Praha - Odborová organizace pilotů ČSA vyhlásila neomezenou stávkovou pohotovost. Důvodem je podle nich snaha managementu umlčet kritiku ze strany zaměstnanců.
"Je naprosto nepřijatelné, aby vrcholný představitel odborové organizace byl managementem společnosti diskriminován a zastrašován za svá veřejná vystoupení. Vyzýváme proto vedení ČSA ke stažení upozornění na možnost výpovědi," oznámili zástupci odborů CZALPA na dnešní tiskové konferenci. Předseda sdružení pilotů Filip Gaspar dostal ve středu od managementu napomenutí jako právní předpoklad možné budoucí výpovědi za porušení pracovní kázně.
Zástupci devíti odborových organizací zaměstnanců ČSA zatím nejsou jednotní v reakci na včerejší návrh prezidenta ČSA Radomíra Lašáka. Ten nabídl svou rezignaci na funkci, pokud piloti přistoupí na snížení platů o 30 procent a další zaměstnanci o 15 procent.
"Návrh prezidenta ČSA vítáme. Považujeme jej za uznání problémů ve firmě a vstřícný krok k odblokování patové situace. Jsme připraveni jednat o podrobnostech," řekl Filip Gaspar, prezident odborového svazu pilotů CZALPA. Výsledky jednání by podle něj měly být známy do mimořádné valné hromady, naplánované na 9. září.
Odborový svaz leteckých techniků a inženýrů naopak Lašákův návrh odmítl. "Nemůžeme o něm jednat, protože opět nepředkládá žádný konkrétní restrukturalizační plán. Lapidárně řečeno jen říká: Dejte nám peníze, ale nezajímejte se, co s nimi uděláme. To je pro nás nepřijatelné," řekl předseda svazu Petr Voldán.
Aerolinie se potýkají s historickou ztrátou způsobenou propadem tržeb kvůli finanční krizi. Pololetní ztráta dosáhla 1,8 miliardy korun, na konci roku přesáhne podle Lašáka dvě miliardy. Management proto v tomto týdnu schválil řadu úsporných opatření - propuštění až 860 zaměstnanců z 4600, prodej šesti letadel, prodej Duty Free obchodů a omezení letového řádu.
Odborářům vadí, že management zatím neupřesnil, jakým způsobem budou dále vykonávány činnosti, které dosud dělají zaměstnanci určení k propuštění. Obávají se zvýšení pracovního vytížení zbylých zaměstnanců, což může ohrozit bezpečnost provozu.
Nelíbí se jim ani nepoměr při plánovaném propouštění, kdy má o práci přijít zhruba 25 procent leteckého personálu a jen 15 procent ostatních zaměstnanců. Šéf odborové organizace posádek letadel se obává, že pokud se letová kapacita sníží o 11 procent, ale propuštěno bude 25 procent personálu, nebude mít s letadly kdo létat.
V dosud zveřejněných plánech managementu podle odborářů chybí také opatření na zvýšení výnosů, ne pouze snižování nákladů.