Zemní plyn do aut zdražil o 267 procent. Nejlevněji jezdí LPG, benzin podražil nejmíň

Martin Frei Martin Frei
15. 9. 2022 15:22
Zatímco energetici se snaží při výrobě elektřiny vyhnout drahému zemnímu plynu, někteří motoristé nemají na výběr. Hospodárnost provozu na CNG byla patnáct let neměnnou jistotou. Dnes ovšem auta s přídomkem G-Tec, TGI nebo Ecofuel jezdí o 267 procent dráž než předloni. Nafta je dražší o 69 procent, LPG o 46 a benzin o 44 procent.
Foto: Škoda Auto

"Příležitostí tankovat je málo, někde jsou čerpadla dokonce zamčená v autobusových depech a v noci musíte zvonit na ostrahu. Ale když je kilogram zemního plynu o deset korun levnější než litr benzinu, ekonomicky není co řešit," zněl typický závěr testu auta na CNG před deseti lety.

Nadšení poněkud ochablo, když v roce 2014 začali Saúdové úmyslně zlevňovat ropu, aby na ní nevydělal sankcí zbavený Írán. Cenový náskok plynu se snížil, ale provoz stále vycházel levněji. Plnicích stanic přibývalo a výrobci začali vozidla na CNG zvýhodňovat, protože jim snižovala flotilové emise CO2. Že by se karta proti benzinu úplně obrátila, si nikdo neuměl představit.

Dnes už neplatí skoro žádná z dřívějších jistot. Podle stránek cng.cz nyní v Česku natankujete kilogram zemního plynu průměrně za 74,70 Kč. Proti létu 2020, kdy jsme testovali Seat Ibiza TGI, to znamená nárůst o 267 procent. Každých sto kilometrů po 4,3 kilogramu teď vyjde na 320 korun, což je ekvivalent sedmi litrů nafty nebo osmi litrů benzinu.

Z přehledu cen se dále dozvídáme, že na severní Moravě několik stanic prodává kilogram plynu i za 140 korun. Blízko Prahy jsme našli nejvyšší cenu 99,90 Kč na soukromé pumpě autodopravy Hrubý ve Zdibech.

Při naší návštěvě byl už stojan mimo provoz, po posledním tankování však zmíněná cena skutečně svítila na displeji. Je s podivem, že sem vůbec někdo přijel, když o tři sta metrů dál stojící stanice MOL nabízí CNG za přijatelnějších 69,90 Kč. 

Rozdíl mezi dvěma blízkými stanicemi vysvětluje způsob nákupu. Do plniček automobilů se plyn dostává stejným středotlakovým potrubím jako do bytového domu. Provozovatel stanice, který si nezafixoval ceny, dnes v přímém přenosu schytává výkyvy z rotterdamské burzy a přenáší je na zákazníka.

Na CNG dnes jezdí i mnoho linkových autobusů nebo komunálních vozidel. Přímo v areálu podniku Pražské služby je veřejná stanice, kde tankují pražští popeláři. Zde teď svítí cena 69,50 Kč za kilogram.

Některá auta na CNG mají kromě nádrží na plyn i plnohodnotnou benzinovou nádrž, například u Škody Octavie G-Tec 1.4 TSI na 50 litrů. Uživatelé dnes mohou i delší vzdálenosti jezdit na benzin a vyjde je to levněji. Při úpravách z konce roku 2018, kdy přišel modernější motor 1.5 TSI, však Octavia přešla na takzvaný jednopalivový systém jen s nouzovou nádrží na devět litrů benzinu. Což je obvyklé i u vozů ostatních značek.

Nafta ve stejném období zdražila z 26,50 na 45 korun, benzin z 27 na 39 korun, LPG z 13 na 19 korun. 

I do budoucna má pohon na CNG nejméně jisté vyhlídky. Ruský plyn na globálním trhu chybí, poptávka po dodávkách z ostatních míst světa je vysoká a šance na zlevnění minimální. Celosvětová nabídka ropy je bohatší, což je nejlépe vidět na ceně benzinu. Promítá se do ní převis nabídky, jelikož ho v Evropě vyrábíme víc než spotřebujeme.

Nejvýhodnější zůstává stále kapalný propan-butan, tedy LPG. V Česku převažuje jako produkt rafinerií související s výrobou benzinu. Jen menší část pochází z filtrace zemního plynu, kde ovšem tvoří odpad a poptávka po něm významně neroste. Octavia individuálně přestavěná na LPG, kterou jsme testovali před rokem, má při dnešních cenách náklady 176 korun na 100 kilometrů. Tedy 56 procent nákladů na CNG.

 

Právě se děje

Další zprávy