Volkswagen Golf Variant GTD z koncernových výkonných naftových kombíků vypadá nejrychleji. A také je

Radek Pecák Radek Pecák
1. 4. 2016 19:57
Rychlých golfů je dnes na trhu hodně. Golf Variant GTD je ale nejpraktičtější a zdaleka nejúspornější. Zjistili jsme to během redakčního týdenního testu na tuzemských vozovkách nejrůznějších kvalit.
Volkswagenu se dobře podařilo skloubit sportovnost s užitnými vlastnostmi.
Volkswagenu se dobře podařilo skloubit sportovnost s užitnými vlastnostmi. | Foto: Radek Pecák

Přestože Škoda nabízí dieselovou variantu svého modelu Octavia RS již ve druhé generaci, Volkswagen hned při premiéře modelu Golf GTD variant dokázal více vystihnout potřeby zájemců o tuto kategorii vozů. Vyplynulo to ze zkušeností, které jsme získali při testování obou automobilů.

Je všeobecně známo, že "ostřejší" rodinné kombíky volí mnoho lidí zejména proto, že požadují auto, které nevypadá jako pouhý přepravník kočárků, případně kol a dalšího víkendového vybavení. Na druhou stranu obvykle nemají potřebu jezdit opravdu rychle. V takovém případě by totiž nejspíše sáhli po stejném voze, ale s karosérií typu hatchback, která autu na klikatých okreskách propůjčuje přece jen lepší jízdní vlastnosti.

V tomto ohledu na to jde značka Volkswagen lépe než automobilka z Mladé Boleslavi. Auto díky masivnímu přednímu nárazníku, který je převzatý z GTI, a dalším kultovním záležitostem, s nimiž se majitelé rychlých volkswagenů chlubí, což jsou kárované sedačky a hlavice řadicí páky ve tvaru golfového míčku, vypadá opravdu dobře. Rozhodně lépe než klasický Golf Variant, jehož test si můžete přečíst zde.

Záď už nepůsobí tak dramaticky jako předek, dvojitá koncovka výfuku ovšem nechybí.
Záď už nepůsobí tak dramaticky jako předek, dvojitá koncovka výfuku ovšem nechybí. | Foto: Radek Pecák

Jak jsme si ověřili během testu, navíc je i poměrně rychlé na silnici. Na hatchback sice v parametru maximální rychlosti ztrácí jeden kilometr v hodině (230 km/hod), spotřebu má o dva decilitry horší (4,4 litru) a také o čtyři desetiny sekundy (7,9 s) horší zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost, přesto jde o auto schopné hodně svižné až sportovní jízdy.

Oproti základnímu Golfu Variant má jinak naladěný podvozek, který se navíc nachází o centimetr blíže k zemi. V základním nastavení je ale i tak dosti komfortní, takže se nemusíte obávat, že když najedete na výmol, vyletíte ze sedačky do stropu. Použitelnost vozu dále zvyšuje příplatkový systém DCC, který upravuje charakteristiku tlumičů a má tři režimy - comfort, normal a sport. Při zapnutém režimu sport se z motorového prostoru ze zařízení nazvaného sound symposer začne ozývat zvuk, který dává posádce zapomenout na to, že sedí v dieselovém voze.

Při běžné jízdě s golfem GTD Variant můžete jezdit se spotřebou za méně než pět litrů, což je nepochybně skvělé číslo. I tehdy, pokud se rozhodnete využívat potenciál vozu, nejspíše se vám nepodaří dosáhnout vyšší průměrné spotřeby než zhruba sedm litrů. Při jízdě na dálnici za dodržování tuzemského limitu 130 kilometrů v hodině nám palubní počítač ukázal 5,5 litru.

V interiéru nemůže chybět řadicí páka s hlavicí ve tvaru golfového míčku a kárované sedačky.
V interiéru nemůže chybět řadicí páka s hlavicí ve tvaru golfového míčku a kárované sedačky. | Foto: Radek Pecák

Z hlediska dojezdu je na tom Golf Variant GTD velmi dobře. Jelikož má pětapadesátilitrovou palivovou nádrž, což je o pět litrů více než v konkurenční škodovce, dá se s ním teoreticky při dodržení normované kombinované spotřeby 4,4 litru ujet bez tankování 1250 litrů. Škodovka má tento parametr, také vzhledem k vyšší normované kombinované spotřebě (4,5 litru), o více než sto kilometrů horší.

Volkswagen je také rychlejší. Na stokilometrovou rychlost se dostane již po uplynutí 7,9 sekundy, naftové Škodě RS Combi to trvá o tři desetiny sekundy déle. Uvnitř je sice objektivně méně místa než ve výrobku z Mladé Boleslavi, na druhou stranu má Volkswagen o 34 kilogramů vyšší užitečnou nosnost.

Přesné srovnání těchto vozů a také Seatu Leon ST, který může mít pod kapotou identický motor s výkonem 135 kW, najdete zde.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na hranici s Čínou přijeli evropští a asijští diplomaté, kteří opustili své mise v KLDR

Do čínského příhraničního města Tan-tung v pátek přicestovaly tři desítky diplomatů a jejich rodinných příslušníků, kteří odjeli ze svých misí v severokorejském Pchjongjangu. Informovala o tom agentura Kjódó, která byla události svědkem. Diplomaté podle ní přejeli přes most na hraniční řece Ja-lu (korejsky Amnokkang) autobusem.

Zhruba třicítka Evropanů a lidí z jihovýchodní Asie v KLDR vypadala tak, že se zřejmě potýkala s potížemi, jak si v Pchjongjangu zajistit živobytí, konstatovala japonská tisková agentura. Více podrobností ke vzhledu ani k národnostem diplomatů a jejich rodin neposkytla. Poznamenala však, že blokáda hranic v důsledku pandemie covidu-19 znemožnila Severní Koreji dovážet zboží pro denní potřebu.

Čínští pracovníci na celním úřadě oděni do ochranných obleků provedli u příchozích opatření s cílem zabránit šíření koronaviru, například jejich zavazadla postříkali dezinfekčním přípravkem, popsala Kjódó. Diplomaty nyní čeká dvoutýdenní karanténa v Tan-tungu.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Crocs žaluje Walmart a další firmy za kopírování svých známých bot

Výrobce obuvi Crocs obviňuje Walmart a další firmy z kopírování svých známých barevných plastových bot. Čtyři žaloby kvůli porušení ochranné známky a zneužití duševního vlastnictví podal minulý týden proti zhruba 20 společnostem u amerických soudů. Píše o tom server CNN. V žalobě podané ve státě Colorado Crocs uvádí, že Walmart prodává levnější verzi jeho plastových dřeváků, které jinak stojí 50 dolarů (1090 Kč), a to pod různými jinými názvy jako Time and Tru a George.

Crocs v coloradské žalobě také tvrdí, že kopie jeho výrobků "mohou způsobit zmatek nebo uvést v omyl, mohou zklamat zákazníky, a proto porušují ochrannou známku Crocs". Takzvané crocsy dříve čelily posměchu, ale v posledních letech si je lidé velmi oblíbili. A pro některé spotřebitele, kteří hledají pohodlí, je to bota jako stvořená do pandemie, píše CNN.

Firma v roce 2020 zaznamenala vůbec nejlepší tržby v celé své historii. Zahájila také spolupráci s některými slavnými osobnostmi a jinými značkami, aby přilákala zákazníky z generace Z, tedy lidi narozené od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2012. Na zvláštních kolekcích se podílel kanadský zpěvák Justin Bieber, rapper Post Malone a řetězec KFC. Rychle se rozprodala kolekce vydaná loni v září vzniklá ve spolupráci s latinskoamerickým zpěvákem Bad Bunnym.

Zdroj: ČTK
Další zprávy