Zájem o auta pro patnáctileté roste. Airbag zatím nečekejte

Radek Pecák Radek Pecák
9. 11. 2014 16:13
Minivozy jedou maximálně rychlostí 45 kilometrů za hodinu, letos se jich v Česku prodá kolem třiceti.
Na autosalonu v Paříži na počátku října se představily dvě novinky značky.
Na autosalonu v Paříži na počátku října se představily dvě novinky značky. | Foto: Radek Pecák

Praha – Dosud nejlepší rok od svého vstupu na český trh zažije značka Aixam, prodávající „auta pro patnáctileté“. Letos prodá kolem třiceti vozů, zatímco v předchozích letech to bylo kolem dvaceti. Firma, která dováží miniauta francouzského výrobce, působí v Česku od roku 2008.

K řízení vozů Aixam stačí řidičské oprávnění pro malé motocykly (skupina Am), které je dostupné od patnácti let věku. Vzhledově jde o klasická miniauta se čtyřmi koly, do nichž se vejdou dva lidé. Rychlost ale mají omezenou na maximálně 45 kilometrů za hodinu.

Vozy řady City se nabízejí ve čtyřech variantách.
Vozy řady City se nabízejí ve čtyřech variantách. | Foto: Radek Pecák

Pod kapotou pracuje japonský motor firmy Kubota. Spaluje naftu a spotřebuje necelé tři litry na sto kilometrů. Na plnou nádrž lze tak ujet zhruba pět stovek kilometrů.

Někteří vlastníci využívají vozy Aixam skutečně intenzivně. "Známe i takové, kteří za rok zvládnou ujet dvacet tisíc kilometrů. Do servisu přitom musí na prohlídku vždy po ujetí pěti tisíc kilometrů,“ říká Roman Chvoj, jednatel společnosti, která auta do Česka dováží.

Palubní deska i volant vyhlížejí sympaticky.
Palubní deska i volant vyhlížejí sympaticky. | Foto: Radek Pecák

Cena od 280 tisíc

Francouzský výrobce v současné době nabízí devět variant těchto vozů, které se ale od sebe liší pouze designem a výbavou. "Největší zájem je o model GTO, což je sportovně vyhlížející varianta řady City. V nabídce jsou ještě kupé a offroadově vyhlížející Crossline a Crossover.

Nejlevnější model přijde na 280 tisíc korun, Coupe GTI pak stojí 409 000 korun. Ve výbavě takového vozu pak jsou například elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní parkovací senzory, světla pro denní svícení z LED diod, zadní stěrač, mlhovky i upevňovací síť v zavazadlovém prostoru.

Pod přední kapotou se ukrývá malý dieselový motor.
Pod přední kapotou se ukrývá malý dieselový motor. | Foto: Radek Pecák

Motor, který pohání přední kola vozu, spolupracuje s automatickou převodovkou. Má maximální výkon 4 kW. Za příplatek lze do interiéru instalovat například i rádio s dotykovým displejem nebo klimatizaci.

Dural a plast

Konstrukce vozu je z duralu, povrchové díly jsou plastové. Bezpečnost testuje výrobce i pomocí nárazových testů. Airbagy však zatím ve výbavě nejsou. "Přestože jsme v našich servisech opravovali již několik havarovaných vozů, nevím zatím o případu, že by někdo v našem voze utrpěl vážnější újmu na zdraví," říká Chvoj.

Na šasi lze přimontovat valník i skříňovou nástavbu.
Na šasi lze přimontovat valník i skříňovou nástavbu. | Foto: Radek Pecák

Vedle dieselového motoru začal Aixam loni nabízet i elektrický pohon. "Zájem zatím moc velký není. Zatím jsme prodali jediný kus," říká jednatel.
Pod značkou Mega prodává Aixam i užitkovou variantu D-Truck. Lze k ní přimontovat například valník nebo skříňovou nástavbu.

 

Právě se děje

Další zprávy