group (Billa a Penny Market). Každý z nich má tržby vyšší než 30 miliard korun.
Silná pětka se dostává stále více nahoru. "Celkem mají tržby přes 190 miliard korun a podíl v rychloobrátkovém zboží téměř 50 procent," uvedl Skála.
Větší řetězce tak díky své síle vytlačují ty další z trhu. Obrat desítky největších roste výrazně rychleji než u zbývajících čtyř desítek obchodníků. "Počátkem 90. let byl obrat deseti největších obchodníků a dalšcíh čtyřiceti v žebříčku vyrovnaný, nyní má prvních deset obchodníků dvojnásobný obrat," řekl Skála.
Český podíl roste
Podle Skály se i díky tomu zlepšila pozice českých obchodních firem, jejichž podíl na tržbách 50 největších obchodníků se loni zvýšil o jeden procentní bod na 17 procent. Družstva měla dvouprocentní podíl a podíl mezinárodních obchodníků činil 80 procent, přičemž meziročně byl o jeden procentní bod nižší.
"Po řadě let mírně poklesl podíl mezinárodních firem a vzrostl podíl českých společností. Mezi padesátku největších obchodníků se dostalo například několik sítí českých obchodů Jednota.
Skála předpověděl, že velcí obchodníci budou nadále nabývat na síle. A dá se určitě čekat, že ze země zmizí další řetězce. "Na druhé straně dojde k rozvoji nových formátů, zejména menších prodejen," uvedl Skála, podle kterého obchodní řetězce zamíří i do menších měst s méně než pěti tisíci obyvateli a více se zaměří i na centra větších sídelních útvarů.
Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce podle předběžných údajů Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly celkové maloobchodní tržby meziročně o 32,9 miliardy na 261,3 miliardy korun. Loňské tempo růstu tržeb bylo rychlejší než v roce 2005, kdy desítka největších obchodníků zvýšila tržby zhruba o 13 miliard korun.