Peking - V Číně vyroste tisícovka prázdných obchodů. Postaví je společnost I-chao-tien, která tak chce "vymyslet nějakou zábavu pro lidi, kteří jsou už unavení z internetových obchodů". Pro zákazníky toho moc nezmění, až na to, že se při svém online nákupu vydají mezi skutečné lidi.
Namísto potravin uvidí zákazníci v prodejnách pouze obrázky. Pokud budou chtít některou položku koupit, použijí speciální aplikaci pro práci s rozšířenou realitou. Poté, co si zobrazí věc na kameře fotoaparátu mobilního telefonu, se jim ukážou další informace ohledně zboží. Platba proběhne online, objednané položky budou zákazníkovi doručeny přímo domů.
Podrobnosti o aplikaci zatím nejsou známé, podle serveru TechInAsia je ale už služba dostupná pro chytré telefony s operačními systémy iOS a Android - jenže pouze v čínštině.
Odpadnou fronty
Jak uvádí ZDNet, v každé prodejně by mělo být na tisíc položek. První prodejny založené na rozšířené realitě by se měly objevit na jihu země, v kantonech Kuang-čou a Šen-čen.
Každý obchod má mít rozlohu 1200 metrů čtverečních, což je desetinásobek velikosti průměrného čínského bytu, doplňuje TechInAsia.
Hlavní výhodou se má podle zástupců maloobchodní firmy stát podobné pohodlí jako při internetových nákupech. Běžným zákazníkům také odpadne čas strávený ve frontách a následně si nemusí odnášet nákup domů.
I-chao-tien se nepokouší o vybudování virtuálních obchodů poprvé. Loni jich několik otevřela v Jižní Koreji, tehdy ovšem zákazníci používali k nákupu QR kód. K jeho přečtení je rovněž třeba mobilní aplikace, kterou jsou smartphony již vybavené, případně ji lze zdarma stáhnout.
Více než poloviční podíl ve skupině I-chao-tien drží americký maloobchodní gigant Walmart. Ten se ale přímo do nového projektu zapojit nehodlá.
Drogerie v pražském metru
Podobný pokus už vloni proběhl i v Česku. Během dvouměsíční předvánoční akce ve čtyřech stanicích pražského metra si lidé mohli objednat drogerii přes QR kódy chytrých telefonů.
„Tento experiment byl ekonomický průšvih, náklady na kampaň v řádu stovek tisíc to nemohlo zaplatit," vzpomíná na to Ondřej Fryc, šéf společnosti Netretail Holding provozující e-shop Mall.cz.
Jak informoval deník Insider, během akce se přes QR kódy chytrých telefonů prodalo jen zhruba 200 pracích prášků. Nicméně samotnou aplikaci pro nákup si do svého chytrého telefonu stáhlo přes 3000 lidí.
Firma si přesto pochvaluje, že celkový prodej drogerie za dobu trvání kampaně vzrostl šestinásobně, výrazně narostl také počet zmínek o Mall.cz v médiích a na sociálních sítích. „Právě tyhle pokusy o inovaci metodou pokus-omyl nás na té práci baví, jinak by to byla šeď," říká Fryc.
Podívejte se, jak vypadalo řízení virtuální prodejny Tesco:
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Máte rádi online nákupy?