Dvanáctiválce nevymřely. Test superluxusního kupé Bentley Continental GT

Continental GT je jako stvořený na dlouhé cesty.
Třetí provedení má na úspěch svých předchůdců navázat.
Jedná se o elegantní 2+2místné kupé, které je určeno pro daleké cesty.
Díky technicky vyspělému podvozku se ale neztratí ani v zatáčkách.
Věděli jste, že logo Bentley má na jednom křídle víc per? To aby se nedalo tak snadno kopírovat.
Foto: Max Earey
Martin Přibyl Martin Přibyl
11. 11. 2018 7:01
Té myšlence se říká Grand Tour. Evropská smetánka chtěla někdy v devatenáctém století objevovat starý kontinent, a tak si plánovala komplikované a dlouhé dovolené - týden v Římě, podívat se do Florencie, pár dní strávit pod Alpami a celé to zakončit návštěvou francouzské Riviéry. Nejdříve se cestovalo v kočárech, pak vlakem a pak byl na přelomu 19. a 20. století vynalezen motorový vůz.
Continental má na délku 4,8 metru. Je kratší než Škoda Superb a použitelný i na každodenní jezdění.
Continental má na délku 4,8 metru. Je kratší než Škoda Superb a použitelný i na každodenní jezdění. | Foto: Max Earey

Dnes jsme dospěli k bodu, kdy si kvůli podobným choutkám můžete pořídit soukromý tryskáč nebo třeba Bentley Continental GT. Ono GT znamená právě Grand Tour a podle Bentley je nový Continental tím autem, do nějž si v Praze sednete a po pár hodinách vystoupíte v Saint-Tropez. Odpočatí, rozmazlení. A bez čekání ve frontě ne bezpečnostní kontrolu na letišti, kde vás potupně donutí ukázat obsah tašky s parfémem a další drogerií.

Continental zamířil letos na trh již ve své třetí generaci. Pro Bentley se jedná o zásadní model, je to auto, díky němuž se automobilce podařilo opět plně etablovat mezi výrobci těch nejluxusnějších vozů. Pokud byste v téhle třídě chtěli víc, můžete snad jedině k Rollsu pro elegantní Wraith.

Bentley je oproti němu svalnatější, sportovnější. Však se také představitelé značky rádi chlubí tím, že oni na rozdíl od Rollsu staví auta pro řidiče. Obdélníkovou chromovanou masku doplňuje dvojice světlometů na každé straně, výrazné oblouky nad zadními koly dotvářejí pocit, že před vámi stojí sprinter, a ne transevropský maratonec.

Bentley můžete řídit, i se nechat vézt. Ve výbavě nechybí adaptivní tempomat nebo noční vidění. Techniku ale můžete prostě ignorovat.
Bentley můžete řídit, i se nechat vézt. Ve výbavě nechybí adaptivní tempomat nebo noční vidění. Techniku ale můžete prostě ignorovat. | Foto: Max Earey

Jakmile ale necháte elektromotorky, aby za vámi elegantně dovřely dveře, ocitnete se v pohodlných sedadlech, která umí automaticky udržovat teplotu svého povrchu (systém sám kombinuje vyhřívání a odvětrávání), a ve světě, který je hned na první pohled určen pro daleké cestování. Kvůli koženému čalounění muselo svůj život obětovat čtrnáct býků, celková plocha ručně montovaných dřevěných panelů má deset metrů čtverečních.

Chcete další čísla? Každý z unikátních dvojitých diamantů vyšitých ve dveřích má 712 stehů a jen návrh tohoto vzoru prý zabral osmnáct měsíců. Na palubní desku si pak můžete vybrat dřevo ze stromu Koa. Roste na svazích havajských sopek a místní z něj dosud vyráběli surfy a kytary. Zvláštní je i pocit, kdy i po několika hodinách stále objevujete další designové drobnosti, detaily, které vám na první pohled unikly.

Bentley Continental GT

Motor: 2x přeplňovaný W12, 5950 cm3
Výkon: 467 kW při 5000-6000 ot./min.
Točivý moment: 900 Nm při 1350-4500 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 333 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
Kombinovaná spotřeba: 12,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 2244 kg
Objem zavazadlového prostoru: 358 litrů
Cena od: cca 4 800 000 Kč

I když jeden krátký pohled nestačí, člověka láká vyzkoušet motor s velkým M, který má Bentley pod kapotou. Startovací tlačítko probudí k životu dvojitě přeplňovaný dvanáctiválec do W s objemem šest litrů, výkonem 635 koní a točivým momentem 900 Nm (to je ekvivalent 2,25naftového Superbu), panel ve středu palubní desky se otočí, místo elegantní dřevěné výplně ukáže obří displej navigace, pak už jen stačí zařadit D, polechtat plynový pedál a můžete vyrazit.

Dvanáctiválec je sice vybaven systémem stop-start, umí odstavit polovinu válců a na dálnici se zcela vypnout, aby nespotřebovával palivo (to jinak dělá tempem šestnácti litrů na sto kilometrů), budete si na něj ale pamatovat jako na velkolepý zdroj energie. I díky odhlučnění dává svoji sílu najevo nonšalantně, nenuceně, vždy jí ale má dost.

Zrychlení z nuly na sto zabere jen 3,7 vteřiny. Ve sportovním režimu začne místo jemného ševelení bručet a při přeřazení zabublá. Ani při jízdě ustálenou rychlostí ale není tento zvuk rušivý a drží se v pozadí.

Pokud by vás obtěžovala, můžete obrazovku navigace stisknutím tlačítka nahradit třemi analogovými budíky.
Pokud by vás obtěžovala, můžete obrazovku navigace stisknutím tlačítka nahradit třemi analogovými budíky. | Foto: Max Earey

Stejně nenuceně a hladce řadí i osmistupňový dvouspojkový automat, který vyvinuli u Porsche. Ostatně i technika Continentalu vychází do velké míry z Porsche Panamera. Stejný je vyspělý vzduchový podvozek. Ten umí být plavný, jako byste se nad silnicí vznášeli na létajícím koberci, i sportovně tužší. Nikdy ale není nepohodlný.

To je velká změna oproti předchozí generaci Continentalu, která využívala poměrně zastaralou techniku velkého sedanu VW Phaeton. Novinka se i řídí o poznání lépe. Když se navíc majiteli v alpských vlásenkách začne chtít dovádět, je tu režim Sport.

V něm jakoby auto citelně ztuhne a připraví se na vymetání zatáček. Unikátní aktivní stabilizátory, které napájí 48V palubní síť (běžně ji automobilky - třeba Hyundai - využívají spíše pro jednoduché hybridy), se postarají o to, že zatímco v komfortním režimu se Continental mezi oblouky trochu kolébá, ve Sportu je vymetá bez náklonů, jako by mu vývojáři dovolili ignorovat odstředivou sílu. Opřít se navíc můžete o pohon všech kol.

V zatáčkách umí být Continental pekelně rychlý. Chce to ale širší silnici.
V zatáčkách umí být Continental pekelně rychlý. Chce to ale širší silnici. | Foto: Max Earey

Až se nechce věřit, že tohle auto má (byť mezigeneračně zhublo o 80 kilo) přes 2,2 tuny, a když vlásenky skončí, přepnete ho kolečkem do režimu Comfort, zapnete adaptivní tempomat a necháte ho polykat kilometry, aniž byste vůbec pořádně tušili, jakou rychlostí jedete. Ukazatel rychlosti v mílích za hodinu u Continentalu snadno zaměníte za kilometry.

Pokud byste v tomto směru chtěli něco Bentley vytýkat, pak je to jen hukot širokých pneumatik na hrubším asfaltu. A pak také to, že vzadu je místa tak akorát, na cestu přes Evropu ve čtyřech najdete lepší auta.

"La vie est belle." "Život je krásný", to je heslo, které v Bentley dosud platí. Pokud máte v kapse nějakých čtyři a půl milionu a víc (příplatky zvednou cenu snadno k šesti milionům), můžete si dovolit zapomenout na malé motory a cestovat ve dvou v maximálním komfortu, kam se vám zachce.

Koncem roku si tento zážitek budete moci vylepšit i o vítr ve vlasech. Bentley  totiž chystá vánoční překvapení v podobě kabrioletu. O menších motorech se naopak zatím taktně mlčí, nicméně v budoucnu by se i Continental mohl dočkat downsizingu, zákazníci totiž budou moci kromě W12 zvolit také dostupnější osmiválec.

Nedávno se začalo mluvit i o příchodu čistě elektrického Bentley. Na to ale zatím nemyslete. Dvanáct válců je elektrizujících dostatečně.

 

Právě se děje

Další zprávy