Obvyklá metodika srovnávající měsíce letošního roku s loňskými stále nepřináší čitelné výsledky, protože covid a reakce na něj narušily obvyklé vývojové cykly.
U aut z druhé ruky to platí dvojnásob. Po lockdownovém roce 2021 a nedostatku nových vozů se trh ojetin utrhl ze řetězu, což ještě znásobil rozjezd inflace a snaha lidí rychle utratit hotovost.
V dubnu a květnu 2022 dosáhly ceny maxima a roční ojetiny se prodávaly dráž než nové vozy v autosalonech. Tato vlna se po prázdninách vyčerpala a na podzim se většina kategorií začala vracet do normálu.
Nadstandardně drahé zůstávají vozy zánovní a dvouleté. Je po nich stabilní poptávka, přitom automobilky stále nedodávají požadovaný počet nových aut a firmy si vozidla pořízená před covidem nechávají o rok i dva déle.
Ceny zánovních vozů dále kopírují zdražování nových. Škoda Octavia 2.0 TDI s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou stojí 1,1 milionu korun. Po ujetí 30 tisíc kilometrů se prodává za osm set tisíc, zatímco před covidem jste takovou dostali do půl milionu. I po odečtení inflace je to nárůst téměř o čtvrtinu.
Naopak auta stáří deseti až patnácti let jen kopírují inflaci. Podle statistik firmy Cebia se dnes tato vozidla prodávají v rozpětí 115 tisíc až 215 tisíc korun, tedy o 14,5 procenta dráž než před rokem. Důvodem je vyrovnání nabídky s poptávkou. Lidé s nižšími příjmy si každou investici víc rozmýšlejí.
Stejný trend je vidět na dovozu. V roce 2019 si Češi přivezli ze zahraničí 177 tisíc ojetých aut, loni 161 tisíc, tedy o deset procent méně. Průměrný věk stoupl z 10,3 na 10,8 roku a především podíl vozů starších patnácti let stoupl ze 20 procent na 24.
Vysvětlením tohoto jevu je růst životních nákladů, pokles reálných mezd, obavy z budoucnosti a snaha pořídit automobil co nejlevněji. Svůj podíl má bezesporu příchod půl milionu lidí z válkou zasažené Ukrajiny. Jejich motivace k pořízení co nejlevnějšího auta bývá ještě naléhavější, podíl na prodejích ovšem žádná statistika nepopisuje.
V současnosti je dovoz aut výhodnější díky posilujícímu kurzu koruny. Tento trend však začal až koncem roku, takže na celoročních výsledcích ještě není vidět. Z příznivějších cen však nejvíce vytěží zájemci o auta pětiletá, desetiletá a starší.
Po zánovních vozech je totiž nadále velká sháňka i v západních zemích. Zájemci o ně jsou však alespoň zbaveni opačného jevu - nájezdů německých nákupčích, kteří loni české bazary brali doslova útokem.
Posledním významným faktorem jsou vysoké úrokové sazby. Ty na jednu stranu zdražují finanční služby zákazníkovi, ale stejně tak prodražují skladové zásoby prodejce. Pro ně je dnes důležitější prodat rychle než draze. Začátkem roku, kdy se aut prodává tradičně méně, řada z nich nabídla i více než dvacetiprocentní slevy.
Tak dostupná jako před covidem tedy ojetá auta nejsou a nejspíše už nikdy nebudou. Cenová hladina se však ustálila a další velké výkyvy nehrozí. Zájemce o koupi čeká předvídatelnější prostředí, navíc podpořené silnou korunou.