Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám

Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám
Ostře řezané rysy Ibiza sdílí s většími modely Seatu
I na 17" kolech výbavy FR jezdí Ibiza pohodlně
Palubní deska je řešená postaru, obrazovka umístěná pod výdechy je neprakticky nízko
Ideální kombinace košatých nabídek na dotykové obrazovce a mechanických tlačítek pro jednoduchou orientaci
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
23. 5. 2020 6:38
Sympatická Ibiza patří k ohroženým druhům automobilu. Na benzin i naftu překračuje průměrné emise CO2 95 g/km, které musí splnit celá značka Seat. Pod tuto hranici se dostane jen verze na zemní plyn označená TGI. Výrobce proto sáhl k nevídanému kroku, nabízí CNG i benzin za stejnou cenu.

Snaha o úsporu energie a šetrnost k ovzduší přináší stále složitější paradoxy. Taxativně dané emisní limity v EU jsou už tak přísné, že je malá auta s konvenčním pohonem nedokážou splnit. Zároveň by však pro ně byl elektrický pohon příliš drahý, a pokud se nenajde jiná cesta, jak udržet jejich cenu mezi 300 000 a 400 000 Kč, prostě zmizí z trhu.

Jedním ze schůdných kompromisů je pohon na zemní plyn. Jeho výhody v současném humbuku kolem baterií a nabíječek poněkud zanikají, nicméně fakta mluví jasně. Světové zásoby plynu jsou podstatně větší než ropy, na rozdíl od ní není třeba energeticky náročná destilace v rafinérii, spalování v motoru je čistší díky plynnému skupenství i jednodušší chemické skladbě. Kromě toho zemní plyn obsahuje o čtvrtinu méně uhlíku než benzin, takže spalováním vzniká adekvátně méně CO2.

Foto: Martin Frei

Auto na CNG je kvůli tlakovým nádržím a přídavné regulaci výrobně o něco dražší než na benzin. Před pěti lety, kdy se ještě ceny řídily trhem, vyšla Octavia G-Tec o dvacet tisíc dráž než standardní 1.4 TSI. Dnes testujeme o třídu menší Seat Ibiza a co nevidíme? Ve výbavě Style vyjde na stejných 389 900 Kč jako benzinové 1.0 TSI. Základní výbava Reference je dokonce vyhrazena pouze plynové verzi. Za 372 900 Kč jde tedy o vůbec nejlevnější Ibizu.

Výrobce nás na ni láká právě proto, že z celé palety obnášející i diesel má právě CNG nejnižší emise CO2. Výsledkem je, že značce Seat klesne flotilový průměr a vy dostanete úsporný pohon bez přirážky. Zahajujeme tedy ojedinělý test, ve kterém se plusy a minusy nevyvažují s pořizovací cenou, ale odečítají se od přidané hodnoty, kterou jste dostali zdarma.

Ibiza je tři roky staré auto, které nemusíme podrobně představovat. S ostře řezanými rysy podobnými Atece a Tarracu vypadá stále moderně a elegantně a v kabině má na poměry malé třídy pohodový dostatek místa pro čtyři dospělé. Jediným praktickým omezením jsou dvě plynové nádrže pod podlahou kufru. Ten je mělčí a nepojme rezervní kolo. Třetí "bomba" leží pod zadními sedadly, společně se záložní devítilitrovou nádrží na benzin, na který vždy dojedete, i když jedna pumpa zavře.

Foto: Martin Frei

K pohonu slouží známý přeplňovaný litrový tříválec, jen se místo TSI jmenuje TGI a kvůli odlišnému spalování dosahuje nižších parametrů než na benzin (66 kW a 160 Nm). Jak už to bývá, maličký objem znamená velkou závislost na tlaku turba, takže v nástupu zespoda nevyniká. Z křižovatek se rozjíždí váhavě a plynulá jízda mu sedí mnohem víc, což by ovšem stejně tak platilo pro benzin.  Zůstává výhoda napnutných plachet při jízdě po dálnici, kde TGI vesele vyjíždí táhlá stoupání na šestku a hravě za sebou nechává levnější motory bez turba.

Seat Ibiza 1.0 TGI

Motor: zemní plyn/benzin, 3válec, 999 cm3
Výkon: 66 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 1800 ot./min
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1 kg/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 260 l 
Cena: od 372 900 000 Kč

Největší radost ovšem je zastavit u pumpy. Nádrže na 13,7 kg plynu jsme v mixu města i dálnice vyčerpali po ujetí 334 km, což znamená spotřebu 4,3 kg/100 km. Palivo letos bohužel podražilo kvůli zvýšení spotřební daně, ale i současná cena kolem 28 Kč znamená náklady 1,20 Kč/km. Benzinové turbo by za stejných podmínek jezdilo přibližně za 5,7 litru, a jakmile se jeho cena vrátí na loňských 32 Kč, vyjdou náklady na kilometr 1,82 Kč.

Foto: Martin Frei

Suma sumárum po 100 000 km ušetříte na palivu 62 000 Kč. A jak jsme naznačili v úvodu, tato úspora se neodečítá od vyšší, nýbrž stejné pořizovací ceny jako u benzinového provedení. Taková nabídka se v alternativních pohonech dosud nevyskytla a zaplať pánbůh za ni. Malému autu pomůže proplout přísnou regulací a kvalitě ovzduší prospěje. Vždyť motor na CNG vypouští jen minimum oxidů dusíku a žádné pevné částice - a to už v surovém stavu, takže tu nehrozí dramatické zhoršení emisí ani pirátskými demontážemi katalyzátorů.

Plnicích stanic v ČR utěšeně přibývá, a tak jedinou zásadní nevýhodou zůstávají zákazy vjezdu do podzemních garáží. Je smutnou ironií úředního šimla, že plynová auta nesmějí parkovat v modrých městských zónách zadarmo. Elektromobily ano, přestože se jich omezení vjezdu do garáží netýká.

 

Právě se děje

před 24 minutami

Rychlobruslařka Hrůzová Sejpalová byla pátá na ME na krátké dráze

Nejlepší česká rychlobruslařka na krátké dráze Michaela Hrůzová Sejpalová obsadila na mistrovství Evropy v Gdaňsku páté místo v závodu na 1500 metrů a zaznamenala nejlepší individuální výsledek v kariéře. Zvítězila Suzanne Schultingová z Nizozemska.

Hrůzová Sejpalová postoupila do finále z druhého místa v semifinálové jízdě, v níž jí k úspěchu pomohl i pád tří soupeřek. V boji o medaile ji od bronzu dělila sekunda.

Mezi muži se Zdeněk Sejpal probojoval do finále B, ve kterém skončil šestý, a celkově obsadil 13. místo.

před 53 minutami

Sáblíková byla na SP v Heerenveenu devátá v závodu na 1500 metrů

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila 9. místo v závodu na 1500 metrů na Světovém poháru v Heerenveenu. Z vítězství se radovala Brittany Boweová z USA. Druhá Češka na startu Nikola Zdráhalová zajela šestnáctý čas.

Třiatřicetiletá Sáblíková se v premiérovém SP v této sezoně představila v páté rozjížďce společně s Isabelle Weidemannovou z Kanady, porazila ji a zároveň vylepšila své letošní maximum z minulého týdne z vícebojařského ME. Svěřenkyně trenéra Petra Nováka zajela čas 1:55,48 minuty.

O devět let mladší Zdráhalová nastoupila na led v komplexu Thialf hned po reprezentační kolegyni a příliš se jí nedařilo. Za výkonem z minulého týdne zaostala o 0,89 sekundy.

Boweová se jako jediná dostala časem pod hranici 1:54 minuty. Druhá skončila domácí hvězda Ireen Wüstová, jež před týdnem nestartovala na kontinentálním šampionátu, protože se neprobojovala do nizozemského výběru. Třetí skončila čerstvá mistryně Evropy Antoinette de Jongová.

SP v rychlobruslení v Heerenveenu (Nizozemsko):

Muži:

1500 m: 1. Krol 1:43,243, 2. Roest 1:44,457, 3. Nuis (všichni Niz.) 1:44,662.

Ženy:

1500 m: 1. Boweová (USA) 1:53,881, 2. Wüstová 1:54,575, 3. De Jongová (obě Niz.) 1:54,710, …9. Sáblíková 1:55,483, 16. Zdráhalová (obě ČR) 1:57,760.

před 54 minutami

Český dvojbob skončil v závodě SP v Königssee čtrnáctý

Dominik Dvořák s Dominikem Suchým v závodě Světového poháru dvojbobů v Königssee obsadili 14. místo a v novém roce stále čekají na umístění v nejlepší desítce. Pro desáté vítězství v sezoně si dojel Francesco Friedrich z Německa.

Dvořák ve dvou jízdách zaznamenal celkový čas 1:40,27 a na vítěze ztratil přes sekundu a půl. Od desátého místa osmadvacetiletého pilota dělilo 13 setin sekundy. Český dvojbob potřetí za sebou skončil mimo nejlepší desítku, ve které naopak v prosinci nechyběl ve čtyřech závodech za sebou. Jeho maximem v ročníku je čtvrté místo.

Nadvládu v dosavadním průběhu Světového poháru potvrdil Friedrich, který si v Königssee dojel pro desáté vítězství v jedenácti závodech. Dnes vyhrál o dvě desetiny před krajanem Johannesem Lochnerem, třetí říčku obsadil už s téměř sekundovou ztrátou Benjamin Maier z Rakouska.

SP v jízdě na bobech v Königssee (Německo):

Muži - dvojboby: 1. Friedrich, Margis 1:38,69 (49,40+49,29), 2. Lochner, Franke (všichni Něm.) -0,20 (49,45+49,44), 3. Maier, Hubar (Rak.) -0,96 (49,81+49,84), …14. Dvořák, Suchý (ČR) -1,59 (50,31+49,97).

Průběžné pořadí SP (po 11 z 12 závodů): 1. Friedrich 2460 b., 2. Lochner 2269, 3. Vogt (Švýc.) 1794, 4. Dvořák 1688.

před 1 hodinou

Norové při návratu do SP získali ve skiatlonu všech šest medailí

Norská reprezentace v běhu na lyžích při návratu do Světového poháru po téměř dvou měsících zcela ovládla skiatlon v Lahti. V závodě žen na 2×7,5 km zvítězila Therese Johaugová před Helene Marií Fossesholmovou a Heidi Wengovou. Jejich týmoví kolegové na dvojnásobné trati si rozebrali medaile v pořadí Emil Iversen, Sjur Röthe, Paal Golberg.

Závody SP v běhu na lyžích v Lahti (Finsko) - skiatlon:

Muži (2×15 km):

1. Iversen 1:10:18,4, 2. Röthe -0,4, 3. Golberg -6,6, 4. Krüger (všichni Nor.) -9,5, 5. Bolšunov (Rus.) -20,9, 6. Holund (Nor.) -28,7, 7. Cologna (Švýc.) -32,8, 8. Niskanen (Fin.) -33,0, 9. Burman (Švéd.) -35,8, 10. Moch (Něm.) -41,8.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Bolšunov 1391, 2. Jakimuškin (Rus.) 660, 3. Manificat (Fr.) 588, 4. Melničenko 571, 5. Bělov 562, 6. Malcev (všichni Rus.) 525, …42. Novák 105, 77. Šeller 24, 91. Pechoušek 10, 94. Černý 10, 95. Kalivoda 8, 102. Fellner 5, 103. Knop (všichni ČR) 5.

Ženy (2×7,5 km):

1. Johaugová 37:45,1, 2. Fossesholmová -28,1, 3. H. Wengová (všechny Nor.) -29,6, 4. Anderssonová (Švéd.) 29,7, 5. Digginsová (USA) -30,1, 6. Něprjajevová (Rus.) -1:02,5, 7. Kallaová (Švéd.) -1:02,8, 8. Stadloberová (Rak.) -1:02,8, 9. Pärmäkoskiová (Fin.) -1:02,8, 10. Kalvaaová (Nor.) -1:07,4.

Průběžné pořadí SP (po 18 z 28 závodů): 1. Digginsová 991, 2. Brennanová (USA) 824, 3. Stupaková 802, 4. Sorinová (obě Rus.) 780, 5. Anderssonová 743, 6. Něprjajevová 715, …16. Razýmová 310, 38. Janatová 92, 46. Beranová 53, 65. Hynčicová 20, 73. P. Nováková (všechny ČR) 12.

Další zprávy