Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám

Test Seatu Ibiza na zemní plyn. Když ekologie nebrání úsporám
Ostře řezané rysy Ibiza sdílí s většími modely Seatu
I na 17" kolech výbavy FR jezdí Ibiza pohodlně
Palubní deska je řešená postaru, obrazovka umístěná pod výdechy je neprakticky nízko
Ideální kombinace košatých nabídek na dotykové obrazovce a mechanických tlačítek pro jednoduchou orientaci
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
23. 5. 2020 6:38
Sympatická Ibiza patří k ohroženým druhům automobilu. Na benzin i naftu překračuje průměrné emise CO2 95 g/km, které musí splnit celá značka Seat. Pod tuto hranici se dostane jen verze na zemní plyn označená TGI. Výrobce proto sáhl k nevídanému kroku, nabízí CNG i benzin za stejnou cenu.

Snaha o úsporu energie a šetrnost k ovzduší přináší stále složitější paradoxy. Taxativně dané emisní limity v EU jsou už tak přísné, že je malá auta s konvenčním pohonem nedokážou splnit. Zároveň by však pro ně byl elektrický pohon příliš drahý, a pokud se nenajde jiná cesta, jak udržet jejich cenu mezi 300 000 a 400 000 Kč, prostě zmizí z trhu.

Jedním ze schůdných kompromisů je pohon na zemní plyn. Jeho výhody v současném humbuku kolem baterií a nabíječek poněkud zanikají, nicméně fakta mluví jasně. Světové zásoby plynu jsou podstatně větší než ropy, na rozdíl od ní není třeba energeticky náročná destilace v rafinérii, spalování v motoru je čistší díky plynnému skupenství i jednodušší chemické skladbě. Kromě toho zemní plyn obsahuje o čtvrtinu méně uhlíku než benzin, takže spalováním vzniká adekvátně méně CO2.

Foto: Martin Frei

Auto na CNG je kvůli tlakovým nádržím a přídavné regulaci výrobně o něco dražší než na benzin. Před pěti lety, kdy se ještě ceny řídily trhem, vyšla Octavia G-Tec o dvacet tisíc dráž než standardní 1.4 TSI. Dnes testujeme o třídu menší Seat Ibiza a co nevidíme? Ve výbavě Style vyjde na stejných 389 900 Kč jako benzinové 1.0 TSI. Základní výbava Reference je dokonce vyhrazena pouze plynové verzi. Za 372 900 Kč jde tedy o vůbec nejlevnější Ibizu.

Výrobce nás na ni láká právě proto, že z celé palety obnášející i diesel má právě CNG nejnižší emise CO2. Výsledkem je, že značce Seat klesne flotilový průměr a vy dostanete úsporný pohon bez přirážky. Zahajujeme tedy ojedinělý test, ve kterém se plusy a minusy nevyvažují s pořizovací cenou, ale odečítají se od přidané hodnoty, kterou jste dostali zdarma.

Ibiza je tři roky staré auto, které nemusíme podrobně představovat. S ostře řezanými rysy podobnými Atece a Tarracu vypadá stále moderně a elegantně a v kabině má na poměry malé třídy pohodový dostatek místa pro čtyři dospělé. Jediným praktickým omezením jsou dvě plynové nádrže pod podlahou kufru. Ten je mělčí a nepojme rezervní kolo. Třetí "bomba" leží pod zadními sedadly, společně se záložní devítilitrovou nádrží na benzin, na který vždy dojedete, i když jedna pumpa zavře.

Foto: Martin Frei

K pohonu slouží známý přeplňovaný litrový tříválec, jen se místo TSI jmenuje TGI a kvůli odlišnému spalování dosahuje nižších parametrů než na benzin (66 kW a 160 Nm). Jak už to bývá, maličký objem znamená velkou závislost na tlaku turba, takže v nástupu zespoda nevyniká. Z křižovatek se rozjíždí váhavě a plynulá jízda mu sedí mnohem víc, což by ovšem stejně tak platilo pro benzin.  Zůstává výhoda napnutných plachet při jízdě po dálnici, kde TGI vesele vyjíždí táhlá stoupání na šestku a hravě za sebou nechává levnější motory bez turba.

Seat Ibiza 1.0 TGI

Motor: zemní plyn/benzin, 3válec, 999 cm3
Výkon: 66 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 1800 ot./min
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,1 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1 kg/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 260 l 
Cena: od 372 900 000 Kč

Největší radost ovšem je zastavit u pumpy. Nádrže na 13,7 kg plynu jsme v mixu města i dálnice vyčerpali po ujetí 334 km, což znamená spotřebu 4,3 kg/100 km. Palivo letos bohužel podražilo kvůli zvýšení spotřební daně, ale i současná cena kolem 28 Kč znamená náklady 1,20 Kč/km. Benzinové turbo by za stejných podmínek jezdilo přibližně za 5,7 litru, a jakmile se jeho cena vrátí na loňských 32 Kč, vyjdou náklady na kilometr 1,82 Kč.

Foto: Martin Frei

Suma sumárum po 100 000 km ušetříte na palivu 62 000 Kč. A jak jsme naznačili v úvodu, tato úspora se neodečítá od vyšší, nýbrž stejné pořizovací ceny jako u benzinového provedení. Taková nabídka se v alternativních pohonech dosud nevyskytla a zaplať pánbůh za ni. Malému autu pomůže proplout přísnou regulací a kvalitě ovzduší prospěje. Vždyť motor na CNG vypouští jen minimum oxidů dusíku a žádné pevné částice - a to už v surovém stavu, takže tu nehrozí dramatické zhoršení emisí ani pirátskými demontážemi katalyzátorů.

Plnicích stanic v ČR utěšeně přibývá, a tak jedinou zásadní nevýhodou zůstávají zákazy vjezdu do podzemních garáží. Je smutnou ironií úředního šimla, že plynová auta nesmějí parkovat v modrých městských zónách zadarmo. Elektromobily ano, přestože se jich omezení vjezdu do garáží netýká.

 

Právě se děje

Další zprávy