Pro českého dovolenkáře, který naplní kufr Octavie po strop a vyráží na svou vytouženou lední dovolenou k moři, je Černá Hora z ruky. Už takhle stačí, že musí strávit hodiny na cestě na Jadran, v lepším případě dál na jih Chorvatska.
A to také znamená, že je tu turistů mnohem méně. Zatím. Protože až se rozkřikne, jak vzácná perla Balkánu Černá Hora je a že sem rozhodně stojí za to vyrazit, část z jejího kouzla se nepochybně ztratí.
My jsme sice nejeli autem z Česka, využili jsme krátký letecký spoj do Podgorice, ale na výlet jsme pak využili novou Mazdu 6 a také MX-5. Mít tu zábavné řidičské auto je totiž bonus.
Takhle krásné silnice v Česku nenajdete, podobají se spíše rumunským úsekům na slavné transfagarašské magistrále nebo alpským průsmykům, avšak tady bez hroznů cyklistů a kolon motorkářů, kterým se motají do cesty automobiloví nadšenci. Nebo obráceně.
V Černé Hoře naopak najdete všechno, co k obrazu dokonalé dovolené zkrátka patří. Je tu moře (i v září teplé jak táborské rybníky, avšak čisté jak rakouská plesa) a vynikající jídlo, které kombinuje lehkou středomořskou kuchyni s balkánskými "prasárnami".
Černohorská kuchyně voní jako orientální trh. Zamotat hlava se může snadno nejenom z vynikajícího vína, které má zvuk po celém světě, ale i z nádherné přírody vůkol.
Vyjeli jsme si do národního parku Durmitor a také Lovčen. Černohorská krajina je poměrně hornatá, připomíná trochu rumunské Karpaty nebo balkánský Pirin. Kdo nevyznává klasickou dovolenou jen na pláži pod slunečníkem, bude tu jako v ráji. Ve vápencových horách se dá skrýt před davy turistů na několik dní a pořád tu bude co objevovat.
Třeba přírodní krásy nejhlubšího evropského kaňonu podél řeky Tara, která má barvu tyrkysu. Klene se nad ní nádherný most Lazara Jaukoviče. Tohle je romantika v nejčistší podobě.
Modernizovaná Mazda 6
Mazda 6 přichází na trh po třetím faceliftu. Drobné chybičky se tedy vychytaly a dá se říci, že teď je "šestka" skoro dokonalá. Japonský manažerský sedan vždy sázel na jinakost a výrazný charakter.
Pro konstruktéry bylo vždy zásadní to, jak se vůz řídí, a proto "šestka" nemá v tomto směru příliš velkou konkurenci. Na zakroucené černohorské silničky je tedy jako dělaná.
U modernizované verze se vylepšil nejen vzhled interiéru, který teď působí o dost kvalitněji než dřív, ale také se přidalo na izolaci. V kabinách modelů Mazda byl totiž často více slyšet vnější hluk. V manažerském sedanu je ale důležitá kultivovanost.
Mazda 6 má nyní i velmi bohatou bezpečnostní výbavu, nepřiplácí se za head-up displej, adaptivní tempomat nebo udržování v jízdních pruzích. A je jedno, jestli si vyberete sedan nebo kombi, oba stojí stejně.
Kdo miluje řízení, užije si serpentiny skrz národní park Lovčen. Z vrcholků je pak dokonalý výhled na nejjižnější evropský fjord Boka Kotorska. Na konci zátoky se rozprostírá staré město Kotor, které je díky výjimečným památkám zapsané také na seznamu UNESCO.
Atrakcí je tu tedy nepočítaně. Hory tyčící se 2500 metrů nad mořem i průzračné moře a čisté řeky. A jestli vedle památek milujete také víno a historii, stojí za to podívat se do království vína Šipčanik.
Kdysi tu byl utajený letištní vojenský hangár, který ale NATO v roce 1999 kvůli spojenectví Černé Hory s Miloševičovým Srbskem bombardovalo. Shořelo tu všechno, co mohlo chytnout, teď z podzemních prostor vybudovali nádherný sklep. Uchovává se tu více než dva miliony litrů vína, které se pěstuje v okolí letiště.
Černá Hora je tedy zatím málo objevený poklad jižní Evropy. Je tu klid, ale rozhodně ne nuda.