reklama
 
 

Jančura: Česko je bohaté, dotuje i lukrativní tratě

7. 1. 2013 14:00
Soukromníci dokážou některé linky provozovat levněji, tvrdí RegioJet i Leo Express

Praha - Ministerstvo dopravy dotuje vlaky i na těch trasách, které mohou být ziskové. Místo toho by stát mohl investovat na jiných místech. V pondělí to uvedl Radim Jančura, majitel soukromého dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency.

Informace o konkrétním rozdělení čtyřmiliardových státních dotací na rychlíkové železniční linky za rok 2010 se RegioJet pokoušel získat čtrnáct měsíců, než nakonec uspěl u tehdejšího ministra Pavla Dobeše (LIDEM).

Ztrátových je podle údajů ministerstva dopravy, zveřejněných už v pátek, celkem 27 rychlíkových linek a dále vybrané vlaky noční dopravy.

Nejztrátovější rychlíkovou tratí v Česku je trať Ostrava-Krnov-Olomouc. Stát na ni doplácí 225 korun za každý ujetý kilometr, celkem 157 milionů korun za rok. Nejvíc však stát dotuje dálkovou linku Německo - Děčín - Praha - Brno - Břeclav - Rakousko, kde celková dotace dosahuje 625 milionů korun ročně.

Ať Žaluda odstoupí

Jančura v pondělí vyzval šéfa Českých drah Petra Žaludu k rezignaci. Podle majitele RegioJetu totiž manipuloval s informacemi, které se týkají rozdělování dotací, a zhoršil prý hospodářskou situaci národního železničního dopravce. České dráhy to popírají.

Podle Jančury Žaluda lhal, když uváděl, že České dráhy na trati mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov dostávají od státu dotaci 159 korun na kilometr jízdy vlaku. Pode RegioJetu totiž dotace v roce 2012 na této trati dostávaly 223 korun, což dopravce dopočítal na základě podkladů z roku 2010, které získal od ministerstva dopravy.

České dráhy za tvrzením Žaludy stojí. "Částka 159 korun je předpokládaná suma, kterou ČD na kilometru jízdy mezi Ostravou a Olomoucí v loňském roce prodělaly," říká mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský.

Proti roku 2010 se dopravci prý podařilo snížit ztrátu z provozu o více než 50 korun na kilometr například propouštěním nadbytečných zaměstnanců a zvýšením počtu ujetých kilometrů, které vlaky Českých drah na trati urazí. "Tím se fixní náklady rozdělily na větší počet kilometrů," doplnil Šťáhlavský s tím, že čísla, která říká Jančura, jsou účelová dezinformace.

Ministr dopravy by měl podle Jančury odvolat Žaludu i proto, že za pět let jeho šéfování se hospodaření Českých drah zhoršilo o sedm miliard.

Dráhy tají, kam jdou vaše peníze

České dráhy považují zveřejnění informací ministerstvem za narušení trhu a cítí se poškozeny. Úřadu podle nich hrozí pokuta a budou po něm chtít i náhradu škody. Tyto informace považují České dráhy za obchodní tajemství, ačkoliv jsou stoprocentně vlastněny státem a dotace jdou ze státního rozpočtu, tedy z daní občanů.

"Žádné informace související s veřejnými prostředky nemohou být označeny jako obchodní tajemství," říká Jančura. "Transparentnost je o to důležitější, že se jedná o platby z daní za nevytendrovaný byznys. Ani jedna z linek, kterých se zveřejněné dotace týkají, neprošla soutěží na dopravce, přesto stát platí za jejich provoz stovky milionů korun ročně," dodává.

Nejztrátovější linka jde do soutěže

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení. Nynější tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení.

Kromě RegioJetu se do soutěže přihlásila i britská Arriva. Výhodnější nabídku podal RegioJet, který po státu požaduje dotaci 188 korun na kilometr. Firma se proto pře se současným provozovatelem - Českými drahami - o to, zda je jeho nabídka pro stát výhodnější než cena, za kterou jezdí České dráhy.

Využijte ty peníze lépe

"Jsme nejbohatší země v Evropě. Pouze Česká republika dotuje vlaky na páteřních linkách, které mají několik základních zastávek a lze je bez problémů provozovat bez příspěvků," tvrdí Jančura.

Podporuje jej i Leoš Novotný, majitel konkurenční společnosti Leo Expres, která stejně jako RegioJet konkuruje Českým drahám zatím jen na nejlukrativnější trati mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou.

"To by byla paráda. Myslím, že kdybychom dostali od státu 139 korun na kilometr, hned bychom mohli výrazně posunout kvalitu nabízených služeb," říká Novotný.

Pokud by Student Agency dostávala totéž od státu na autobusy, ještě by prý mohla platit cestujícím korunu za kilometr. "Cestující by třeba nezaplatil ani korunu, naopak by dostal stovky korun za to, že s námi jel," říká Jančura.

"Myslím, že všichni chápeme, že jsou dotovány linky, které mají patnáct zastávek - ty budou dotované vždycky, byť by mohly být za méně. Tratě, na kterých je možná zisk, by se ale neměly vůbec dotovat," myslí si Jančura. "To je, jako by se stát rozhodl znovu založit Pramen a Jednotu, které by byly v konkurenci se supermarkety prodělečné," dodává.

"Za ušetřené peníze by stát mohl investovat jinde, třeba na linkách Praha - Děčín nebo Praha - Havlíčkův Brod - Brno, nebo někde rychlíkům zkrátit intervaly z dvouhodinových na hodinové," tvrdí Jančura.

autoři: Petr Kučera, ČTK, Tereza Holanová | 7. 1. 2013 14:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama