Brno - Definitivně potvrzeno: Mministerstvo dopravy a stavební úřady porušily práva lidí, kteří bydlí v okolí nově budovaných Královopolských tunelů v Brně.
Nejvyšší správní soud totiž ve sporu, který v Česku nemá obdobu, potvrdil, že se stavební úřad ani ministerstvo dopravy řádně nevypořádaly s námitkami lidí ohledně nedostatečné ochrany před hlukem.
Soudci zamítli stížnost Ředitelství silnic a dálnic, jehož úředníci tvrdili, že bylo vše v pořádku.
Tunely budou dražší
Dálniční tunely, které jsou klíčovou stavbou pro dopravu v Brně a stály už pět a půl miliardy korun, budou tedy rozhodnutím soudu dražší. A také se dokončí později, než se plánovalo.
Soudy totiž zrušily stavební povolení až tři roky poté, co se začalo stavět. Tunely jsou přitom hotovy z osmdesáti procent.
"Zastavením stavby se zprovoznění zpozdí téměř o půl roku a škodám, které si v závislosti na délce přerušení prací vyžádají kolem 58 milionů korun měsíčně nad rámec rozpočtu stavby," uvedla mluvčí dálničního ředitelství Martina Vápeníková.
"Jde o obvyklý alibismus úředníků, kteří některé problémy, jako je třeba nadlimitní hluk z dopravy, přesouvají na navazující řízení, v tomto případě až na kolaudaci stavby, což může být pak obtížně řešitelné," uvedl už dříve Miroslav Patrik z organizace Děti Země, která je od roku 2004 účastníky tohoto stavebního řízení.
Velký hluk
Z akustické studie totiž vyplývá, že denní hlukový limit ve venkovním prostředí 60 dB byl překročen na 23 měřících místech z celkových 60 a noční limit 50 dB na 14 místech.
Stavba zahrnuje dva paralelně ražené tunely dlouhé 1,25 kilometru spojující městské části Žabovřesky a Královo Pole. Měly by se stát klíčovou součástí brněnského velkého městského okruhu.
Ministerstvo dopravy tento týden vydalo nové rozhodnutí, ve kterém mají být zohledněny námitky lidí. Na základě tohoto rozhodnutí by se mělo znovu začít stavět, práce by mohly začít v polovině března. Občanské sdružení zastupující lidí bydlící v okolí tunelů už ale avizuje, že se mu ani nové rozhodnutí nelíbí a zvažuje další žalobu.