Nový trik výrobců. V baleních je míň pracího prášku

Tomáš Fránek
3. 11. 2011 15:20
Německé úřady šetří podnět na tajnou dohodu výrobců pracích prášků
Praní prádla v Indii - sen každé ženy.
Praní prádla v Indii - sen každé ženy. | Foto: Reuters

Berlín/Brno - Největší světoví výrobci pracích prášků udělali utajeně krok, který tahá lidem peníze z kapes.

Balení pracích prášků, jako je Ariel nebo Persil, totiž výrobci poměrně výrazně zmenšili, ceny přitom zůstaly stejné jako u větších balení. Pro zákazníky tento krok znamená zdražení pracích prášků v průměru o 12,5 procenta.

Utajené "zdražení" objevili experti německého Spotřebitelského centra v Hamburku.

Ti během října prověřovali a testovali 24 pracích prášků, které se prodávají na evropském trhu, většinu z nich nakoupili v hypermarketech Kaufland.

A osmnáct výrobků včetně nejznámějších pracích prášků, jako je Ariel nebo Persil, je do obchodů dodáváno v menších baleních, ceny se ale vůbec nezměnily. "Takový postup odpovídá v podstatě situaci, při které by došlo ke zdražení výrobků o dvanáct a půl procenta," uvedli experti sdružení.

Je to podezřelé

Například jeden z pracích prášků Ariel od společnosti Procter & Gamble prodávaný v Kauflandu si původně lidé mohli koupit v balení 3,6 kilogramu, nyní ho experti sdružení koupili v 3,2 kilovém balení. Cena zůstala stejná - je to 10,49 eura za kus.
Podobné je to také u Persilu od společnosti Henkel. Jeden tekutý prací prášek určený na barevné prádlo se zmenšil z 3,37 litrů na 3 litry, cena v Kauflandu se nijak nezměnila a je pořád 10,45 eur.

 

Podle expertů sdružení je navíc podezřelé, že ke zmenšení balení sáhli výrobci ve stejnou dobu, podle nich jde o zakázanou dohodu v neprospěch zákazníků. Případ už proto šetří německý antimonopolní úřad.

Zástupci společnosti Procter & Gamble odmítli, že by jejich postup poškozoval spotřebitele, ceny jsou podle nich záležitostí obchodníků a to, že jsou prací prášky v menších baleních, si lidé mohou přečíst na obalech. Henkel odmítl zjištění spotřebitelského sdružení komentovat úplně.

Jednu pokutu za společný postup proti zákazníkům už přitom letos výrobci pracích prášků dostali od Evropské komise.
Ta na jaře uložila za kartelové dohody společnostem Unilever a Procter & Gamble pokutu 315,2 milionu eur (asi 7,7 miliardy korun). Firma Henkel, která se na kartelu podílela, pokutě unikla, neboť na dohody upozornila.

Česko není výjimka

Společnosti se domlouvaly na cenách pracích přípravků v osmi západoevropských a jihoevropských zemích, například v Německu, ve Francii, v Belgii či ve Španělsku. Kartel trval podle Evropské komise, která v EU dohlíží na dodržování unijních pravidel, tři roky, konkrétně v letech 2002 až 2005.

 

Ve Spojených státech založená Procter & Gamble zaplatila 211,2 milionu eur, britsko-nizozemská Unilever pak 104 milionů eur. Obě firmy se k dohodám, které jsou v EU zakázané, přiznaly. Komise jim na základě toho snížila pokutu o deset procent.

Německé spotřebitelské centrum už kvůli tomu, že výrobci zmenšují svoje výrobky, ale jejich ceny nesnižují, vytvořilo databázi asi 400 různých potravinářských a drogistických výrobků. Mezi potravinami, které se nyní prodávají v menších baleních za nesníženou cenu, jsou tak různé druhy káv, Nutella, tyčinky Kit Kat, sýry, pleny Pampers a čokoláda Milka.

 

V menším balení za stejnou cenu se také prodává třeba Aspirin. Celý přehled "zmenšených" výrobků zveřejnilo spotřebitelské centrum na adrese - http://www.vzhh.de/ernaehrung/32535/28102011Versteckte%20Preiserhoehungen.pdf

Zmenšování výrobků a nesnižování jejich ceny uplatňují také výrobci v Česku.

Zmenšení se už tak podle časopisu Marketing Media dočkal populární dezert Lipánek Maxi, výrobci zmenšili také čokoládovou tyčinku XXL 3bit a Milky Way. S novou recepturou zhubly také tatranky od Opavie i Sedity nebo tyčinky Deli. 


 

Právě se děje

Další zprávy