Praha - Současně s potřebným prodejem třetiny letadel spřádají České aerolinie, bojující s hlubokými ztrátami, plány, jak své cestující dostat i na dlouhé vzdálenosti vlastními silami.
Ačkoliv se právě nyní ČSA se svou dálkovou flotilou rozloučily, má podle informací deníku Aktuálně.cz šéf ČSA Miroslav Dvořák vizi, jak jednou dálkové lety s ČSA obnovit.
Podle nejbližších Dvořákových spolupracovníků totiž má po dokončení restrukturalizačního plánu dojít na nákup nového dálkového letadla. Tentokrát typu Airbusu A330. Letoun by měl "stát" na nové přistávací a vzletové dráze na Ruzyni.
O té se uvažuje již několik let. Dlouho trvaly nákupy pozemků a nadále se řeší problémy s ekologickými organizacemi a protesty obyvatel z okolí. Zatím se tak se stavbou ani nezačalo.
Dosud ČSA provozovaly dálkové lety přes Atlantik - do New Yorku nebo do Toronta. "Tyto trasy by ani po nákupu letadla nebyly zřejmě na pořadu dne. Cílem by byly spíše asijské destinace," prozradil Aktuálně.cz zdroj z Dvořákova okolí.
Nejdřív se bude prodávat
Je to však hudba vzdálené budoucnosti.
Nyní se firma připravuje k odprodeji všech letadel typu Boeing. Podle loňské výroční zprávy (letošní ještě není k dispozici) jich firma měla 20. Tři stroje Boeing 737 byly již odprodány. Tudíž zbývá až 17 strojů.
Firma přitom s prodejem nikterak nespěchá. Prodej se má odehrát v horizontu tří let - tedy v době, kdy se má uskutečňovat restrukturalizační plán.
"To, že letadla typu Boeing z flotily Českých aerolinií postupně odejdou, není tajemstvím. Namísto dřívějších třech typů letadel nakonec zůstanou dva - Airbusy a ATR, což je pro společnost výhodnější," vysvětluje mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že ČSA nebudou prodávat Boeingy pod tlakem.
Poslední rozloučení proběhlo nedávno i se dvěma dálkovými Airbusy A310. Po posledním letu je přivítala slavobrána z vodních děl. Bylo to naposledy, kdy voda dopadla na barvy ČSA.
Nyní se letouny přestříkávají na bílo a po nutných výměnách součástek poputují zpět leasingové společnosti, která je ČSA zapůjčila.
Ztráta ještě bude
Flotila ČSA však nezůstane zcela oslabena. Ve stejném časovém období totiž postupně dorazí osm strojů Airbus A319, které byly v minulosti naobjednány. Celkem tak "vozový park" českého národního dopravce bude čítat necelé čtyři desítky strojů. S tím, že management se chce chlubit jednou z nejmladších flotil v Evropě.
ČSA pro letošní rok plánují ještě stále ztrátu, a to zhruba ve výši 600 milionů korun. Příští rok již má firma skončit v kladných číslech. Za loňský rok naopak vykáží ČSA enormní ztrátu ve výši okolo 3,7 miliardy korun, řekl v uplynulých dnech ministr financí Eduard Janota.
K posílení financí poslouží kromě prodeje letounů ještě další odprodeje majetku - firma se například zbaví dalšího hangáru.
Kromě toho mění postupně svou strukturu v holding. Vyčleněn do samostatné dceřiné společnosti byl již například handling - tedy odbavení zavazadel.
Jen poslední formality zbývají ke stejnému kroku u nepravidelné dopravy, tedy charterů. Novými dceřinými společnostmi se velmi brzy mohou stát také výcvik pilotů, nebo údržba letadel. Mateřská ČSA se zaměří výhradně na pravidelnou dopravu.