Aerolinky vyskakují z kolotoče ztrát

Dušan Klimeš
9. 5. 2006 16:05
New York - Americké aerolinky trpí kvůli vysokým cenám benzínu, přesto se jim začíná dařit. Omezují služby, snižují náklady, zvyšují palivové příplatky.

Southwest Airlines koncem dubna oznámila, že i přes enormní ceny ropy jí mírně vzrostl zisk a to o tři procenta. Konkurenční Continental Airlines zase snížily svoji ztrátu díky růstu tržeb a snižování nákladů. Z loňských 186 na 66 milionů dolarů.
 
Ztrátu však přiznala i zřejmě nejdéle krachující letecká společnost světa UAL, které patří United Airlines. Přestože režim bankrotu ve firmě skončil 1. února po dlouhých 38 měsících, ztráta v prvním čtvrtletí činila 302 milionů dolarů.

"Ty výsledky byly obrovským zklamáním," řekl agentuře Reuters Ray Neidl, analytik firmy Calyon Securities.

"Pány z vedení čeká velký kus práce se snižováním nákladů. A vysoké ceny ropy to jenom zhoršují," dodal Neidl.

Po bankrotu k nebesům

Miláčkem Wall Street je však firma US Airways. Přitom ještě před rokem tato společnost čelila bankrotu. Díky fúzi s America West však tragickému konci unikla a dnes se těší přízni investorů.

Analytici jí zvyšují cílová doporučení, oceňují hladkost, s jakou proběhlo spojení firem, a akcie se pohybují kolem ročního maxima.

V prvním čtvrletí tohoto roku dokonce dosáhla zisku pět milionů dolarů. Odborníci vesměs očekávali ztrátu na úrovni patnácti milionů dolarů.

US Airways podle nich patří k trojici dopravců, kteří by letos mohli vykázat dvoumístný procentní růst zisku. Do této elitní trojice ještě patří Southwest Airlines a Alaska Airlines.

Letecký pohled na amsterdamské letiště Schiphol.
Letecký pohled na amsterdamské letiště Schiphol. | Foto: majesticmoose.net

A zase ta ropa

Přestože některé firmy z leteckého oboru vykázaly čtvrtletní ztrátu, v rámci celoročního zúčtování čeká většina z nich relativně příznivé výsledky.

Pasažéři mají znovu chuť cestovat a létat, Achillovou patou celého průmyslu však zůstává vysoká cena ropy. Podle Asociace letecké dopravy totiž růst ceny leteckého benzínu o jeden cent znamená roční zvýšení nákladů tohoto průmyslu o 199 milionů dolarů (asi 4,5 miliardy korun).

V posledních letech navíc letecký průmysl trpěl poklesem počtu pasažérů a rostoucími náklady. Většina z firem přistoupila k restrukturalizaci, která měla zastavit prohlubující se ztráty, některé musely dokonce požádat soud o ochranu před věřiteli.

Podle všeho se tak americká letecká doprava pomalu dostává z vleklé a bolestné krize. Pokud se dokáže vyrovnat s dnešními cenami ropy, bude již schopná přečkat téměř vše.

 

Právě se děje

Další zprávy