"Českým aeroliniím se podařilo za první tři čtvrtletí letošního roku otočit trend zvyšování nákladů před výnosy, a tím udržet hospodářský výsledek nad úrovní schváleného plánu. Podle českých účetních standardů společnost vykázala k 30. září ztrátu 324 milionů korun," uvedla společnost v tiskovém prohlášení.
Už včera on-line deník Aktuálně.cz informoval, že ztráta klesla ze 770 milionů za první pololetí pod 400 milionů.
Podle nových informací tak zisk za tři měsíce od července do září činí 449 milionů korun.
Prezident společnosti Radomír Lašák tvrdí, že se tak dobrých výsledků podařilo dosáhnout díky rostoucím výnosům a zároveň snižováním nákladů alespoň v oblastech, kde to stávající smlouvy managementu umožňují. "Bohužel se totéž zatím nepodařilo v personální oblasti. Po včerejším jednání s odbory jsme nedospěli k dohodě o nižších nárůstech platů pro rok 2007. Závazky z kolektivních smluv zvyšují platy zaměstnanců v ČSA průměrně o osm procent ročně," uvedl Lašák.
"Aby tedy ČSA dosáhly stejného výsledku jako v roce 2005, musíme letos vydělat navíc 400 milionů korun na platy. K tomu přidejme 200 milionů korun na splátky nových letadel. Abychom na konci roku mohli vykázat stejný hospodářský výsledek jako v roce 2005, musíme být letos o 600 milionů korun lepší než vloni," upřesnil.
Celý rok? Plán je půl miliardy
Druhé pololetí s letní sezonou bývá pro ČSA, stejně jako pro jiné letecké firmy, výrazně ziskovější. Firma pro celý rok plánuje ztrátu zhruba půl miliardy, tedy na úrovni loňské ztráty, která dosáhla 496 milionů korun. S tak vysokým ziskem, jako je ten za třetí čtvrtletí, to není nereálné číslo.
Kumulovaná ztráta z předešlých let však už přesahuje jednu miliardu korun.
Černý začátek roku
Přitom ještě v pololetí to nevypadalo s aeroliniemi dobře. Podle informací, které zveřejnil on-line deník Aktuálně.cz, se měla ztráta za šest měsíců přehoupnout až přes miliradu korun. Stáhnout se ji podařilo mimo jiné i díky změně účetních metod.
Aerolinie totiž začaly jinak účtovat neproletěné letenky. Dříve se letenky, jež cestující nevyužil, zapsaly do jakéhosi "rezervního balíku" a do výnosů se započítaly až za půl roku - to kdyby se cestující rozhodl letět později a letenka mu to umožňovala. Nicméně od minulého pololetí ČSA tyto letenky dávají do výnosů již po měsíci. A tak se do plusových položek najednou zapsaly letenky za půl roku zpětně.
"Podobně účtují s neproletěnými letenkami i naši alianční partneři," obhajoval tehdy tento krok Radomír Lašák, prezident ČSA.
Ten si dal za úkol dovést aerolinky k zisku v roce 2008. Má mu v tom pomoci restrukturalizační plán, který představil letos na jaře. Podle něj má firmu opustit až tisícovka z pěti tisíc zaměstnanců a mají se odprodat i některé divize - na konci října tak ČSA například nabídly ke koupi svůj nákladový terminál (cargo). Podobně do prodeje půjde i catering - tedy dodávání jídla na palubu.
Jen za cargo by aerolinie chtěly získat více než 750 milionů korun. Součástí obou transakcí má být smlouva o zajištění služeb pro ČSA novým nabyvatelem. Kvalita a cena těchto služeb je jedním z kritérií odprodeje.
Pojištění bude levnější
Dnes ČSA navíc oznámily další úsporu - tentokrát v pojištění.
"ČSA vybraly nového pojišťovacího brokera, kterým se v rámci vícekolového výběrového řízení stalo konsorcium firem Renomia a JLT. S novým brokerem ČSA za pojištění ušetří až 100 milionů korun ročně, což je téměř 50 procent toho, co ČSA na pojistném platí nyní," oznámila Hupáková.
Na hospodaření firmy si chce v nejbližší době posvítit ministr financí Vlastimil Tlustý. Jeho ministerstvo je totiž největším akcionářem ČSA, když spravuje státní podíl a společeně s akciemi České konsolidační agentury ovládá asi 91 procent firmy.
Ministerstvo financí spolu s ministerstvem dopravy v nejbližší době vypíšou tendr na poradenskou firmu, která navrhne restrukturalizaci aerolinek. "Slibujeme si od toho, že tu neradostnou současnou situaci ČSA nám pomůže řešit renomovaná firma," citovala Mladá fronta Dnes Tlustého.
Poradci pro restrukturalizaci by podle Tlustého měli odpovědět i na otázku, zda nynější vedení ČSA na řízení firmy stačí. Ministr o tom pochybuje. "Považuji současnou situaci ČSA za znepokojivou. Management je tam delší dobu a k žádnému pozitivnímu obratu nedochází," řekl MfD.
Tlustý dokonce přiměl aerolinie svolat předčasně valnou hromadu, kvůli procedurálním věcem se nesejde však tento týden, jak chtěl Tlustý, ale až 27. listopadu. Na této hromadě chce ministr měnit členy dozorčí rady, která mimo jiné může odvolat prezidenta firmy.