Dráhy dostaly miliardy na vagóny. Tendr vypsat nemusí

Petr Holub
15. 5. 2008 10:44
Transakce, kde stát prodává i kupuje
Foto: České dráhy

Praha - České dráhy dostaly od státu dvanáct miliard korun na lokomotivy a vagóny. Stát se zároveň vzdal možnosti nákup kontrolovat.

Definitivně tuto operaci ve středu schválil rozpočtový výbor sněmovny.

Svůj první výsledek tak přinesla poslanecká novela zákona o Českých drahách, kterou v březnu odsouhlasila sněmovna a v pondělí ji podepsal prezident.

Stát prodává i kupuje

Zákon mimo jiné uložil státní organizaci Správa železniční a dopravní cesty, aby nakoupila od Českých drah část budov, pozemků a signalizačních zařízení. Příloha k zákonu stanovila jejich cenu na 12 miliard a Správa by je měla využít ke své hlavní činnosti, řízení provozu na železnici.

I když se obchod uskuteční mezi dvěma státními podniky, musí stát Českým drahám zaplatit plnou částku. České dráhy jsou totiž akciová společnost a fungují podle soukromého práva.

Pero pro Václava Klause stojí milion
Pero pro Václava Klause stojí milion | Foto: Koh-i-noor
Čtěte více:
Prezident podepsal zákon, který změní České dráhy

Vláda v dubnu rozhodla, že se 12 miliard zaplatí ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Částka bude fondu uhrazena z jiných zdrojů: sedm miliard se doplatí z dividend státní společnosti ČEZ, pět miliard z privatizačního účtu.

Tuto transakci rozpočtový výbor schválil na doporučení ministerstva financí.

Volnost pro manažery

České dráhy tak získaly částku, kterou sice musí utratit za lokomotivy a vagóny, záleží však plně na jejich manažerech, jak vypíší výběrové řízení na jejich dodavatele.

Pokud by management preferoval jednoho dodavatele a přizpůsobil mu soutěžní podmínky, nemohli by si ostatní zájemci stěžovat u antimonopolního úřadu jako v případě běžné veřejné zakázky. Mohli by pouze apelovat na ministra dopravy Aleše Řebíčka, který má možnost manažery státní železniční firmy odvolat.

Dráhy dosud takovou volnost neměly, protože si na nákup lokomotiv musely půjčovat u evropské úvěrové společnosti Eurofima. Za půjčky ručil stát, proto je schvalovala sněmovna a směly být použity jen podle zákona o veřejných zakázkách.

Naposledy sněmovna schválila půjčku od Eurofimy ve výši 30 milionů euro loni v září. České dráhy je chtějí užít k nákupu příměstských vlaků od ostravské společnosti ČKD Vagonka a vysokorychlostních lokomotiv od plzeňské firmy Škoda Transportation.

 

Právě se děje

Další zprávy