Brno/Berlín - Nebe nad Evropou se pomalu otevírá, ale s ním se začínají počítat škody, které napáchal islandský mrak.
Minulý pátek zůstalo na letišti v keňském Nairobi pět set tun květin za jeden a půl milionu eur určených pro největší květinovou burzu v Nizozemí.
Na letiště ve Frankfurtu nad Mohanem od pátku nepřilétlo ani jedno letadlo s čerstvými rybami určenými pro evropské zákazníky. Lidé v Evropě si tak nemohli koupit čerstvého okouna dopravovaného z Keni.
Kvůli mraku se už i propouští - keňští farmáři nemohou přepravit zahradnické produkty do Evropy a dočasně museli propustit tisíce pracovníků. Nazmar již přišly tisíce tun řezaných květin a škody mohou být ještě větší. Napsal to dnes na internetu britský zpravodajský sever BBC.
A zdržení dodávek znamenal mrak i pro společnost Apple. Telefony iPhone se totiž ve větší míře montují v jižní Číně a do Evropy se dodávají výhradně letecky.
V souvislostech:
- Aktuální situace v ČR: Nebe nad Českem je čisté, Ruzyně otevře v poledne
- Analýza: Sopka drtí dopravu více než teroristé z roku 2001
- Story: Islandská sopka je novým členem sdružení proti Ruzyni
- Co se dělo v neděli 18. 4.: Evropa dál prodlužuje dobu bez letů
- Co se dělo v sobotu 17. 4.: Nebe uzavřeno, sopečný mrak postoupil přes Česko
- Co se dělo v pátek 16. 4.: Mrak popela způsobil úplnou uzavírku nebe
Ryby, květiny, telefony
Sopečný islandský mrak tak nezastavil jenom dopravu pro lidi za rodinami nebo dovolenou, ale zabrzdil také dopravu zboží. A výrazně ukázal, jak jsme závislí na strojích brázdících nebe.
Lodě totiž kvůli zdlouhavé cestě nemohou letadla nahradit. Doprava zboží z Asie trvá lodí pět týdnů, letadlem se počítá na hodiny a dny. Proto je třeba Frankfurt největším překladištěm pro dovoz čerstvých ryb, přístavy v Hamburku nebo Brémách se letišti zdaleka nevyrovnají. A třeba papája se lodí nevozí vůbec, zkazila by se.
A čím déle je nebe uzavřené, tím je to víc vidět také na pultech obchodů. "Pokud bude sopečný mrak paralyzovat dopravu delší dobu, nebude v evropských supermarketech čerstvé ovoce a zelenina," řekl podle deníku Die Welt Guy Hardy z jedné distribuční společnosti v Bruselu.
Právě do Bruselu se ještě před zavřením evropského nebe dostaly potraviny a květiny z Keni, Burundi a Ugandy, dál k zákazníkům do Švýcarska nebo Skandinávie už ale nezamířily. "Museli jsme je nechat tady a zničit na místě," řekl Hardy.
To, že se koloběh zboží zastavil, potvrzovaly i letecké společnosti. Firma Virgin Atlantic upozorňovala zákazníky prostřednictvím e-mailu, že už má prázdné sklady na letišti Heathrow.
Už se zvyšují ceny
A švýcarská logistická společnost Panalpina oznámila, že s okamžitou platností zvyšuje sazby za leteckou dopravu.
"V souvislosti s extrémním nedostatkem přepravní kapacity nemáme jinou volbu," napsala firma svým zákazníkům.
Doprava zboží se zastavila i v Česku. Česká pošta tak například kvůli zrušení letů nevypravila do zahraničí přes pět tun listovních zásilek a přes 1400 balíků.
Dopravci už dnes začali sčítat škody.
Dopad přerušení letecké přepravy nad Evropou na aerolinky bude podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu IATA větší než po září 2001. Ztráty mají činit 250 milionů dolarů denně.
Ztráty počítají i cestovky. Největší evropskou cestovní kancelář TUI Travel stálo doposud přerušení letecké dopravy v Evropě způsobené popelem z islandské sopky 20 milionů liber (570,8 milionu korun). V dalších dnech by denní ztráty mohly činit pět až šest milionů liber.
Dopravci už proto chtějí, aby situaci v letecké dopravě řešili politici. Letecké společnosti dnes vyjádřily nespokojenost s řešením krize vládami jednotlivých zemí a žádají od nich rozhodnutí zakládající se na "skutečné situaci" a otevření jistých koridorů, uvedlo sdružení IATA.