Láska pro vyznavače starých časů: Nová Mazda CX-5 zůstala u benzinových motorů bez turba

Ondřej Běhal
25. 5. 2017 9:33
Mazda jako jedna z mála globálních automobilových značek nepodlehla u benzinových motorů trendu turbodmychadel a nízkých objemů označovaného downsizing. Japonská značka razí takzvaný rightsizing, takže i druhou generaci rodinného SUV označovaného CX-5 pohání minimálně dvoulitrový motor. Krásně se s ním rozjíždí, živě reaguje na plyn, ale v běžných otáčkách už působí proti turbomotorům vlažně.
Druhá generace Mazdy CX-5.
Druhá generace Mazdy CX-5. | Foto: Mazda

Nová Mazda CX-5 se v těchto dnech uvádí na český trh. Aktuálně.cz jako jedna z prvních redakcí v Česku testovala druhou generaci rodinného SUV s předstihem v okolí Barcelony. Hned na začátku jsme sáhli po benzinovém dvoulitru s pohonem všech kol. Udělali jsme to schválně. Mazda CX-5 totiž patří mezi výjimky v rámci SUV, když se v Česku prodává více s benzinovým než s naftovým motorem. Letos si končící první generaci pořídily dvě třetiny českých zákazníků s pohonnou jednotkou polykající natural a jen třetina diesel.

Boční silueta Mazdy CX-5 se mezigeneračně téměř nezměnila.
Boční silueta Mazdy CX-5 se mezigeneračně téměř nezměnila. | Foto: Mazda

První dojmy z jízdy novou Mazdou CX-5 jsou báječné. Dvoulitrový motor díky velkému objemu parádně táhne z nízkých otáček, jeho reakce na plyn je okamžitá. Druhá generace se proti té první dramaticky zlepšila v odhlučnění kabiny, motor není zvlášť v nižších otáčkách téměř slyšet.

Jenže jakmile se otáčky dostanou do nejběžnějšího spektra mezi dvěma a čtyřmi tisíci za minutu, nadšení mizí. V těchto sférách prostě turbo zejména u auta s pohonem všech kol chybí a Mazda CX-5 s dvoulitrovým motorem působí subjektivně líněji než Škoda Kodiaq 4×4 s motorem 1.4 TSI. A nejde jen o zdání. Pohled do technických dat napoví, že díky turbu má škodovka výrazně větší sílu danou vyšším točivým momentem a lepší zrychlení z 0 na 100 km/h. Podrobné porovnání obou vozů si prohlédněte zde.

V první generaci Mazda CX-5 udivovala daty z laboratorních zkoušek spotřeby, novinka je ale ve většině specifikací žravější a línější. Při porovnání s ostatními SUV střední třídy už tak nepatří k absolutní špičce (porovnávat parametry motorů můžete v přehledných tabulkách zde). Při našich testech jsme absolvovali hornatý okruh se všemi typy silnic se spotřebou kolem devíti litrů (výrobce udává 6,8 l).

Druhý den sáhneme po nejsilnější naftové variantě s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Auto sice jízdním projevem nepůsobí tak sportovně, i řízení je o něco méně ostré, ale líbí se nám, že máme konečně dostatek síly a dynamiky ve většině běžných jízdních situací. Automat funguje báječně hladce a logicky. Pokud bychom opět porovnávali se podobnou Škodou Kodiaq, připadá nám naftová mazda s automatem svižnější a kultivovanější, i když by podle technických dat měla mít o něco horší dynamiku.

Také v tomto případě však nejsme u nové Mazdy CX-5 nadšeni ze spotřeby. Dostáváme se jen o litr níž než u benzinové verze s manuálním řazením, těsně pod 8 l/100 km. Testované auto je ale úplně syrové, což u naftového motoru znamená podle našich zkušeností minimálně o litr vyšší spotřebu při porovnání se zajetým vozem.

Okolí řidiče v nové Mazdě CX-5.
Okolí řidiče v nové Mazdě CX-5. | Foto: Mazda

V Česku sílí s jejich vymíráním nostalgie po benzinových motorech s větším objemem bez turba, už proto, že je u nich předpoklad vyšší spolehlivosti. Nová Mazda CX-5 se základním benzinovým dvoulitrem si tedy zákazníky zřejmě najde. My bychom o něm ale uvažovali spíše s pohonem pouze pro přední nápravu a u verze 4×4 počkali na silnější motor 2,5 l, který ještě nebyl při testech v Barceloně k dispozici, ale už se dá objednávat. A pokud bychom na auto spěchali, sáhli bychom raději po dieselu.

Podrobnou recenzi nové Mazdy CX-5 čtěte zde.

 

Právě se děje

před 42 minutami

Za zastřelení čerpadlářky potvrdil odvolací soud 19 let vězení

Odvolací soud potvrdil 19 let vězení pro Davida Šindlera, který předloni při přepadení benzinové stanice v Nelahozevsi na Mělnicku zastřelil čerpadlářku. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Třiatřicetiletý muž vinu od počátku odmítá.

Šindler ženu podle rozsudku zastřelil 3. prosince 2018 brzy ráno. Spolu s Ivanem Hollitzerem, který se k činu přiznal a byl potrestán čtyřmi lety vězení, po půl třetí ráno vtrhl na čerpací stanici. Čerpadlářka se před muži pokoušela schovat za dveřmi, na které Šindler vystřelil. Podle soudu střílel cíleně tak, aby ženu zasáhl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy