Praha - Více než čtyřicet procent Čechů pravidelně nakupuje v diskontních obchodech. Nechávají se tak nalákat na velmi nízké ceny s tím, že se vzdávají lepších služeb a komfortu.
Své zákazníky si diskonty získávají především na úkor supermarketů, u kterých se počet nakupujících loni snížil. Naopak hypermarkety si své "věrné" udržely. Vyplývá to z průzkumu společnosti The Nielsen Company.
Hypermarkety pravidelně navštěvuje 64 procent lidí.
Expanze o stovky
Nejenže se meziročně počet nakupujících v diskontech zvýšil o sedmnáct procent, houstne i pobočková síť, kterou si tyto firmy vytváří.
Diskontní řetězce loni v Česku pokračovaly v rychlé expanzi, kterou zahájily později než sítě hypermarketů a supermarketů.
Na tuzemském trhu v závěru loňského roku fungovalo 446 diskontních prodejen, kterých bylo ve srovnání s rokem 2005 o 40 více. Počet hypermarketů se loni v Česku zvýšil o 24 na 219 a supermarketů pouze o šest na 724.
Na milion obyvatel tak nyní připadá 44 diskontních prodejen. V rámci střední Evropy bylo toto číslo vyšší jen u Maďarska, kde je jich ještě o dvě více.
Stále oblíbenější
Obliba diskontů v Česku ale prý stále nedosáhla svého vrcholu.
"Například v Maďarsku i přes nejhustší a stále rostoucí síť diskontů není vztah zákazníků k nim tak vřelý jako u nás," uvedla zástupkyně firmy The Nielsen Company Lucie Hrušková.
Češi v diskontech nakupují hlavně limonády, sušenky či čokoládu, méně pak drogistické zboží. "Diskontům se daří nabízet i kvalitní čerstvou zeleninu a ovoce a zákazníci to oceňují, protože 12 procent z nich sem pro toto zboží chodí nejčastěji," podotkla Hrušová.
Lidé míří do diskontních prodejen především kvůli nízkým cenám. Každý třetí zákazník si podle průzkumu The Nielsen Company totiž myslí, že diskonty nabízejí nejnižší ceny rychloobrátkového zboží.
"Zákazníci v ČR mají podprahově zafixováno, že diskonty jsou nejlevnější, aniž by doopravdy znali ceny. Tento trend je zřetelný napříč celou Evropou," upozornila Hrušová.