Brno - Automobilka Hyundai má poté, co dostala dva miliony korun pokuty za černé stavby, další, asi nejvážnější problém.
Stavební úřad v Dobré totiž firmu vyzval k okamžitému zastavení stavebních prací u šesti staveb. Výzva se týká infrastruktury továrny, většina továrních hal je už hotova včetně technologií - tedy výstavby kanalizace, rozvodů vysokého napětí, vodovodního potrubí nebo venkovního osvětlení. Firma už práce zastavila a chce požádat o změnu povolení.
Čtěte také Trest pro Hyundai: Dva miliony za černé stavby |
Okamžitě přestaňte pracovat
"Při prohlídce bylo zjištěno, že některé stavební objekty jsou prováděny v rozporu se stavebním povolením vydaným 30. 4. 2007. Na základě tohoto zjištění vás vyzývám k bezodkladnému zastavení prací," píše se v rozhodnutí Stavebního úřadu v Dobré podepsaném jeho šéfem Václavem Kocichem.
Více o Hyundai
- Hyundai odmítá nový posudek na kanalizaci
- Hyundai Nošovicím představila šéfy
- Továrna Hyundai? Ano, ale něco za něco
- Hyundai: Úřady volí nezvyklé způsoby
- Unikátní záběry: Tajně v zóně Hyundai
- Co bude Hyundai montovat v Česku? Podívejte se
Automobilka tak nesmí pokračovat ve stavbě, dokud nebude rozhodnuto o odstranění nebo o možném dodatečném povolení nelegálních staveb, což však může trvat i několik měsíců.
"Pokud je stavba prováděna bez rozhodnutí nebo opatření stavebního úřadu anebo v rozporu s ním, vyzve stavební úřad stavebníka k bezodkladnému zastavení prací a zahájí řízení. Není-li výzvě vyhověno, stavební úřad vydá rozhodnutí, kterým nařídí zastavení prací na stavbě. Rozhodnutí je prvním úkonem v řízení, odvolání proti němu nemá odkladný účinek," je napsáno ve stavebním zákoně.
Stavební úřad již v únoru zahájil řízení o odstranění dalších celkově osmi staveb, které Hyundai staví v rozporu se stavebním povolením. A za tři stavby postavené v rozporu s platnými povoleními dostal dvoumilionovou pokutu.
"Hyundai si nedávných problémů s odstraňováním staveb a milionových pokut ponaučení nevzal. Zřejmě vůbec nepředpokládal, že by kvůli svému nezákonnému postupu musel zastavit práce," řekl právník Jiří Nezhyba z Garde Ekologického právního servisu.
Je za vším spěch?
Podle něj za počínáním automobilky snaha za každou cenu zahájit výrobu podle plánovaného harmonogramu.
"Stavební úřad učinil první krok, když splnil svou povinnost, a automobilku v jejím rozjezdu za hranice zákonů přibrzdil," uvedl Nezhyba.
Hyundai se proti uloženým pokutám se odvolal.
Už dříve ale zástupci firmy uvedli, že zákony jim v případě změny v povolených stavbách jiný postup, než zvolili, nedovolují a že řízení zahájené úřadem je jenom jedním z kroků, na jehož konci je schválení změn projektů. To ale podle odborníků je jenom výmluva.