Miliardy za tunely chránící ptáky na R55 se vyplatí

Tomáš Fránek
16. 5. 2010 7:04
Z expertního posudku zpracovaného na výstavbu důležité silnice R55 z Břeclavi do Olomouce vyšla nejlepší varianta s tunely
Stavba dálnice D1 u Hulína
Stavba dálnice D1 u Hulína | Foto: Karel Toman

Brno - Experti posuzující vliv nově budované důležité silnice R55 mezi Břeclaví a Olomoucí na životní prostředí vyhodnotili jako nejlepší variantu tu, která počítá s výstavbou dvou tunelů za miliardy korun.

Tunely přitom nemají pomoci vést silnici přes neprůchodný terén, ale mají v rovinatém terénu ochránit vzácnou a evropsky chráněnou ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví.

V ní zaznamenali zoologové výskyt 240 druhů ptáků. Evropskou směrnicí o ptačích oblastech je chráněný čáp bílý, moták pochop, skřivan lesní, strakapoud jižní a prostřední a lelek lesní.

Nejhorší by bylo nestavět vůbec

Podle plánů má vést 10,7 kilometru dlouhý úsek přes chráněnou ptačí oblast ve dvou tunelech v podzemí. Mezi Bzeneckým tunelem o délce 6,8 kilometru a Rohateckým tunelem o délce 1,6 kilometru má být silnice vedena na povrchu s protihlukovými stěnami.

Experti doporučují, aby Ministerstvo životního prostředí vydalo se stavbou silnice s tunely souhlasné stanovisko. Z posudku přitom vyplývá, že vůbec nejhorší variantou by bylo novou silnici nestavět. Současná R55 totiž dopravě vůbec nestačí a je přetížená.

"Z uvedeného hodnocení a porovnání variant je patrné, že nerealizace záměru, který již dnes značně zatěžuje životní prostředí, by mělo mnohem větší negativní dopady na životní prostředí území, než pokud dojde k realizaci rychlostní silnice R55 v některé z variant," uvedli autoři posudku zpracovaného pro Ministerstvo životního prostředí.

Varianty stavby silnice s tunely a bez tunelů jsou podle expertů v podstatě srovnatelné, kvůli ochraně životního prostředí je ale podle nich lepší stavba tunelů. "Z porovnání variant na základě komplexního vyhodnocení vychází jako nejvhodnější pro další projektovou přípravu varianta tunelová," je napsáno v posudku.

Na stavbě tunelů se už kvůli názoru Evropské komise, která posuzovala stížnosti ekologů z Česka, shodli zástupci ministerstva dopravy a životního prostředí. Vůbec se ale nelíbí ministerstvu zemědělství.

Podle stanoviska odboru hospodářské úpravy a ochrany lesů zemědělského resortu totiž tunelová varianta povede k výraznému kácení lesa. "Požadujeme znovu přehodnotit varianty," napsali zástupci ministerstva.

Proti zemědělci i ekologové

Ani ekologové a ornitologové s variantou výstavby tunelů nesouhlasí a požadují, aby se nová rychlostní silnice z Přerova do Břeclavi vyhnula ptačí oblasti úplně. Navrhují alternativní trasu kolem Veselí nad Moravou, která je asi o sedm kilometrů delší.

Starostové a zástupci krajů by uvítali co nejrychlejší výstavbu silnice. "Zatížení obcí a měst stávající dopravou je natolik zásadní a závažné, že plán na výstavbu tunelů akceptujeme, byť je o cosi dražší," řekl hejtman Zlínského kraje Stanislav Mišák

A zástupci samosprávy kritizují zdlouhavé hádky o trasu. "Je potřeba, aby živočišný druh člověk byl dán na stejnou úroveň jako ostatní živočišné druhy," řekl uherskohradišťský starosta Libor Karásek.

Rychlostní silnice R55 má vést od Olomouce přes Přerov a Hulín až na Břeclav, kde naváže na dálnici D2. Měla by ulevit nadměrnému zatížení obcí na nyní využívané silnici I/55 a umožnit lepší napojení Zlínského kraje na dálniční síť.

V budoucnu by měla měřit 86 kilometrů. V současnosti už motoristům slouží dva krátké úseky, zhruba kilometrový u Olomouce a dálniční obchvat Otrokovic. Od roku 2008 se staví také asi 11 kilometrů dlouhý úsek od lokality Skalka v katastru Tlumačova do Hulína, dokončen by měl být letos na podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy