Ztráta ČSA roste, práci ztratí 1000 lidí

Adam Junek
27. 7. 2006 0:00
Praha - Do stále hlubší ztráty se propadají České aerolinie. Za prvních pět měsíců se vyšplhala podle informací deníku Aktuálně.cz podstatně nad jednu miliardu korun.

"Reálné výnosy od ledna do května jsou oproti plánovanému obratu o 1,6 miliardy korun nižší," potvrdily deníku Aktuálně.cz pod podmínkou anonymity dva na sobě nezávislé zdroje blízké aeroliniím. Zároveň se sice dařilo škrtat náklady, ale ne tolik, jak klesaly plánované výnosy, vyplývá z prohlášení těchto zdrojů. Pětiměsíční ztráta se tak pohybuje mezi 1,2 až 1,4 miliardy korun.

"Je to možné, přesné číslo neznám, ale ztráta se neustále prohlubuje," potvrdil jeden z členů dozorčí rady, který si nepřál být jmenován. "Pozůstatky po bývalém vedení nelze napravit tak rychle," dodal. Zejména zůstaly nevýhodně nastavené smlouvy.

"Dosavadní ztráta se od té plánované výrazně neliší. Na konkrétní čísla ale bude třeba počkat do srpna, kdy budou známé výsledky hospodaření ČSA za 1. pololetí," odmítla tisková mluvčí ČSA Jana Víšková jakkoli upřesnit informace, které deník Aktuálně.cz získal. Letos naplánovaly ČSA půlmiliardovou ztrátu.

Aerolinie již od května mají nový plán, jak dalším ztrátám zamezit. Jeho součástí je i propouštění. Původně se hovořilo o deseti procentech zaměstnanců. Nyní je podle informací deníku Aktuálně.cz jisté, že půjde o 20 procent, tedy něco přes tisíc lidí.

"Propouštět se bude hlavně ve středním managementu. Rušit se budou nadbytečné mezistupně vedení," uvedly již citované zdroje. Rozsáhlá čistka čeká marketingové oddělení a také oddělení komunikace. Někteří zaměstnanci již své výpovědi obdrželi.

Manažeři dostanou vale

Prvních pět měsíců je pro aerolinky tradičně slabým obdobím. Letní sezóna, kdy vydělávají nejvíce, začíná až v červnu. Také proto se dá předpokládat, že pololetí nakonec skončí menší ztrátou.

Hlubokou ztrátu v prvním pololetí s nejvyšší pravděpodobností účetně České aerolinie upraví, a to pomocí vysokých rezerv. Dlouhodobě má letecká společnost vyšší rezervy, než jí ukládá zákon. K jejich postupnému rozpouštění přistoupila firma již v minulosti. Pokud by se navíc nadále propadala do minusu, hrozil by i konkurs.

Kumulovaná ztráta z předešlých let totiž je 1,3 miliardy korun. A hranicí pro konkurs u ČSA je 2,7 miliardy. To je totiž základní jmění firmy a ve chvíli, kdy kumulovaná ztráta tuto hodnotu překročí, je firma v úpadku a má povinnost podat návrh na konkurs. Rozhodující přitom nejsou průběžné výsledky, ale konečná ztráta za rok.

Dalším ztrátám má zabránit plán nového šéfa aerolinií Radomíra Lašáka. Takzvaný plán "OK 06 - 08", nebo též Turnaroud plán (neboli plán obratu), má základní cíl: v současnosti ztrátovou firmu dovést co nejrychleji, konkrétně roku 2008, k zisku a připravit ji tak na plánovanou privatizaci. Výnos, který stát získá, se odhaduje jen těžko. Ve firmě, jejíž základní kapitál je bezmála tři miliardy korun, drží více než 56 procent.

Již zmíněným propouštěním se samozřejmě aeroliniím podaří podstatně seškrtat personální náklady. V účetnictví letecké společnosti jsou ale i další rezervy.

Například již několikrát se na představenstvu projednával takzvaný případ "Wellington". Jde o ubytování letušek a pilotů při cestách do New Yorku. Dosud jim zaměstnavatel platí hotel Wellington na centrálním Manhattanu. V rámci úspor by chtěly ČSA palubní týmy přesunout do levnějšího hotelu Marriott, nicméně v nepříliš bezpečné čtvrti. Úspora se pohybuje okolo dvanácti milionů ročně. Rozhodnutí o stěhování stále nepadlo.

Další ztráty kvůli válce

Ziskovost ČSA může navíc ovlivnit i právě probíhající konflikt na Blízkém východě. Ten vyhnal cenu ropy až na hranici 80 dolarů, což se promítne do ceny paliv.

"Ekonomický dopad událostí na Blízkém východě do hospodaření ČSA vyhodnocujeme, zatím není vyčíslený," uvedla Jana Víšková.

Bude záležet na délce nucené přestávky v leteckém spojení České republiky a Libanonu. Nicméně už nyní je jasné, že tato událost ČSA poškodí.

"Výpadek spojení mezi Prahou a Bejrútem má značný dopad do celé sítě Českých aerolinií ve světě, protože tuto linku využívají zejména cestující ze zahraničí. Navíc tato situace přišla na vrcholu sezóny, kdy je obsazenost letadel ČSA na této lince nejvyšší," připustila Víšková.

ČSA včera oznámily, že jsou nuceny zrušit další lety mezi Prahou a Bejrútem. Provoz této pravidelné linky je pozastaven do 31. srpna 2006. "Pro obnovení letů ČSA je kromě zprovoznění poškozeného letiště v Bejrútu nutné i zajištění tankování leteckých pohonných hmot v místě," dodala Víšková.

 

Právě se děje

Další zprávy