Pasažéři ČSA si ode dneška připlatí

Dušan Klimeš
15. 8. 2006 0:00
Praha - Každá letenka zakoupená u ČSA je ode dneška zas o něco dražší. Firma totiž začíná vybírat vyšší přirážku za paliva.

ČSA zvyšování palivového příplatku ohlásily minulý týden. Cestující tak musí ke své letence připočítat další náklady, které by měly aerolinkám částečně krýt rostoucí ceny ropy.

"Vzhledem k dalšímu výraznému nárůstu cen ropy přistupují České aerolinie k navýšení palivového příplatku," uvedla před týdnem tehdejší mluvčí ČSA Jana Víšková v tiskové zprávě.

Příplatek na krátkých letech se zvyšuje o 2 dolary na celkových 25 dolarů. Na palivo tak při každém jednotlivém letu cestující přispěje více než 500 korun. To však platí pouze pro letenky koupené v České republice. Pokud koupí zákazník letenku "venku", bude příplatek pouze 23 dolarů, neboť jeho původní výše byla 21 dolarů.

Dvojí metr

"Důvodem pro rozdílnou výši příplatku je zajištění konkurenceschopnosti. Jelikož British Airways či Air France mají příplatek kolem dvaceti dolarů a Lufthansa si účtuje dvacet pět dolarů, musíme se držet jejich cen," uvedla pro deník Aktuálně.cz Jana Víšková.

 

"U nás je podle našeho názoru výše palivového příplatku dostatečně konkurenceschopná," dodává Jana Víšková.

Na dlouhých trasách dojde ke zvýšení o sedm dolarů, a příplatek se tak vyšplhá na 67 dolarů.

"ČSA k tomuto kroku přistoupily po důkladné analýze trhu a poté, co jej oznámily i ostatní letecké společnosti, jako jsou Air France a KLM," doplňuje prohlášení Českých aerolinií.

Naposledy zvyšovaly svůj palivový příplatek České aerolinie 1. května. Tehdy byla cena zvýšena o pět dolarů z 55 na 60. Při nákupu ze zahraničí se příplatek zvýšil o 17 dolarů a byl tak stejný, ať už byla letenka koupena kdekoli. Příplatek na krátkých a evropských linkách se v květnu u ČSA neměnil.

Své ceny zvýšila i společnost Air France KLM. Ta má cesty rozděleny do tří skupin. Na domácích trasách bude zvýšení příplatku činit jedno euro, na středně dlouhých vzdálenostech o dvě eura a u dálkových letů o sedm eur, tedy o téměř 200 korun.

Je však pravdou, že společnost British Airways, která většinou "vlnu zdražování" spustí, tak tentokrát neučinila.

"British Airways zatím o zvyšování palivového příplatku neuvažuje," uvedla pro deník Aktuálně.cz Anna Chmelíková, šéfka British Airways pro Českou republiku a Slovensko.

Cestovky zvedly ceny dřív

Drahá ropa již jednou o prázdninách zamotala turistům, cestovatelům a klientům leteckých společností hlavu. Největší cestovní kanceláře totiž přistoupily ke zvýšení palivových tax, aniž by tak činily v přímé návaznosti na letecké společnosti.

Čedok ji například zvýšil o 200 korun na 990. Důvodem je to, že velcí klienti mají s aeroliniemi smlouvy uzavřené tak, že se palivový příplatek vypočítává přímo z ceny ropy a není dán úplně fixní sazbou.

Obdobně tedy zvýšily tyto poplatky největší kanceláře jako Exim Tours, CK Fisher, či Sunny Days. Jako první na to koncem července upozornily Hospodářské noviny.

Vrty Moravských naftových dolů
Vrty Moravských naftových dolů | Foto: Aktuálně.cz

Ovšem ne všichni dopravci účtují ke svým letenkám palivový příplatek. Například nízkonákladový přepravce SmartWings letos zrušil všechny příplatky, včetně palivového. Nově však konkurenční SkyEurope zavedla od 3. srpna příplatek ve výši pěti eur, tedy necelých 150 korun.

Ropa roste, a s ní i příplatky

Cena ropy na světových trzích v posledních dnech rapidně roste. Minulý týden znovu překročila hranici 75 dolarů za barel a poté, co v pondělí došlo k poškození ropovodu firmy BP na Aljašce, se ceny pohybují dokonce okolo 78 dolarů.

K dalším faktorům, které mají zásadní význam na zdražování černé suroviny,patří nejistota ohledně vývoje v Iránu a boje na Blízkém Východě.

 

Právě se děje

Další zprávy