V Praze se představila nová Mazda3, od konkurence se liší ještě víc než dřív

Foto: Mazda
Eva Srpová Eva Srpová
14. 12. 2018 16:13
Jsou to teprve dva týdny, co se na autosalonu v Los Angeles ukázala světu v pořadí čtvrtá generace Mazdy3. České zastoupení automobilky ale dokázalo jeden jediný exemplář v šedém laku a s dieselem pod kapotou dostat do Prahy a uspořádat pro všechny trhy střední a jihovýchodní Evropy setkání naživo.

Prodávat se začne v březnu příštího roku ve verzi hatchback, na trh dorazí i sedan, avšak nepatrně později, v červnu 2019. V tu chvíli bude možné také objednávat obě karosářské varianty s novým revolučním motorem Skyactiv X, který, jednoduše řečeno, kombinuje vlastnosti benzinu a dieselu. Dvoulitrový motor o výkonu 133 kW/181 koní je totiž vznětový, ale spaluje benzin. K jeho zapálení dojde stlačením výbušné směsi ve válci, svíčka není zapotřebí.

Ceny jsou ale známy už nyní. Ti, kteří dříve kritizovali Mazdu za příliš pevně dané ceníky a málo možností do auta specifikovat výbavu podle svého vkusu, budou s novou generací spokojenější. Zatímco dříve bylo v nabídce 40 verzí, teď jich je 66. 

Cenová politika se však výrazně změnila. Mazdy nikdy nebyly mainstream a s novou "trojkou" se filozofie značky ještě více vymezuje proti automobilkám, které ve třídě kompaktních hatchbacků lákají zákazníky na co nejnižší cenu.

Nejlevnější verze totiž stojí 520 900 Kč pro dvoulitrový motor Skyactiv G122 (90 kW/122 koní), výbava je však bezkonkurenční. Nepřiplácí se za rádio s osmi reproduktory, navigační systém s podporou Apple CarPlay a Android Auto, zadní parkovací senzory, bezklíčové startování, 8,8palcový displej i head-up displej a adaptivní tempomat.

Mazda se výrazně orientuje na bezpečnost, a tak má v základu nejen kolenní airbag, ale také systém nouzového brzdění spolu s detekcí chodců, umí hlídat rychlost, mrtvé úhly i jízdní pruhy, rozeznávat dopravní značky, automaticky přepínat dálková světla i sledovat řidičovu pozornost.

Čeští zákazníci ale vždy volili lépe vybavené verze (a ti slovenští dokonce top varianty), a tak lze předpokládat stejné chování s novou generací Mazdy3. Jen o necelých 35 tisíc korun navíc (554 400 Kč) bude stát výbava Plus s 18" litými koly, vyhřívanými sedadly, předním sklem i volantem, bezklíčovým vstupem a dvouzónovou klimatizací.

Nejdražší variantou bude hatchback Sky-X GT Plus s pohonem všech kol, což je pro Mazdu3 také novinka. Top verze s příplatkovými pakety tak vrcholí na ceně 839 900 Kč. "Sportovní verzi MPS neplánujeme, ale myslím, že právě vrcholná verze s pohonem všech kol, dodatečnými pakety a s červeným koženým čalouněním bude dostatečnou alternativou," věří ředitel českého zastoupení Mazdy Aleš Kiriakovský.

Nová Mazda3 láká na design, luxusní výbavu a radost z řízení. Tím vším se od mainstreamu odlišuje.
Nová Mazda3 láká na design, luxusní výbavu a radost z řízení. Tím vším se od mainstreamu odlišuje. | Foto: Mazda

Podrobné technické údaje sice nejsou známy, víme ale, že vedle zmiňovaného základního benzinového motoru bude v nabídce také 1,8litrový diesel o výkonu 85 kW/116 koní a že víceprvkové zavěšení bude nahrazeno torzní příčkou.

Mazda však připomíná, že se vždy orientovala především na jízdní zážitky a nová "trojka" v tomto ohledu nebude výjimkou. "Nová Mazda3 nabídne ještě větší radost z řízení," řekl při představení vozu Kota Beppu, šéf projektu nové Mazdy3.

Mazda3 tedy není typické rodinné auto, přestože ve své třídě konkuruje vozům jako Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30 nebo nově i Škoda Scala. Od uvedení první generace v roce 2003 se jich po celém světě prodalo více než šest milionů a na slovenském trhu jde o nejprodávanější model japonské značky.

V Česku je za prvních jedenáct měsíců letošního roku podle statistik Svazu dovozců automobilů na třetím místě, první je CX-3 těsně následovaná větší CX-5 (její test čtěte tady).

Mazda3 se tedy cenově nepodbízí a místo chudších verzí se přímočaře orientuje na zákazníky, pro které je důležitější bohatá výbava, bezpečnost a zábava za volantem. Výrazně se liší i vzhledově.

Už na fotografiích zaujaly nezvykle kulaté boky s masivním C-sloupkem. Jde o vizuálně zajímavý prvek, po krátkém usednutí na zadní sedadla nové "trojky" se ale nedá říci, že by se tu pasažéři cítili extrémně vzdušně.

Proč by ale všichni měli být stejní a nabízet stejně prostorná a unifikovaná auta, říkají si zřejmě v Mazdě. Jde o vůz s luxusní výbavou, který má oslovit nadšence do řízení. Jak moc to s radostí za volantem Mazda3 myslí vážně, ukážou jízdní testy. První auta přijedou do Česka na přelomu února a března. 

 

Právě se děje

před 8 hodinami

WADA opět suspendovala moskevskou antidopingovou laboratoř

Světová antidopingová agentura WADA odebrala moskevské laboratoři oprávnění, které jí umožňovalo provádět analýzy krevních vzorků pro biologické pasy sportovců. K předběžnému opatření organizace sáhla měsíc a půl poté, co Rusko potrestala čtyřletým zákazem účasti na vrcholných sportovních akcích kvůli manipulaci s daty z moskevské laboratoře.

Zařízení v ruské metropoli bylo suspendováno už v roce 2015, kdy se poprvé objevilo podezření z krytí dopingu domácích sportovců. Oprávnění provádět analýzy krevních vzorků Moskva získala částečně zpět v roce 2016. Nyní může laboratoř dokončit prověrku vzorků, které už obdržela, nové ale musí být poslány do jiných zařízení.

WADA 9. prosince rozhodla, že příští čtyři roky nesmí Rusko na olympijských a paralympijských hrách ani světových šampionátech vystupovat pod svou vlajkou a se svou hymnou. Na vrcholných akcích včetně OH 2020 v Tokiu a ZOH 2022 v Pekingu by se mohli jako neutrální sportovci představit jen ti závodníci, kteří prokazatelně nemají se systematickým dopingem v zemi nic společného. Rusko se proti trestu odvolalo k mezinárodní arbitráži CAS.

před 8 hodinami

Koulař Staněk předvedl v Nehvizdech světový výkon roku

Koulař Tomáš Staněk se po halovém mítinku Hvězdy v Nehvizdech ujal vedení v letošních světových tabulkách výkonem 21,23 metru. Český rekordman se za hranici 21 metrů dostal třikrát z pěti zdařených pokusů, jeho nejslabší vrh měřil 20,57, čímž hned v první sérii předčil své sezonní maximum ze sobotního zahajovacího startu v Jablonci nad Nisou (20,06).

Staněk jako druhý koulař v začínající sezoně překonal 21 metrů, tabulky dosud vedl Srb Asmir Kolašinac výkonem 21,06. I další dva Staňkovy pokusy by na Kolašinace stačily. Už ve druhé sérii předvedl rekord mítinku 21,09, v páté se zlepšil na 21,22. Nejdelším pokusem soutěž zakončil, druhé místo obsadil Polák Jakub Szyszkowski výkonem 20,31.

Staněk přesto nebyl úplně nadšený. "Všechny pokusy byly v konci takový, že jsem vystrčil zadek a sklonil hlavu, takže nenabraly ten správnej kopec. A to dělá trošku tu stopu dolů, škoda, ale série výborná," řekl přece jen spokojený Staněk ve videopřenosu z mítinku. "V Jablonci jsem byl dost opatrnej, protože jsme lehce změnili techniku a furt se na tom pracuje. Ale konečně je tam energie, jak se nebojím a pustím to tam, a na tomhle se dá stavět," dodal svěřenec Petra Stehlíka.

Další zprávy