Evropské aerolinky čekají dobré časy

Dušan Klimeš
23. 3. 2006 13:00
Praha - Mezinárodní asociace letecké přepravy (IATA) odhaduje zisk leteckých přepravců v příštím roce na 7,2 miliardy dolarů.

Asociace tak reagovala na příznivé výsledky leteckých společností a zvýšila svůj odhad o miliardu dolarů.

Naopak letošní předpokládané ztráty leteckého průmyslu odborníci snížili o polovinu na 2,2 miliardy dolarů. Pokud se prognózy splní, vykáží v příštím roce letecké společnosti jako celek zisk poprvé za šest let.

Generální ředitel asociace IATA Giovanni Bisignani ale varoval před přílišným optimismem.

"Je tu několik divokých karet, které se vymykají naší kontrole. Patří mezi ně ptačí chřipka a bezpečnost," prohlásil podle ČTK Bisignani.

Velkou neznámou a problémem pro letecké společnosti jsou vysoké ceny paliv. Za poslední rok stoupla cena barelu ropy o téměř padesát procent. To se velmi bolestně projevuje na nákladech leteckých společností.

Na druhou stranu jsou tak aerolinie nuceny snižovat ostatní náklady a chovat se co možná nejefektivněji. Růstu oboru přispívá i opětovné oživení poptávky po letecké přepravě.

Dvě strany oceánu

Důkazem jsou výsledky německé letecké společnosti Deutsche Lufthansa. Ta včera oznámila, že její čistý zisk za loňský rok dosáhl 453 milionů eur a vzrostl tak o dvanáct procent. Pro letošní rok očekávají analytici provozní zisk Lufthansy na úrovni 717 milionů eur.

Infobox

LETECKÁ DOPRAVA

V EVROPĚ - ODHADY

A SKUTEČNOST

 

  • Pro rok 2006 odhadovala IATA celkové ztráty na 4,4 miliardy dolarů, nyní částku snížila na 2,2 miliardy dolarů.
  • Příští rok měl přinést leteckému průmyslu zisk 6,2 miliardy dolarů, nový odhad činí 7,2 miliardy dolarů.
  • Hlavní evropské letecké společnosti vykazují za uplynulý rok kladné hospodářské výsledky.

Loni se dařilo i dalším firmám v oboru. Skandinávská SAS díky snížení nákladů vykázala po čtyřech letech zisk, jenž byl asi 45 milionů euro. Bohatý rok zažily i největší aerolinie na světě Air France-KLM. Jejich zisk za uplynulá dvě čtvrtletí vzrostl více než trojnásobně.

Dobře si vedla i třetí největší evropská letecká společnost British Airways, která ve svém třetím finančním čtvrtletí, které končilo v prosinci, zvýšila svůj zisk o 29 procent.

Trochu jiný pohled na vzdušný dopravní průmysl však poskytuje USA. Tam se pod ochranu proti věřitelům uchýlily hned tři letecké společnosti: nízkonákladová Independence Air, Northwest Airlines a zřejmě nejznámější Delta Airlines.

"Příliš mnoho letadel jim létalo na příliš mnoha tratích - a za příliš nízké ceny," popsal důvody krachu firmy Independence Air analytik Terry Trippler pro agenturu Bloomberg.

 

Právě se děje

před 6 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy