Vztahy mezi Ruskem a Kubou jsou už od dob Sovětského svazu velmi vstřícné. Loni v listopadu například kubánský prezident Miguel Díaz-Canel zavítal na návštěvu do Ruska a spolu s Vladimirem Putinem také odhalil sochu Fidela Castra. V jeho delegaci přitom bylo hned několik ministrů, kteří podle tehdejších zpráv jednali s Ruskem o dodávkách mimo jiné obilí či ropy.
Schůzky přitom zjevně přinesly ovoce, protože podle agentury Interfax se v minulém týdnu povedlo mezi oběma zeměmi dojednat spolupráci až na třiceti investičních projektech. Ty se týkají různých odvětví, z pohledu aut je ale nejzajímavější skutečnost, že by se už o prázdninách měly začít na Kubě montovat automobily UAZ.
Podle informací deníku Izvestija půjde o takzvané SKD - tedy semi knocked-down - sady. To znamená, že UAZ dodá na Kubu auta v rozloženém stavu a v tamní továrně se pak budou vozy zase skládat dohromady. Chybět by podle Interfaxu nemělo ani servisní centrum pro jejich opravy a údržbu.
Kubánci mají údajně zájem především o dva modely. Užitkový pick-up Profi a sanitky, které UAZ staví na základech buchanky - tedy modelu, jehož historie sahá až do 50. let. Řada Profi je přece jen modernější, valník s jednoduchou nebo dvojitou kabinou a různými velikostmi ložné plochy se vyrábí od roku 2017. Pod kapotou má 2,7litrový benzinový čtyřválec o výkonu 110 kilowattů s pohonem jedné nebo 105 kilowattů s pohonem obou náprav.
Buchanka má pod kapotou taktéž 2,7litrový čtyřválec, ovšem s výkonem 82 kilowattů a s pohonem všech kol, který mimochodem od minulého roku vzhledem k úlevám v ruských předpisech plní normu Euro 0. UAZ Profi i přes rozvolnění zvládá alespoň Euro 2.
Dá se předpokládat, že kubánské vozy UAZ bude využívat především stát, případně jím řízené podniky a instituce. Připomeňme, že Kuba se stala takovým automobilovým skanzenem. Po kubánské revoluci v roce 1959, která přinesla komunistické vedení země v čele s Fidelem Castrem, totiž Amerika uvalila přísné embargo na vývoz svého zboží na ostrov. Nová kubánská vláda zároveň udělala soukromé vlastnictví auta ilegálním a jeho koupi umožnila jen některým privilegovaným skupinám se zvláštním povolením.
Dlouhá léta se pravidla neměnila, tamní silnice tak zamrzly v 50. letech - kdo měl auto před rokem 1959, mohl si ho nechat. V takovém případě šlo většinou o vozy americké výroby, později se na karibský ostrov dostávala především auta socialistických značek. Postupné uvolňování omezení spojených s nákupem a vlastnictvím aut začalo v roce 2011, o tři roky později si dokonce Kubánci mohli po dlouhé době legálně koupit nové či ojeté auto.
Vysoká daň však vyhnala ceny i levných aut do astronomických výšin. Před šesti lety na Kubu importovala 344 aut Lada, určené byly taxislužbám a státním půjčovnám, kromě ruských aut se mezi novými vozy na ostrově objevila především auta čínské výroby.