Aeroliniím ropa brání oklepat se z krize

Adam Junek
5. 6. 2006 13:00
Paříž -  "Zlodějská" ropa žene světové aerolinie opět do hlubších ztrát, než se čekalo. Uvnitř: VÝVOJ LETECKÉ DOPRAVY

Tři miliardy dolarů, o tolik přijdou podle dněšního odhadu Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) v letošním roce její členové, tedy přes 260 aerolinií zajišťujících 94 procent letů. Ještě v dubnu asociace doufala ve ztrátu podstatně nižší - 2,2 miliardy.

Příště možná zisk

"Ropa je jako divoká karta, její cena je v růstu stále rychlejší než zvyšování ziskovosti," posteskl si šéf IATA Giovanni Bisignani. Při minulém odhadu dal ale leteckým společnostem naději, že příští rok vydělají, a to 7,2 miliardy dolarů. Tentokrát se o příštích ziscích už raději nezmiňoval.

"Přeprava roste, navíc vytíženost letů je na rekordních číslech. Jenže pokud budou nadále růst ceny ropy, tato růžová situace velmi rychle skončí," varuje Bisignani.

Infobox

Aerolinky už 6 let ztrácejí

  • Naposledy vydělaly aerolinie v roce 2000, konkrétně 3,7 miliardy dolarů
  • V následujících letech kvůli teroristickým útokům, epidemiím SARS a ptačí chřipky či tsunami prodělaly aerolinie v období 2001 až 2005 43,6 miliard dolarů.
  • Na tento rok IATA předpovídá ztrátu tří miliard dolarů.
  • Loni počítala s prodělkem okolo sedmi až osmi miliard, aerolinie se nakonec díky restrukturalizacím a úsporným opatřením propadly do červených čísel jen o 3,2 miliardy dolarů.

Letošní náklady na paliva budou podle odhadů, kdy se počítá s průměrnou cenou 66 dolarů za barel, představovat 26 procent celkových výdajů firem. Loni to bylo 22 procent. V konkrétních číslech tak jde o 112 miliard dolarů oproti 91 miliardám.

Nejhůř se s tím popasují americké aerolinie, které prodělají přes pět miliard. V Evropě a zejména Asii se aerolinky výrazně přehoupnou přes miliardový zisk.

Proč je na tom Amerika tak špatně? Mimochodem hned rok 2006 zahájila krachem firmy Independence Air. Experti tvrdí, že jsou tam mnohem ostřejší podmínky na trhu než třeba v Evropě.

Jedním z hlavních faktorů je nízkonákladová doprava. V USA už představuje 45 procent všech domácích letů. V Evropě je to oproti tomu 30 procent a v Asii necelých dvacet procent. Navíc na rozdíl od Evropy létají low-cost dopravci na stejná letiště jako tradiční aerolinie.

ČSA si pořídily nová letadla
ČSA si pořídily nová letadla | Foto: Adam Junek

Ztráty se prohlubují pomaleji

Přesto je podle šéfa IATA vidět, že se aerolinie stále lépe vyrovnávají s rostoucími cenami ropy. Dříve se počítalo s tím, že každý dolar na průměrné ceně ropy navíc snižuje celkové zisky o miliardu dolarů. Když teď IATA změnila odhadovanou cenu z 57 na 66 dolarů, zvýšila se ztráta jen o 800 milionů dolarů.

"To naznačuje, že aerolinie prošly úspěšnou restrukturalizací a daří se jim snižovat náklady," míní Bisignani.

Tradiční aerolinky kladou navíc stále větší důraz na dlouhé lety, které jsou pro ně nejziskovější. Ne tak ČSA, které se během roku chtějí rozhodnout, zda v dlouhých letech pokračovat, nebo je zrušit.

Aeroliniím ale vyvstává nový problém. Dosud odhadem 40 procent řešilo takzvané hedgeování neboli zajišťování proti drahé ropě. Končí totiž kontrakty a obnovení už bude dražší.

"V době, kdy bylo potřba se hedgeovat, jsme na to neměli dostatek finančních prostředků. Dnes se ale už můžete jistit jen na 60 dolarech, což už je méně účinné," posteskl si pro agenturu Bloomberg Gerhard Arpey, šéf největších amerických aerolinií American Airlines.

Ruská letecká společnost míří i díky novým letadlům (na snímku airbus A321) do náruče aliance SkyTeam
Ruská letecká společnost míří i díky novým letadlům (na snímku airbus A321) do náruče aliance SkyTeam | Foto: Airbus

Vysokou cenu ropy si tak firmy alespoň částečně kompenzují palivovými příplatky. Ty jim pomohou pokrýt asi 20 procent cen ropy. Lufthans nebo British Airways si tak na dlouhých tratích v jednom směru účtují k letence asi 66 dolarů.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy