Znovuzrození nejrychlejšího náklaďáku světa. Bentley opět staví předválečnou legendu

Znovuzrození nejrychlejšího náklaďáku světa. Bentley opět staví předválečnou legendu
Jedná se o kompresorem přeplňovanou verzi vítěze Le Mans 1928: Bentley 4,5 l. Slabší třílitr ve slavné čtyřiadvacetihodinovce zvítězil roku 1924 a 1927, silnější šestiapůllitr v letech 1929 a 1930.
Blower vznikl navzdory nesouhlasu zakladatele značky W. O. Bentleyho z popudu závodníka sira Henryho Birkina.
Díky svým výkonům si auto získalo ikonický status, ale žádný velký závod nevyhrálo. Přišlo totiž o zásadní devízu atmosférických verzí: příkladnou spolehlivost.
Bentley dnes vlastní jeden z původních závodních Blowerů a pravidelně ho vysílá na veteránské akce. Zobrazit 28 fotografií
Foto: Bentley
Martin Přibyl Martin Přibyl
16. 8. 2020 7:05
Ettore Bugatti o nich prohlašoval, že jsou to nejrychlejší náklaďáky na světě. Ve dvacátých letech by se daly jen stěží hledat úspěšnější závodní auta než legendární Bentley, které dominovaly v Le Mans. Kompresorem přeplňovaný čtyřapůllitr byl nejrychlejším autem své doby. Bentley teď movitým zájemcům postaví 12 zbrusu nových, ale dokonale věrných.
4,5l čtyřválec do oživlého Bloweru, vedle něj nově postavený kompresor Amherst Villiers.
4,5l čtyřválec do oživlého Bloweru, vedle něj nově postavený kompresor Amherst Villiers. | Foto: Bentley

Bentley bylo v druhé polovině dvacátých let k nezastavení. Mezi roky 1924 a 1930 si odneslo pět vítězství v legendární 24hodinovce Le Mans a jeho vozy byly trnem v oku konkurence. Nebyla to auta stavěná na obratnost a rychlost, ale robustní a odolná. Původní třílitrové Bentley vyráběné v letech 1921 až 1929 vážilo dvě tuny, a zatímco Bugatti mělo dvoulitrový kompresorový osmiválec, "náklaďáku" stačily válce čtyři a třílitrový objem.

O odolnosti konstrukce svědčí i to, že v roce 1923 skončilo Bentley ještě bez tovární podpory čtvrté i s proraženou nádrží, v roce 1927 vyhrál dosluhující třílitr po havárii s ohnutým šasi. Další vítězství přišla v letech 1928, 1929 a 1930.

Za volanty speciálů seděli bohatí dobrodruzi, kteří si říkali Bentley Boys. Mezi nimi byl pozdější spolumajitel značky Woolf Barnato a sir Henry Birkin.

Nejslavnější z celé série závodních Bentley byl 4,5litrový Blower s kompresorem. Paradoxně navzdory tomu, že sám o sobě nevyhrál žádný velký závod a že vznikl navzdory přání zakladatele značky Waltera Owena Bentleyho. Právě on je autorem výroku "objem nenahradíš", a když ke konci dvacátých let docházel atmosférickému 4,5litru dech, nahradil ho řadovým šestiválcem s objemem 6,5 litru, který vyhrál Le Mans v letech 1929 a 1930.

Jeden z nejvlivnějších Bentley Boys ale chtěl výkon z motoru vydolovat jinak než přidáváním válců a zvyšováním objemu. Sir Henry Birkin chtěl využít kompresor.

Rekonstrukce vzniknou podle nejdražšího Bentley na světě. S tímto vozem závodil sir Henry Birkin v Le Mans 1930.
Rekonstrukce vzniknou podle nejdražšího Bentley na světě. S tímto vozem závodil sir Henry Birkin v Le Mans 1930. | Foto: Bentley

W. O. Bentley byl proti, tvrdil, že to zničí charakter motoru. Jenže sám se tehdy dostal do finančních těžkostí a spolumajitelem Bentley se stal zmíněný Woolf Barnato. Ten Birkinovi vyhověl a projekt povolil. Zapotřebí bylo vyrobit 50 kusů kvůli závodní homologaci. O peníze nebyla nouze, dodala je Birkinova patronka a zámožná majitelka závodních koní Dorothy Pagetová.

Auta upravil výrobce kompresoru Amherst Villiers, Bentley od nich dal ruce pryč. Výkon se zvedl z dnes úsměvných 110 koní na 175 (v závodní verzi na 240), pryč ale byla i legendární spolehlivost. Vždyť Bentley si již ve dvacátých letech dovolil dát na svá auta pětiletou záruku.

Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans v roce 1930 Blower nedokončil, i když Birkin ve svém voze doslova utahal Mercedes SSK se sedmilitrovým kompresorem přeplňovaným šestiválcem a slavným Rudolfem Caracciolou za volantem.

Oba museli odstoupit a Birkin do velké míry umetl cestu k vítězství Barnatovi na šestiapůllitru Bentley Speed Six. Sám W. O. Bentley později rozhlašoval, že to byla domluvená taktika, podle všeho se ale prostě jednalo o Birkinův styl: jet s plynem na podlaze.

V rámci rekonstrukce vznikl detailní počítačový 3D model Bloweru.
V rámci rekonstrukce vznikl detailní počítačový 3D model Bloweru. | Foto: Bentley

Birkin se pak se svým Blowerem zúčastnil velké ceny Francie na okruhu v Pau. Jeho dvoutunové Bentley bylo pravděpodobně nejtěžším vozem, který se kdy podobného závodu zúčastnil. V poli o poznání lehčích bugatek skončil druhý.

Hlavní devízou Bloweru byla jeho rychlost. Jedno z Birkinových kompresorových Bentley bylo později upraveno, přestavěno na jednomístné auto a mělo kapotou zakrytý chladič. Úkol byl jasný: překonání rychlostních rekordů. V březnu 1932 s ním Birkin jel na okruhu v Brooklands rychlostí 222 kilometrů za hodinu. Tedy jel, často prý spíše letěl, protože klopené zatáčky byly plné nerovností. V té době už Bentley musel svoji automobilku v důsledku ekonomické krize prodat Rolls-Roycu.

Díky podobným Birkinovým jízdám a velice omezené sérii, kdy nakonec vzniklo jen 55 kusů, se ale z Bloweru stala legenda mezi předválečnými sportovními auty. Spisovatel Ian Fleming ho dokonce vybral jako auto pro Jamese Bonda. Agent 007 s ním jezdil v románech Casino Royale, Žít a nechat zemřít a Moonraker.

Ian Fleming o Bondově Bentley v Casinu Royale

"Auto bylo jediné Bondovo hobby. Byl to jeden z posledních 4,5litrových Bentley s kompresorem od Amhersta Villierse. Koupil ho téměř nové v roce 1933 a během války ho měl pečlivě schované…"

Ceny původních Blowerů se dnes pohybují okolo sedmi milionů eur. Nabídku ale teď rozšíří dvanáct přesných kopií, které vznikají v oddělení Mulliner britské automobilky. Vozy vzniknou podle jednoho ze čtyř tzv. Team Blowerů, s nimiž závodil Birkinův soukromý tým. Auto se značkou UU 5872 má být právě tím, s nímž anglický pilot trápil v Le Mans Rudolfa Caracciolu na Mercedesu.

Ručně vyklepávanou palivovou nádrž a chladič vyrábí pro Bentley společnost Vintage Car Radiator Company.
Ručně vyklepávanou palivovou nádrž a chladič vyrábí pro Bentley společnost Vintage Car Radiator Company. | Foto: Bentley

Technici nejprve Blower rozebrali a každý jednotlivý díl prohnali 3D skenerem, aby měli k dispozici přesnou předlohu pro výrobu kopie. Pomocí kombinace 100 let starých historických postupů i nejmodernější technologie pak vzniknou díly pro dvanáct dalších Blowerů. Původní vůz bude následně opět sestaven a zrenovován tam, kde to bude zapotřebí.

Na základě výsledného počítačového 3D modelu auta (má dva gigabajty a skládá se z 630 virtuálních dílů) a zachované původní dokumentace začíná v současné době vznikat "auto nula", tedy prototyp, který bude důkladně otestován, než se přistoupí k výsledné sadě dvanácti oživlých Blowerů. Všechny jsou již zarezervované.

 

Právě se děje

Další zprávy