Jan Matoušek
21. 6. 2019 6:02
Nároky na bezpečnostní výbavu nových aut rostou. Kdo chce získat pětihvězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP, musí nejen prokázat dostatečnou ochranu posádky uvnitř vozidla, ale i vybavenost bezpečnostními asistenty. A do počtu asistenčních systémů výrazně promlouvá také Evropská unie. Proto se nelze divit, že se prvky dříve vyhrazené jen těm nejdražším autům dostávají i do malých automobilů.
Povinností je dnes do nových aut montovat elektronickou kontrolu stability, sledování tlaku v pneumatikách, signalizaci nezapnutých pásů (v současnosti jen na místě řidiče, od letošního září na všech sedadlech) či systém eCall, tedy nouzové volání v případě nehody.
Tento seznam se však od května 2022 pro nová a od května 2024 pro všechna auta výrazně prodlouží. Povinností tak například bude mít ve voze nouzové brzdění, signalizaci nouzového brzdění, udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče či černou skříňku, která zaznamená údaje o nehodě. Trochu zvláštní postavení bude mít inteligentní asistent rychlosti - v zásadě jde o čtení dopravních značek s rychlostním omezením, tak jak jej známe i ze současných aut. Novinkou bude nicméně fakt, že systém řidiče upozorní na, podle značky, překročení povolené rychlosti. Zároveň bude možné tento systém vypnout, proto trochu zvláštní postavení.
Kontroverze od začátku provázely nápad na zavedení alkoholového zámku, tedy preventivního testu na alkohol před jízdou. Ten ale nakonec povinný nebude.