První test: Toyota Prius už teď opravdu bude stát za úvahu. I po městě jezdí se spotřebou 4 litry

Radek Pecák Radek Pecák
22. 2. 2016 13:43
Tvůrci nové generace Toyoty Prius se tentokrát zaměřili na často kritizované věci. Například zvětšili zavazadlový prostor, zlepšili kvalitu i design v interiéru a zapracovali na odhlučnění. Také se podařilo snížit spotřebu.
Nový Prius je teď při jízdě až překvapivě pohodlný.
Nový Prius je teď při jízdě až překvapivě pohodlný. | Foto: Toyota

Hybridní auta nejsou v Česku příliš velkým hitem. Například i takové Toyoty Prius, která je celosvětově nejprodávanějším autem s tímto typem pohonu, se zatím v našich končinách prodalo všehovšudy 450 kusů. Přesto chce největší světová automobilka zkoušet bojovat o přízeň zákazníků i nadále a věří, že nová generace Priusu bude mít větší štěstí. Vůz jsme měli možnost v rámci mezinárodní novinářské prezentace otestovat ve Španělsku v oblasti nazývané pomerančové pobřeží.

Po ujetí zhruba tří stovek kilometrů musíme konstatovat, že většina nectností, které případné zákazníky odrazovaly od koupě tohoto vozu, je pryč. Nadchla zejména spotřeba. V největší ranní špičce ve Valencii, která je třetím největším městem Španělska, ukázal palubní počítač po zhruba dvacetikilometrové jízdě spotřebu 4,1 litru.

Tvary světlometů na přídi a na zádi jsou nezaměnitelné.
Tvary světlometů na přídi a na zádi jsou nezaměnitelné. | Foto: Toyota

Inženýři japonské značky během vývoje přichystali řadu řešení, která dále snižují spotřebu tohoto ekologicky zaměřeného modelu. Pod kapotou sice nadále zůstala základní pohonná jednotka ve formě benzinového čtyřválce se zdvihovým objemem válců 1,8 litru, ale její tepelná účinnost se zvýšila z 38,5 procenta u minulé generace na rekordních 40 procent. Nové jsou také dva použité motorgenerátory. Ten sloužící k pohonu má výkon 53 kW. Pokud je baterie nabitá, je teď možno za příznivých okolností využít čistě elektrický pohon až do rychlosti 110 kilometrů v hodině. 

Dbalo se i na zdánlivé detaily. Například senzory poznají, které sedadlo je ve voze obsazeno, a podle toho upraví nastavení klimatizace. To v konečném důsledku přinese úsporu 2,4 % paliva. 

Baterie u zadní nápravy je teď o poznání menší než dříve.
Baterie u zadní nápravy je teď o poznání menší než dříve. | Foto: Toyota

Výrobcem udávaná hodnota kombinované spotřeby tedy nyní činí rovné tři litry, což je zlepšení o velmi citelných 0,9 litru.

Podstatnou změnou, která se projeví i na prostornosti ve vozidle, je přepracování akumulátoru. Má nyní kapacitu 1,3 kWH, což je o čtvrtinu více než dosud, přitom je ale menší. Konkrétně snížení výšky o jedenáct centimetrů umožnilo její umístění pod zadními sedačkami, což se velmi kladně projevilo na zvýšení kapacity zavazadlového prostoru o 56 litrů. Do tohoto v současném Priusu je teď možno umístit až 502 litrů nákladu, pokud se majitel spokojí s dojezdovou lepicí sadou. V případě použití rezervního kola se samozřejmě kapacita sníží.

Kufr už bude postačovat pro potřeby běžných rodin.
Kufr už bude postačovat pro potřeby běžných rodin. | Foto: Toyota

Nový Prius je už poměrně slušný kus auta. V porovnání s dosluhující generací se prodloužil o šest centimetrů na celkových 454, je také o půldruhého centimetru širší (teď 176 centimetrů), rozvor zůstal stejně jako o předchůdce na hodnotě 270 centimetrů, výška se naopak o dva centimetry (na hodnotu 147 centimetrů) snížila.

V interiéru se tak s dostatečnou mírou pohodlí usadí čtyři nadprůměrně vzrostlí dospělí jedinci. Například redaktor vysoký 186 centimetrů si nejprve nastavil sedačku řidiče do polohy ideální pro ovládání vozu a následně usedl na místo ve druhé řadě. Před koleny mu poté zbývaly ještě zhruba tři centimetry místa a nad hlavou čtyři. Troufáme si tudíž soudit, že interiér je připravený pro cestování čtyř mužů s tělesnou výškou kolem 190 centimetrů.

I když zejména design přídě nového Priusu nutně nemusí každému konvenovat, uvnitř lze úsilí designérů jednoznačně ocenit. Minimálně v testovaných verzích s maximální úrovní výbavy byly navíc použity kvalitní, dobře zpracované a slícované materiály.

Zejména černé provedení palubní desky se nám zamlouvalo.
Zejména černé provedení palubní desky se nám zamlouvalo. | Foto: Toyota

Ve výbavě navíc nyní může být i plnohodnotný barevný head-up displej s promítanými údaji na čelní sklo. Nejde tedy o výsuvný štítek z průhledného plastu, což je levnější a nyní také často používané řešení. 

Prius je nyní při jízdě daleko tišší než jindy. Hluk vydávaný motorem při důrazném sešlápnutí plynového pedálu již není zdaleka tak intenzivní jako dříve, přesto se stále nedá říci, že by už vůbec neobtěžoval.

Největší pokrok nastal v jízdních vlastnostech. Přestože jsme jezdili s vozy opatřenými sedmnáctipalcovými koly (základní verze mají patnáctipalcové), přejezdy nerovností vůz překonával příjemně plavně a bez rušivého zvukového doprovodu. Na rozdíl od "prkenného podvozku" minulých generací je ten nový naladěn pro komfortní rodinné ježdění.

Řidič bude mít ve vozech vybavených head-up displejem stále na očích, zda na plyn nešlape příliš usilovně.
Řidič bude mít ve vozech vybavených head-up displejem stále na očích, zda na plyn nešlape příliš usilovně. | Foto: Toyota

Toyota sama uvádí, že nové dvojité lichoběžníkové zavěšení zadních kol je zkonstruováno tak, aby došlo i více než padesátiprocentnímu potlačení otřesů při nárazu.

Tím úplně nejpodstatnějším na novém Priusu je ale reálná spotřeba. Auto jsme zkoušeli v téměř všech myslitelných režimech. Při využívání opravdu všech zásad pro jízdu s nízkou spotřebou a se zapnutým "Eco" režimem jsme na palubním počítači odečetli spotřebu 2,4 litru. Běžná jízda po téměř liduprázdných okresních silnicích v poměrně členitém terénu znamenala průměrnou hodnotu 3,7 litru. O městské jízdě se zastavováním na semaforu prakticky na každém semaforu a spotřebě 4,1 litru již byla řeč výše.

Tradiční slabinou hybridních aut bývala vždy jízda po dálnici. My jsme tentokrát zaznamenali při využívání povolených limitů průměr 6,5 litru. To sice není stále žádná zázračná hodnota, ale současně to už nemusí odrazovat vlastníka od koupě dálniční známky.

Ovládací prvky ve voze jsou nyní moderní a kvalitně provedené.
Ovládací prvky ve voze jsou nyní moderní a kvalitně provedené. | Foto: Toyota

V dálničním tempu navíc není slyšet prakticky žádný aerodynamický hluk, což je dáno skvělou hodnotou součinitele aerodynamického odporu cx 0,24.

Zkoušeli jsme i to, co by znamenalo, kdyby se v majiteli Priusu probudily závodnické pudy. Svižná jízda po silnicích mezi pomerančovými sady se pak projevila žíznivostí na úrovni 5,5 litru.

V tuzemsku se vůz bude prodávat ve třech stupních výbavy. Už ten základní obsahuje světlomety z LED diod, mlhovky, zadní parkovací kameru, sedm airbagů, patnáctipalcová kola z lehkých slitin, dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou a balíček elektronických bezpečnostních asistentů označený jako Toyota Safety Sense.

Technická data

Celkový výkon: 90 kW (122 koní)

Maximální rychlost: 180 km/hod

Zrychlení 0-100 km/hod: 10,6 sekundy

Objem nádrže: 43 l

Pohotovostní hmotnost: 1375 kg

Zdroj: Radek Pecák

Ten zahrnuje například předkolizní bezpečnostní systém, kameru na rozpoznávání dopravních značek, adaptivní tempomat a asistenta varujícího před nechtěným opuštěním jízdního pruhu.

Vyšší verze pak obsahují například ještě kožený volant, vyhřívání předních sedaček, bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, větší kola, kožené sedačky, prémiový audiosystém od firmy JBL, zmíněný head-up displej nebo navigační software.

Klasický ceník zatím Toyota nezveřejnila. "Předpokládáme, že největší část zájemců bude mít zájem o nový Prius formou operativního leasingu," sdělil Michal Velička z tuzemského zastoupení značky. Podle něho by ceny měsíčního pronájmu v závislosti na výbavě měly být v rozmezí zhruba 9200 Kč až 11 200 Kč.

Podrobný test minulé generace Toyoty Prius v sedmimístném provedení označovaném jako "Plus" si můžete přečíst zde.

 

Právě se děje

Další zprávy