Šampionát formule E odstartoval v roce 2014, od té doby získává sice pomalými, ale jistými kroky na větší popularitě. Velké automobilky zatím vyčkávaly a do účasti v sérii se zpočátku horlivě nehrnuly.
Situace se však pomalu mění. Renault je zavedeným a v šampionátu navíc velmi úspěšným týmem už od počátku, od první sezony se angažuje také Audi ve spojenectví s firmou ABT, nováčkem aktuálně třetí sezony je Panasonic Jaguar Racing.
BMW je s šampionátem rovněž spjato, role pace caru se ujalo BMW i8, avšak svůj vlastní tým by měla mnichovská automobilka zmobilizovat až v příští sezoně, kdy se zřejmě přidá také Mercedes-Benz. Dokonce se hovoří i o tom, že by se v dohledné budoucnosti mohla na startovní čáře objevit i elektrická formule značky Ferrari.
"Elektromobilita má zkrátka budoucnost," přiznává James Barclay, šéf týmu Panasonic Jaguar Racing, se kterým jsme mluvili během závodu v Berlíně konaném letos v červnu v prostorách bývalého letiště Tempelhof.
"Je to naprosto nevyhnutelné, všechny automobilky nyní vyvíjejí auta na elektrický pohon. A i když závodění má samozřejmě zdánlivě pramálo společného s běžnou jízdou s elektromobilem v provozu, své zkušenosti ze závodění pak samozřejmě využíváme při vývoji," dodává Barclay.
Dvacet závodních strojů má shodné šasi a baterie a také 18" pneumatiky Michelin, které se během závodu nemění. "Co je za bateriemi, už je na každém týmu, svoje know-how si střeží," vysvětluje Barclay spolu s Charanyou Ravi, na pohled éterickou dívkou, která však boří předsudky, je totiž jednou z důležitých šéfinženýrek v závodním týmu Panasonic Jaguar Racing, kam přešla ze závodního týmu Williams.
Stroje tedy mají unikátní převodovky i elektromotor. Testování, závodění a nabyté zkušenosti technikům pomáhají vylepšovat baterie, jejich účinnost, výdrž a efektivitu i u běžných aut. Rovněž Jaguar se totiž vydal na cestu elektrifikace, představil svůj první elektromobil, model I-Pace, který bude konkurovat Tesle Model X. Má dva elektromotory a dva kufry, podobně jako Tesla.
Testovacího jezdce Ho Pin Tunga závodění s elektrickými formulemi učí specifickému jízdnímu stylu. "Musíte se naučit správně brzdit. To je na elektrických formulích to nejzásadnější. Účinné brzdění jde ruku v ruce s rekuperací, s následnou akcelerací," dodává. I proto se občas říká, že favorit šampionátu, Sebastien Buemi z týmu Renault e.Dams, je zkrátka "nejlepší na brzdách".
"Závodění s elektrickými formulemi, a to upřímně přiznávám, je také podstatně levnější než F1," říká PR manažer značky Jaguar Land Rover Dieter Platzer. "Zároveň jsme se účasti v motosportu nechtěli vzdát i s ohledem na naše kořeny," říká.
Jaguar skutečně má za sebou velmi bohatou závodní historii. Ta začala v roce 1948 s modelem XK120, které se ve své době těšilo titulu nejrychlejšího sériového auta na světě.
Na počátku padesátých let se model C-Type, na němž pracoval letecký inženýr Malcom Sayer, a později také výjimečný D-Type nesmazatelně zapsaly do historie závodění na Le Mans. A pro model XJR-9 byl nejúspěšnější rok 1988, kdy vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně a také závod v Le Mans.
Jaguar se chvíli pod vedením Fordu angažoval i v šampionátu F1. Nastoupil v sezoně v roce 2000, ale odešel v roce 2004 bez významných úspěchů na kontě. V současnosti se tedy plně věnuje závodění v sérii formule E.
Závody formule E se konají na městských okruzích, smyslem je, aby přilákaly co nejvíce diváků, kteří se nemusí k tribunám daleko trmácet. Odpadají tím také problémy s parkováním. Účastní se deset týmů, každý má dva jezdce. Během závodu se nemění pneumatiky, je možné vyměnit celý vůz za druhý plně nabitý monopost. V sezoně 2016/2017 už se konalo osm závodů z plánovaných dvanácti. Posledním bude závod v Montrealu 30. července 2017.