Kunovice - "Celkem tu je přes 15 kilometrů kabelů," procedí kudrnatý muž přes šroubovák v zubech. V trupu torza letadla bez křídel jich pracuje zevnitř a zvenčí celkem deset. Občas se kolem mihnou dámy s lejstry, sem tam někdo i přes zákaz projede halou na kole.
"My, co líp vypadáme, chodíme přes den. Klempíři dělali přes noc," žertuje slováckým přízvukem prošedivělý muž. Na "čumáku" letadla právě propojuje jeden z nesčetných chumlů desítek a stovek drátků. "Je to kvůli zrychlení dodávky," zvážní trochu Jan Malina, který v Kunovicích montuje letouny už 39 let.
Továrny Aircraft Industries v Kunovicích u Uherského Hradiště jakoby se dnešní krize netýkala. Na konci výrobní linky osmi letadel v různém stádiu vývoje stojí nový a nepřehlédnutelně elegantní černobílý dopravní hornoplošník. "Ten půjde do Rovníkové Guineje," vysvětluje jeden z pracovníků.
L 410: okřídlený náklaďák i limuzína
"Máme dvě pevné objednávky, další minimálně dva letouny chceme dodat do konce roku," odkládá si v horkém dni sako předseda představenstva společnosti Pavel Vach. Poté, co před rokem koupila 51% firmy ruská těžařská společnost Ural Mining and Metallurgical Company si firma brousí zuby právě na ruský trh.
"I přes přetrvávající krizi má velký potenciál. Věříme, že se nám na něj podaří prodat několik set letounů," tvrdí Vach.
Letounem, o kterém je celou dobu řeč je Turbolet L410. Právě kvůli němu jsme dnes v kunovickém "Letu".
Z jeho šik křivek by to laik na pohled nepoznal. Je to ale skutečně přesně 40 let ode dne co poprvé vzlétl. Od té doby se ho prodalo přes 1100 kusů, létá na pěti kontinentech a stal se tak jednou z legend světového letectví.
"Já jsem tady od nulté série," vzpomíná Vladimír Peprník, služebně nejstarší muž ve fabrice. "Děláme letadla salónní neboli na výstavy, sanitní pro převoz raněných, nákladní, fotoverze s proskleným nosem, výsadkovou verzi se zasouvacími dveřmi, ale i luxusní verze v kůži na přání klienta," jmenuje.
Pilot: Je to blbuvzdorný stroj
"Je to blbuvzdorné letadlo," shrnuje své zkušenosti s letounem pilot Svatopluk Vlček. "Jednou jsme s ním letěli 180 hodin z nějaké show v Austrálii. Má velice příjemné letové vlastnosti. Krásně se s ním lítá," pochvaluje si vizionářské dílo konstruktéra Ladislava Smrčka.
Tajemství úspěchu L 410 je vlastně jednoduché. V prvé řadě je levné a spolehlivé. Díky odolným podvozkům a výkonným motorům navíc narozdíl od konkurence přistane a vzlétne i z krátkého pruhu bláta někde v džungli rozvojových zemí. Nevadí mu ani sibiřské mrazy.
Od roku 2005, co bývalý Let Kunovice koupil v konkurzu Aicraft Industries, se noví majitelé snaží toto odolné dědictví posouvat dál.
"Vyrobili jsme první dva letouny s digitální avionikou. To není malá modernizace," vysvětluje předseda Vach, proč tradiční budíky v novém modelu nahradily svítící obrazovky.
"Pro Estonsko jsme dodali komplexní monitorovací letoun včetně vybavení pro přenos dat na zem," připomněl supermoderní dodávku pro partnera v NATO hlavní konstruktér firmy Miroslav Pešák.
"Máme snad všechny certifikáty, prodávat můžeme do celého světa. To vše bez jakékoliv podpory státu," upozorňuje Vach. Díky jeho úspěchu L 410 tak firma stále drží stav 530 zaměstnanců a propouštění neplánuje.
I v turbulencích globální krize tak jediný český výrobce dopravního letounu vidí svou budoucnost pozitivně. "Budeme spouštět modernizovanou 28. sérii, asi třicet letadel," tvrdí Vach.