Smart Wings, kterou provozuje charterový dopravce Travel Service, plánuje přidat na léto i další destinace.
"Během léta budou naše letadla směřovat do "letních destinací" kolem Středozemního či Černého moře. Jde o místa, která na trhu pro individuální turistiku chyběla a která byla již loni velmi oblíbená," uvedla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.
|
Levně už do 40 destinací
Společnost navíc od října začne využívat budapešťské letiště jako svou druhou základnu a létat bude do šesti metropolí, včetně Prahy.
Příklad českého low-cost dopravce dobře ilustruje situaci na trhu. S létem budou přidávat linky po celé Evropě i další aerolinky, aby co nejvíce uspokojily poptávku "dovolenkářů".
V současné chvíli létá na Ruzyni dvanáct nízkonákladových společností, včetně dvojky na evropském trhu - britské společnosti easyJet nebo německé German Wings, a létají do 40 destinací po celé Evropě. Přes léto jich bude ještě více.
Navíc letos na pražské letiště přibyl další silný hráč - slovenská společnost SkyEurope. Nového konkurenta si v zásadě šéf Travel Service Roman Vik v rozhovoru pro HN pochvaloval.
"Na každém novém soupeři je něco pozitivního. Po vstupu SkyEurope na český trh se například zvedla další vlna zájmu o cestování s levnými dopravci," řekl deníku.
Tito velcí hráči navíc již delší dobu potvrzují, že je stále více používají byznysmeni. Smart Wings hlásí 40 procent, easyJet dokonce tři pětiny.
Evropa dohání Ameriku
A navíc se v Česku těší rychlejšímu růstu než v západní Evropě. Zájem o levné lety podle odhadů low-cost firem rostou letos tempem asi dvaceti procet. Na západ od našich hranic to je patnáct procent.
Evropský trh tak dohání pokročilejší americký. Tam levné aerolinie ovládají až 40 procent trhu, v Evropě je to zatím ani ne třetina. Kombinace úspěchu nízkonákladových firem a úpadku leteckého průmyslu uvrhlo řadu amerických tradičních aerolinií do hlubokých ztrát a dohnalo je až k bankrotu.
Problémům čelí také evropští tradiční dopravci, ale postupně se ze ztrát díky restrukturalizacím dostávají k zisku. Před restrukturalizací stojí například i ČSA, které za loňský rok prodělaly bezmála půl miliardy korun.
|
Českým aeroliniím navíc tento týden přibyla nová konkurence na zatím v zásadě monopolní lince. Letadlo Smart Wings v pondělí prvně letělo i do Bruselu, kam zatím z Prahy létaly pouze ČSA ve spolupráci s SN Brussels.
Brusel levně, ale s pauzou
Linka však sotva začala fungovat a už operátor naplánoval její zrušení na období července a srpna.
"Operátorka potvrdila, že jde o všechny lety mezi Prahou a Bruselem od 12. července do začátku září, a to i nedělní, které jsou stále v aktualizovaném letovém řádu... Po mé argumentaci, že je zvláštní rušit lety ještě předtím, než byla linka spuštěna, připustila, že to sama nechápe, protože obsazenost na této lince byla poměrně vysoká," píše v e-mailu, který doputoval i do redakce Aktuálně.cz, rozčarovaný český euroúředník.
"Brusel jako destinaci jsme nezrušili, pouze na měsíce červenec a srpen jsme v letovém řádu udělali zásah u této linky a letový řád optimalizovali. Důvodem je nízká poptávka na této lince během letní turistické sezóny. V těchto případech jsou cestující vždy v dostatečně dlouhém předstihu informováni a naše letecká společnost postupuje v souladu s platným nařízením EU," vysvětluje Dufková.
"Podivoval jsem se také nad tím, že nikdo nebyl informován," pokračuje euroúředník. "Operátorka reagovala, že dnes začnou rozesílat e-maily, kterými budou informovat cestující se zakoupenou letenkou. Peníze budou vracet stejným způsobem, jakým byl let zaplacen, tedy pokud kartou, budou peníze zpět připsány na ni," dokončuje.