Brno - Jednu z nejvyšších pokut v Česku dostaly dnes České dráhy.
Podle verdiktu Úřadu pro hospodářskou soutěž mají zaplatit 270 milionů korun za zneužití svého dominantního postavení v nákladní dopravě na území Česka.
Dráhy podle úřadu porušily evropské i české právo. V letech 2003 až 2007 uplatňovaly dráhy rozdílné ceny a marže a zvýhodňovaly tak některé odběratele.
Čtěte více: České dráhy zneužily dominantní pozice, rozhodl ÚOHS
Výhodnější nabídky poskytovaly dráhy těm zákazníkům, kteří dostali nabídku od konkurenčních firem. České dráhy znemožnily společnostem Spedit trans a Šped - Trans Levice bez objektivních důvodů uzavírat smlouvy o zákaznickém tarifu a získat tak slevu z ceníku.
"Jednání Českých drah bylo sto způsobit újmu také konečným spotřebitelům, neboť vyšší ceny účtované většině odběratelů byly s největší pravděpodobností zahrnuty do vyšších cen navazujícího zboží," uvedl antimonopolní úřad.
Proti pokutě se mohou České dráhy odvolat. "Situace se už změnila, od začátku letošního roku se už tato situace neopakuje," uvedl šéf antimonopolního úřadu Martin Pecina.
"Zatím jsme oficiální zdůvodnění úřadu nedostali, čekáme na něj," uvedl na dotaz Aktuálně.cz Radek Joklík, manažer komunikace Českých drah. "Nejsme si vědomi toho, že by nákladní doprava ČD před čtyřmi lety v čemkoliv pochybila. Více ale budeme moci říct, jakmile závěry úřadu prostudujeme a rozhodneme se, jestli podáme rozklad," dodal.
Nákladní doprava byla pro České dráhy hlavním zdrojem obživy. Zisky z ní dotovaly ztrátové osobní spoje. Ročně šlo o více než 600 milionů korun. Loni v prosinci vznikla dceřiná firma drah - ČD Cargo, která nákladní dopravu převzala. Pokutu ale dostanou přímo České dráhy.
V odvětví nákladní dopravy podle Joklíka rozhodně nemají České dráhy monopolní postavení. Za důležitou konkurenci ČD označuje kamionovou dopravu, která se na nákladním dopravním trhu podílí 75 procenty, železnice podle jeho vyjádření pouze 22 procenty.
V souvislostech: Stát má vrátit firmám miliardu, soud zrušil pokutu