Záchrana ČD Cargo bolí. Chystá propouštění a šrotování

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
10. 12. 2012 15:25
Nyní hrozí, že se ČD Cargo do půl roku ocitne v insolvenci
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČD Cargo

Praha - Velká úsporná opatření chystá na příští rok ztrátová ČD Cargo. Plán restrukturalizace předpokládá, že v příštím roce prodá 87 nadbytečných lokomotiv, nechá sešrotovat téměř 5000 vagonů a zvažuje propuštění až 2220 osob.

Rozsáhlé propouštění firma ještě projedná s odboráři. Ti se obávají, že mzdové úspory související s masivním propouštěním firmě k vyrovnanému hospodaření nepomohou.

ČD Cargo je od roku 2007 samostatnou dceřinou společností Českých drah a zajišťuje veškerou nákladní dopravu.

Loni výnosy firmy z nákladní dopravy vzrostly o dvě procenta na 14,3 miliardy korun a podařilo se snížit ztrátu z předloňských 853 milionů korun na zhruba 60 milionů korun.

Výhled na letošní rok z konce září ovšem předpokládá prohloubení ztráty za letošní rok na 233 milionů korun. Koncem listopadu ale plzeňský hejtman a stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec řekl, že firma letos může vykázat až dvoumiliardovou ztrátu. Podle bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM) dopravci dokonce hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku insolvence.

Propustí se necelá čtvrtina lidí 

V současné době ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 lidí. Početní stav zaměstnanců by se tak zmenšil téměř o čtvrtinu.

Současným šéfem ČD Cargo je šéf Českých drah Petr Žaluda. Představenstvo firmy opustil jeho dosavadní předseda Gustav Slamečka. Důvodem personální změny byla prý nespokojenost mateřské společnosti s hospodářskými výsledky ČD Cargo.

V posledních měsících se hovoří také o možném spojení společnosti ČD Cargo a slovenského nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo. Zejména česká strana má o takové propojení obou firem, které by zlepšilo konkurenceschopnost dopravce na evropském trhu, zájem.

Ministr průmyslu Martin Kuba ale v nedělních Otázkách Václava Moravce prohlásil, že takové řešení nepovažuje za šťastné, protože také slovenský dopravce je ztrátový. Lepší řešení by podle něj bylo spojení s některým strategickým partnerem z řad silných klientů ČD Cargo, mezi kterými Kuba jmenoval ČEZ.

Podívejte se, jak vypadá hřbitov vlaků:

 

 

Právě se děje

Další zprávy