reklama
 
 

Láska pro vyznavače starých časů: Nová Mazda CX-5 zůstala u benzinových motorů bez turba

25. 5. 2017
Mazda jako jedna z mála globálních automobilových značek nepodlehla u benzinových motorů trendu turbodmychadel a nízkých objemů označovaného downsizing. Japonská značka razí takzvaný rightsizing, takže i druhou generaci rodinného SUV označovaného CX-5 pohání minimálně dvoulitrový motor. Krásně se s ním rozjíždí, živě reaguje na plyn, ale v běžných otáčkách už působí proti turbomotorům vlažně.
Doporučujeme

Nová Mazda CX-5 se v těchto dnech uvádí na český trh. Aktuálně.cz jako jedna z prvních redakcí v Česku testovala druhou generaci rodinného SUV s předstihem v okolí Barcelony. Hned na začátku jsme sáhli po benzinovém dvoulitru s pohonem všech kol. Udělali jsme to schválně. Mazda CX-5 totiž patří mezi výjimky v rámci SUV, když se v Česku prodává více s benzinovým než s naftovým motorem. Letos si končící první generaci pořídily dvě třetiny českých zákazníků s pohonnou jednotkou polykající natural a jen třetina diesel.

První dojmy z jízdy novou Mazdou CX-5 jsou báječné. Dvoulitrový motor díky velkému objemu parádně táhne z nízkých otáček, jeho reakce na plyn je okamžitá. Druhá generace se proti té první dramaticky zlepšila v odhlučnění kabiny, motor není zvlášť v nižších otáčkách téměř slyšet.

Jenže jakmile se otáčky dostanou do nejběžnějšího spektra mezi dvěma a čtyřmi tisíci za minutu, nadšení mizí. V těchto sférách prostě turbo zejména u auta s pohonem všech kol chybí a Mazda CX-5 s dvoulitrovým motorem působí subjektivně líněji než Škoda Kodiaq 4×4 s motorem 1.4 TSI. A nejde jen o zdání. Pohled do technických dat napoví, že díky turbu má škodovka výrazně větší sílu danou vyšším točivým momentem a lepší zrychlení z 0 na 100 km/h. Podrobné porovnání obou vozů si prohlédněte zde.

V první generaci Mazda CX-5 udivovala daty z laboratorních zkoušek spotřeby, novinka je ale ve většině specifikací žravější a línější. Při porovnání s ostatními SUV střední třídy už tak nepatří k absolutní špičce (porovnávat parametry motorů můžete v přehledných tabulkách zde). Při našich testech jsme absolvovali hornatý okruh se všemi typy silnic se spotřebou kolem devíti litrů (výrobce udává 6,8 l).

Druhý den sáhneme po nejsilnější naftové variantě s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Auto sice jízdním projevem nepůsobí tak sportovně, i řízení je o něco méně ostré, ale líbí se nám, že máme konečně dostatek síly a dynamiky ve většině běžných jízdních situací. Automat funguje báječně hladce a logicky. Pokud bychom opět porovnávali se podobnou Škodou Kodiaq, připadá nám naftová mazda s automatem svižnější a kultivovanější, i když by podle technických dat měla mít o něco horší dynamiku.

Také v tomto případě však nejsme u nové Mazdy CX-5 nadšeni ze spotřeby. Dostáváme se jen o litr níž než u benzinové verze s manuálním řazením, těsně pod 8 l/100 km. Testované auto je ale úplně syrové, což u naftového motoru znamená podle našich zkušeností minimálně o litr vyšší spotřebu při porovnání se zajetým vozem.

V Česku sílí s jejich vymíráním nostalgie po benzinových motorech s větším objemem bez turba, už proto, že je u nich předpoklad vyšší spolehlivosti. Nová Mazda CX-5 se základním benzinovým dvoulitrem si tedy zákazníky zřejmě najde. My bychom o něm ale uvažovali spíše s pohonem pouze pro přední nápravu a u verze 4×4 počkali na silnější motor 2,5 l, který ještě nebyl při testech v Barceloně k dispozici, ale už se dá objednávat. A pokud bychom na auto spěchali, sáhli bychom raději po dieselu.

Podrobnou recenzi nové Mazdy CX-5 čtěte zde.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama