Toyota RAV4 je nejlevnější hybridní SUV na trhu. Jak jezdí?

Jan Markovič Jan Markovič
25. 1. 2016 17:38
Japonské SUV dostalo po pouhých dvou letech facelift. Ten kromě změn vzhledu přinesl i novinku pod kapotou. Nyní si totiž můžete pořídit Toyotu RAV4 také jako hybrid. K dostání je přitom hned ve dvou verzích, tedy s pohonem předních kol nebo jako 4x4. A navíc za zajímavou cenu.
Náročnější řidiči by měli sáhnout po verzi se dvěma elektromotory
Náročnější řidiči by měli sáhnout po verzi se dvěma elektromotory | Foto: Jan Markovič

Toyota spolu se svou prémiovou automobilkou Lexus patří mezi největší výrobce hybridních automobilů na světě. Vždyť jen v Evropě jejich modely zabírají skoro tři čtvrtiny segmentu. Nejznámějším hybridem od Toyoty je přitom Prius, který těmto vozům vyjel cestu. Vyrábí se už od roku 1997. Hybridní ale může být i SUV.

Toyota RAV4 Hybrid přichází jako další možnost pro oblíbené kompaktní SUV. To dostalo volbu ekologického pohonu spolu s faceliftem. A jako by design s moderně tvarovanou přídí a nápadnými brzdovými světly směřoval k prémiovému Lexusu. Možná i proto, že využívá totožný systém jako crossover Lexus NX. Jde o kombinaci velkého benzinového čtyřválce o objemu 2,5 litru a jednoho nebo dvou elektromotorů. Záleží na tom, zda řidič preferuje pohon předních kol nebo všech.

Jako předokolka začíná RAV4 na ceně 739 900 korun, což z ní dělá vůbec nejlevější hybridní SUV na českém trhu. Jenže mezi běžnými spotřebními značkami nemá velkou konkurenci. Konfrontovat se s ní může snad jen Peugeot 308 HY4. Ten totiž vyjde na 808 tisíc korun. Auto kombinuje naftový motor se dvěma paralelně zapojenými elektromotory, kdy každý pohání jednu nápravu. Je to tedy zase nejlevnější hybridní SUV s pohonem všech kol. Verze 4x4 pro Toyotu RAV4 vyjde minimálně 816 900 korun. Srovnání obou vozů navíc se sesterským modelem Lexus NX 300h najdete zde.

Při prvních jízdách, které probíhaly na jihu Španělska, jsme vyzkoušeli obě verze. Nejprve předokolku. Auto je velmi tiché. A to nejen při rozjezdech, které většinou probíhají jen za použití elektřiny, ale i v případě zapojení spalovacího motoru do práce. Když totiž není potřeba příliš mnoho síly, nechává hybridní bezstupňová převodovka e-CVT motor v nízkých otáčkách. Také odhlučnění podvozku je na dobré úrovni, což u japonských vozů nebývalo ještě do nedávna obvyklé.

Problém nastane při prudké akceleraci, například při předjíždění. V tu chvíli naopak automat nechá vyběhnout spalovací motor do nejvyšších otáček a drží ho tam do té doby, než řidič povolí plynový pedál. To je spojeno s nepříjemným hlukem. Nepomáhají ani přednastavené virtuální stupně. Naštěstí je Toyota velmi svižná. Díky celkovému výkonu 197 koní má totiž dostatek síly k tomu, aby předvedla nadstandardně dobrou dynamiku. Stovku překoná za 8,3 sekundy od startu. Jen na německé dálnici snad zamrzí omezení maximální rychlosti na 180 km/h.

Přitom RAV4 je autem vhodným i na dlouhé cestování. Naznačuje to jeho nová elektronická výbava. Na palubě můžete mít adaptivní tempomat udržující nastavenou vzdálenost za autem vpředu. Prospěje i aktivní asistent pro jízdu v pruzích, i když s jeho funkcí jsme ne vždy byli spokojeni. Někdy do řízení zasáhne dostatečně, jindy auto nechá vyjet z pruhu. Není proto dobré se na něj spoléhat. Díky komfortnímu podvozku, který dokáže skrýt i horší vady španělských silnic, panuje na palubě pohoda. Je však dobré zapomenout na sportovnější svezení. V zatáčkách se totiž auto projevuje výraznými náklony a silnou nedotáčivostí.

Náročnější řidiči by tak určitě měli sáhnout po verzi se dvěma elektromotory. Pohon všech kol lze využít pro svůj prospěch právě v zatáčkách. Zvlášť ve sportovním režimu totiž síla na zadní nápravě citelně pomáhá, aby se auto snáz a krotčeji stočilo do zatáčky. Nedotáčivé smýkání kol tak přichází mnohem později. Zatáčkami se dá tedy díky tomu projíždět rychleji a pod plynem.

Taková jízda ale nejde ruku v ruce s nízkou spotřebou, kvůli které si zřejmě logicky bude hybrid kdokoliv pořizovat. Problémem auta, které zvládne ujet jen několik málo kilometrů čistě na elektřinu a přitom ještě v nízkých rychlostech je fakt, že v provozu mimo město se dočkáte spíš horších čísel. My jsme změřili 9 litrů benzinu na 100 km. Ve městě je to už ale lepší, zde běží elektromotor častěji a tak se spalovací jednotka může vypnout. Budete jezdit i za 6 litrů. Na českém trhu se tak tohle auto spíš nevyplatí. Může za to hlavně fakt, že dosud neexistuje výrazná finanční podpora od státu jako v některých západních zemí. Tam se dají při pořízení takového auta ušetřit v přepočtu i desítky tisíc korun.

Toyota RAV4 Hybrid ovšem může na druhou stranu posloužit i tomu, kdo chce udělat první krok do světa hybridních automobilů, protože i bez podpory je její cena příznivá. Kromě toho nabízí velmi prostorný interiér. Na zadních sedadlech je dost místa na nohy i hlavu, ačkoliv jsou baterie schované právě pod nimi. To je patrné podle výdechu chlazení na boku pod sedáky. Navíc ani kufr nepřišel o moc své kapacity. Se svými 501 litry je jen o 46 litrů menší než v případě verzí s běžným spalovacím motorem. Jedinou nevýhodou je tak nemožnost sklopit opěradla do roviny s podlahou. Vzniká schod.

Podrobné informace a ceník modernizované Toyoty RAV4 najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy