Systém start&stop může týdně ušetřit dvacet korun. Toyota RAV4 vám to spočítá přesně

Radek Pecák Radek Pecák
31. 3. 2016 11:11
Systém start&stop, jehož hlavním účelem je snižovat spotřebu paliva, potažmo emise CO2, je v současné době zabudován ve většině nových automobilů nabízených na tuzemském trhu. Otestovali jsme, kolik paliva lze díky němu ušetřit při klasickém týdenním redakčním testu nového vozu.
Systém informuje o množství paliva, které se ušetřilo při aktuální jízdě, a také o celkové úspoře.
Systém informuje o množství paliva, které se ušetřilo při aktuální jízdě, a také o celkové úspoře. | Foto: Radek Pecák

I když se mezi veřejností i částí odborníků stále vedou diskuse, zda je systém start&stop v současných automobilech přínosný či nikoli, faktem je, že běžnému uživateli osobního auta dokáže během roku ušetřit řádově stokoruny až několik tisícovek.

Vyplývá to z jednoduchého propočtu, který umožnil speciální software zabudovaný do palubního počítače modernizovaného provedení sportovně-užitkového vozu Toyota RAV4 s klasickým spalovacím motorem.

Taková je aktuální vizáž tradičního středního SUV japonské Toyoty.
Taková je aktuální vizáž tradičního středního SUV japonské Toyoty. | Foto: Radek Pecák

Auto jsme měli k dispozici na redakční test a samozřejmě jsme si při něm zapisovali i spotřebu při jednotlivých režimech. (Více o tom i další podrobnosti o voze najdete zde.)

Nová Toyota RAV4 při každém zastavení doprovázeném zhasnutím motoru nejenže počítá časový úsek, kdy se takto šetří palivo, což dělá i spousta dalších aut, ale současně i kvantifikuje ušetřené množství. V tomto je podle našich zkušeností průkopníkem.

Není ale divu, právě tato japonská automobilka přinesla do světa osobních aut nyní již téměř obvyklé ekonoměry, tedy různé ukazatele více či méně ekologického stylu jízdy. Například již první Toyoty Prius zaujaly grafickými symboly, které informovaly o okamžité nebo nedávné spotřebě, případně o tocích energie mezi spalovacím motorem, elektromotorem a baterií.

Během testu jsme odvodili, že jeden mililitr, tedy tisícina litru, se ušetří již při pětisekundovém odstavení dvoulitrového benzinového motoru, který byl namontován pod kapotou.

Litr paliva, což při dnešních cenách odpovídá zhruba 27 korunám, lze tedy uspořit již za 5000 sekund, což je zhruba 1 hodina a 23 minut.

My jsme tentokrát během testu většinu z testovacích devíti set kilometrů ujeli po dálnici, kde systém start&stop nenajde využití. Celý litr jsme proto během šestidenní zápůjčky neušetřili. V době vrácení auta ukazoval palubní počítač 0,65 uspořeného litru. V přepočtu na peníze jde zhruba o 18 korun. Umíme si však představit, že při převážně městském používání stejného auta by tato suma mohla být i několikanásobně vyšší.

Naše zkušenosti s jinými auty jsou totiž takové, že pokud vyjedeme do hustšího městského provozu s předem zahřátým vozem, line se ticho z motorového prostoru po zhruba třetinu času z celkové doby jízdy. Motor se obvykle vypíná při zastavení na semaforech, případně při popojíždění v zácpě. K jeho opětovnému nahození stačí u manuálních převodovek stlačení spojkového pedálu, v případě automatů pak uvolnění brzdy.

Většina automobilů má v interiéru tlačítko, kterým lze systém deaktivovat.
Většina automobilů má v interiéru tlačítko, kterým lze systém deaktivovat. | Foto: BMW

Zde je ale třeba upozornit, že ne každé zastavení automaticky znamená vypnutí motoru, a ne vždy je motor vypnutý po celou dobu stání. Řídicí jednotky totiž rozhodují o tom, kdy má dojít k vypnutí motoru a jeho opětovnému zapnutí. Vyhodnocuje se řada faktorů, počínaje stavem akumulátoru a teplotou chladicí kapaliny, až po teplotu uvnitř vozu a nastavení klimatizace nebo tlak v brzdovém systému a posilovači řízení. Nikdy tedy není čas strávený ve voze s vypnutým motorem stejný.

Systém start&stop nemusí každému vyhovovat. Zejména u některých dieselových motorů každé zhasnutí a startování motoru přináší nepříjemné otřesy a hluk. Proto ho lze tlačítkem vypnout a motor pak poběží neustále. Nesmíte ale zapomenout, že když motor vypnete klíčkem a poté znovu nastartujete, bude systém opět aktivní.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Seemanová postoupila na kraulařské padesátce v českém rekordu do semifinále ME

Barbora Seemanová překonala v rozplavbách na mistrovství Evropy v Budapešti na kraulařské padesátce vlastní český rekord a časem 24,93 postoupila do večerního semifinále. Blízko semifinále byl také Jan Čejka, jenž zůstal na 50 m znak první pod čarou.

Jednadvacetiletá olympionička Seemanová na nejkratší trati vylepšila rekordní čas 25,06, který zaplavala při triumfu na juniorském ME v Netanje v červenci 2017. V rozplavbách byla dvanáctá, v redukovaném pořadí bez třetí nizozemské zástupkyně jde dál jako jedenáctá. Druhá česká reprezentantka, předchozí rekordmanka Anna Kolářová, zaplavala 26. čas.

Těsně uniklo semifinále dvacetiletému znakaři Janu Čejkovi ve sprintu na 50 metrů. Předloňský juniorský mistr Evropy na této trati zaplaval v rozplavbách čas 25,29, kterým společně s dvěma soupeři zaostal o setinu sekundy za dvěma závodníky na patnácté příčce. Tomáš Franta obsadil 21. místo.

Ostatní čeští reprezentanti měli v úvodní den bazénových disciplín v Budapešti k postupu už dál. Barbora Janíčková zaplavala na 100 m motýlek pětadvacátý čas, trio Ondřej Gemov, olympionik Jan Micka a Jakub Štemberk skončilo na 400 m volný způsob ve čtvrté desítce, Matěj Zábojník a Filip Chrápavý byli na prsařské stovce 41. a 42.

Další zprávy