Česku hrozí nedostatek strojvůdců. Výcvik je moc drahý

Tereza Holanová Tereza Holanová
6. 11. 2012 12:31
Firmy chtějí šetřit za školení, dávají proto přednost zkušenějším lidem
Někteří se schovávali v kabinách svých strojů.
Někteří se schovávali v kabinách svých strojů. | Foto: Ludvík Hradilek, Aktuálně.cz

Praha - Česku hrozí, že za několik let nebude mít kdo řídit vlaky. Na tuzemském trhu totiž ubývá strojvedoucích, upozorňují někteří dopravci.

Na kolejích tak bez problémů najdou práci i odborníci, kteří jsou již v důchodovém věku. Mohou si dokonce vybírat, do které firmy nastoupí.

Zkušeným strojvedoucím přitom dávají osobní i nákladní dopravci přednost. Pokud totiž zaměstnance nemusí školit úplně od začátku, ušetří statisíce na osobu.

Úspora až půl milionu

"Úspora za školení činí 300 tisíc korun na zaměstnance," odhaduje Michal Gajdoš, který zastupuje nákladního dopravce IDS Cargo. České dráhy a Dopravní vzdělávací institut hovoří o nejméně 350 tisících za každého nového odborníka. A podle Petra Jonáka z Advanced World Transport (AWT) to je dokonce půl milionu korun a více.

Náklady na základní kurz dosahují zhruba 30 tisíc korun. Podobnou částku pak stojí výuka, na jejímž konci získá adept na strojvedoucího osvědčení. Obojí zabere dohromady sedm týdnů, přičemž na dalších zhruba 28 tisíc vyjdou ubytování a strava během školení v České Třebové.

Následuje půlroční jízdní zácvik. Pokud vše zajišťuje dopravce, dostává zaměstnanec po celou dobu plat. Vzhledem k tomu, že hrubá mzda strojvedoucích u Českých drah činí 31 892 korun, zaplatí firma za necelých osm měsíců školicího procesu přes 250 tisíc korun jen na mzdách.

Investujte do zaměstnání

Zmíněný postup, kdy s uchazečem nejdříve uzavřou pracovní poměr a pak mu poskytnou kompletní školení, uplatňují především České dráhy. "Drtivou většinu strojvedoucích si vychováváme sami," říká mluvčí skupiny Petr Šťáhlavský. Výcvik zajišťuje Dopravní vzdělávací institut, část probíhá v depech.

Jak ale zjistil online deník Aktuálně.cz, u nových černých vlaků soukromého dopravce Leo Express musí zájemci nejdříve absolvovat kurz ze svého a až poté žádat o práci - tu mají podle mluvčího Petra Kopáčka "gentlemansky" slíbenou.

RegioJet Radima Jančury nabízí uchazečům obě možnosti. Z vlastní kapsy hradí výcvik ti, kteří se nechtějí u společnosti vázat.

Aby noví strojvedoucí hned neodešli, si ostatně hlídají i České dráhy. Zaměstnanec při nástupu podepisuje, že na oplátku ve firmě pět let zůstane. Pokud se rozhodne odejít dříve, musí drahám odpovídající podíl doplatit.

Leo Express přijel do Prahy. Podívejte se:

Z nabírání "hotových" strojvedoucích těží v každém případě soukromníci - včetně nákladních dopravců. Například v IDS Cargo je mezi nově přijatými zaměstnanci jen zhruba desetina skutečných začátečníků.

Strojvedoucímu, který má již praxi, pak stačí absolvovat teoretické a předpisové testy, jízdní zácvik a závěrečnou zkoušku na Drážním úřadě.

Strojvedoucí, nebo jen řidič?

Průměrný věk strojvedoucího u Českých drah činí 48 let. Soukromí dopravci upřednostňují zkušené uchazeče - například u AWT je pouze čtvrtina mladších 40 let.

Nejmladšímu strojvedoucímu u Leo Express je 34 let. "Výběr tu probíhá podle přísných kritérií," zdůrazňuje mluvčí Kopáček. Podle zjištění Aktuálně.cz však ani zde nemají problém najít práci zdraví a schopní penzisté.

Malý počet "nováčků přímo ze školy" hlásí i Metrans Rail. "Tuto práci jde dělat pouze fanda a dnešní mládež má jiné priority než pokukování po lokomotivách," myslí si výkonný ředitel společnosti Petr Šimral.

Přetahovanou o zkušené strojvedoucí už začínají pociťovat někteří nákladní dopravci, například AWT.

Gajdoš z IDS Cargo navíc zdůrazňuje, že stále více přibývá "řidičů drážních vozidel" na úkor "poctivých strojvůdců". Podle současné terminologie se sice obě slova vztahují k téže profesi, dopravci ale mezi těmito označeními rozlišují.

Strojvůdci podle Gajdoše prošli v dřívějších dobách kvalitnější průpravou a měli o lokomotivy větší zájem než dnešní "řidič".

"Dá se s nadsázkou tvrdit, že v současnosti můžeme spatřit v kokpitech dva živočišné druhy - opravdové pány strojvedoucí s perfektními technickými znalostmi a odpovědností a vedle nich nemalou skupinu řidičů, které nezajímá nic jiného než odměna za jejich průměrnou práci," vysvětluje zástupce IDS Cargo.

Ročně nastupují desítky mladých

České dráhy zatím nedostatek strojvůdců nevidí - právě proto, že jsou dlouhodobě zvyklé vychovávat si je samy. "Ročně nastupuje několik desítek mladých lidí, nejčastěji ve věku do 25, případně do 30 let," uvádí jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.

Foto: Hřbitov vlaků v Bolívii

Aby státní podnik nalákal nové zájemce, spolupracuje i s odbornými středními školami. Jejich studentům nabízí i praxi v depu, kde se mohou seznámit třeba s údržbou a provozem vozidel.

Nestěžuje si ani Leo Express, který se chystá vstoupit na koleje - strojvedoucí se mu prý hlásili sami především proto, že je lákaly nové moderní soupravy. "Docela dost zájemců jsme byli nuceni odmítnout," říká mluvčí Kopáček. Černé vlaky ale nyní řídí pouze lidé, kteří už v minulosti získali zkušenost u jiných dopravců, ať u Českých drah, nebo u Radima Jančury.

RegioJet má potřebu pro příští rok naplněnou. Provozní ředitel skupiny Jiří Schmidt nicméně souhlasí, že obecně je strojvedoucích málo.

Začnou řídit lidé z ulice?

Až generace důchodců odejde, budou soukromníci řešit i jiný problém, než že za výcvik utratí více peněz.

U Českých drah je běžné, že se začátečník prvně "otrká" na regionálních tratích a na dálkové či mezinárodní trasy se dostane až postupně.

Leo Express a RegioJet však nyní vypravují (Leo Express začne v tomto týdnu) pouze vysokorychlostní vlaky na nejdůležitější trati v Česku mezi Prahou a Ostravou.

Podívejte se: Přetahovaná o cestující pokračuje. Který vlak zvítězí?

"Dokážeme nabídnout dostatek zkušebních příležitostí na to, aby byl pak strojvůdce způsobilý nastoupit rovnou na koridor," věří mluvčí Leo Express Petr Kopáček. Firma jednak disponuje simulátorem, jednak lze trénovat na železničním zkušebním okruhu ve Velimi.

"Strojvůdci mají odpovědnost za lidi a nemalé majetkové hodnoty, to nemůžete jen tak svěřit nějakému zelenáči. Vlaky rozhodně nebudou řídit lidé z ulice," ujišťuje Kopáček.

RegioJet řeší situaci tím, že čerstvý strojvedoucí začíná na posunu, postupem času se dostane k přetahům souprav a jízdě bez cestujících. Teprve pak jej firma pustí do vlaku plného lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy