Někteří na ně nadávají, jiní na ně nedají dopustit. Přehled automobilových asistentů

Martin Přibyl Martin Přibyl
15. 5. 2019 6:02
Elektronické systémy se staly nedílnou součástí moderních aut. Jedni je vítají pro jejich přínos bezpečnosti, další zatracují, protože nechtějí, aby jim počítače „kecaly“ do řízení. Přinášíme přehled moderních funkcí, které vám mohou zachránit život nebo alespoň plechy. Nutno podotknout, že většinu systémů na dalších stránkách můžete vypnout nebo jejich činnost omezit.
Samočinné udržováním v jízdním pruhu.
Samočinné udržováním v jízdním pruhu. | Foto: Škoda Auto
Foto: Daimler

Elektronická stabilizace podvozku (ESC – Electronic Stability Control)

Status: povinné, součást základní výbavy aut

Od roku 2014 se všechna nová auta prodávaná v Evropě snaží napravit fatální chyby řidiče. Systém zvaný jako ESC (také ESP, DSTC, DSC atd. - v závislosti na automobilce) používá zásahy brzd nebo omezení výkonu motoru k tomu, aby zabránil nedotáčivému nebo přetáčivém smyku.

Ten první nastává v případě, kdy vlétnete do zatáčky příliš rychle, kola ztrácí přilnavost a vy míříte vstříc stromu, který stojí na jejím vnějším okraji. ESC v takové situaci přibrzdí o trochu více zadní vnitřní kolo, aby se podél něj vůz stočil zpátky do oblouku. Vlastně tak funguje podobně jako tank, když se otáčí zastavením jednoho z pásů.

Můžete si říci, že to je zbytečné, že si dáváte pozor, na sněhu nebo ledu vám ale ESC může zachránit zadek. Obzvlášť v případě přetáčivého smyku. Ten je sice typický pro vozy se zadním pohonem, kdy ho vyvoláte prošlápnutím pedálu plynu v zatáčce na podlahu a protočením zadních kol, i auta s pohonem předních kol ale mohou být přetáčivá - a pěkně zákeřně.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Čeští plochodrážníci vybojovali stříbro ve MS družstev na dlouhé dráze

Historického úspěchu dosáhli čeští jezdci v mistrovství světa družstev na dlouhé ploché dráze, když v německé Vechtě vybojovali stříbrné medaile. Josef Franc, Hynek Štichauer a Martin Málek podlehli ve finále Francouzům, kteří obhájili loňský premiérový triumf.

O velké překvapení se čeští reprezentanti postarali v semifinále, v němž před deseti tisíci diváků vyřadili favorizované Němce. Domácímu týmu nepomohl ani úřadující světový šampion mezi jednotlivci Martin Smolinski. Osminásobní mistři světa se museli spokojit s bronzem.

Dosavadním největším úspěchem českých jezdců bylo třetí místo z roku 2016 z Mariánských Lázní.

před 5 hodinami

Volejbalisté porazili na ME bez ztráty setu Estonsko

Čeští volejbalisté zaznamenali na mistrovství Evropy první výhru ve skupině D. Svěřenci trenéra Michala Nekoly dnes v Rotterdamu i díky deseti esům zdolali Estonsko 3:0 po setech 25:18, 34:32 a 28:26.

Nejvíce bodujícím hráčem utkání byl český univerzál Jan Hadrava s 23 body. Dramatický druhý i třetí set navíc vždy ukončil nechytatelným podáním.

Dalšími českými soupeři budou v pondělí mistři světa Poláci. Pak je ještě čeká Nizozemsko a Černá Hora. Do osmifinále postoupí nejlepší čtveřice.

Další zprávy