Toyota se letos zaměřila na své malé modely. Na jaře uvedla na trh novou generaci minivozu Aygo, nyní začíná nabízet zásadním způsobem zmodernizovaný model Yaris.
Yaris je auto, které se ze všech malých japonských automobilů na evropském trhu zabydlelo nejlépe.
První generace dokonce získala titul Evropské auto roku (Car of the year) a jen v loňském roce si současnou třetí generaci vozu koupilo přes 170 000 lidí na starém kontinentu, což tento vůz v žebříčku nejprodávanějších řadí na 11. místo.
Také na českém a slovenském trhu si yaris vede velice dobře. V průměru se zde každý rok prodá tři tisíce exemplářů.
Zatímco v minulých letech byl jednou z mála slabin největší světové automobilky poněkud nudně působící design jejích automobilů, nyní se to začíná měnit.
Konec šedi
"Automobilový segment, do něhož yaris spadá, je dnes v Evropě vystaven zřejmě největšímu konkurenčnímu tlaku. Museli jsme udělat něco, čím bychom opravdu vystoupili z davu," uvedl Elvio D´Aprile, zodpovědný za design vozu v provedení roku 2014.
Podobně jako u ayga má tedy i yaris na přídi linie, které tvoří jakési písmeno X, v jehož středu je logo značky.
Úpravami samozřejmě prošly oba nárazníky a také světlomety vpředu i vzadu.
Interiér je nyní pro budoucí uživatele hodnotnější. Zvětšila se totiž plocha s měkčenými plasty, téměř o celý palec (na sedm) se také zvětšil dotykový displej, na který se promítá mimo jiné i obraz z parkovací kamery.
Systém, který nese označení Toyota Touch 2, nyní podporuje dvacet jazyků, včetně češtiny.
Zasahovalo se i do techniky
Přesvědčovat zákazníky o tom, že právě její model je ten pravý, chce Toyota i díky vylepšení jízdních vlastností yarisu. Při modernizaci yaris získal například 36 nových svárů na karosérii, dále větší tloušťku přepážky mezi motorovým prostorem a kabinou, novou torzní příčku zavěšení zadních kol a také jiné pružiny. Výsledkem má mimo jiné být zmenšení nedotáčivosti.
Kvůli snížení hluku pronikajícího do kabiny pak konstruktéři rozhodli o podstatném navýšení množství použitých tlumicích materiálů na různých místech.
Přesto, jak jsme si vyzkoušeli při prvních novinářských seznamovacích jízdách v okolí německého Düsseldorfu, se zcela nepodařilo odfiltrovat zvuk motoru 1,33, s nímž jsme absolvovali nejdelší testovací trasu. Naopak aerodynamický hluk či zvuky přicházející od podvozku se podařilo snížit velmi dobře.
Benzinový čtyřválcový motor 1,33 s výkonem 99 koní je nejsilnějším v nabídce. Je spojený s manuální šestistupňovou velmi dobře řadící převodovkou. Základním motorem je pak přepracovaný litrový tříválec. Spotřeba má být pouhých 4,3 litru (oproti 4,9 l u motoru 1,33). Daní za to ale je horší dynamika. Například maximální rychlost je 155 kilometrů v hodině, zatímco s motorem 1,33 lze dosáhnout i rychlosti 175 kilometrů v hodině.
Toyota i nadále bude nabízet v yarisu dieselový motor 1,4 (90 koní), ale nepředpokládá, že by o něj byl mimořádně velký zájem. Naopak 20 procent z celkových prodejů má činit verze hybrid. Jak jsme si ověřili, jízdní vlastnosti i dynamika tohoto vozu se velice podobají verzi s motorem 1,33, řidič je ale odměněn minimálně o litr nižší spotřebou. Během testu jsme dosáhli průměr pod pět litrů a při troše snahy by to šlo ještě lépe. (S benzinovým agregátem ukazoval palubní počítač v průměru šest litrů.)
Toyota již oznámila ceny modernizovaného yarisu. Základní cena vozu s třídveřovou karosérií a s motorem 1,0 l je 259 900 Kč. Výbava zahrnuje například elektrické ovládání zrcátek a předních oken, palubní počítač, rádio s ovládáním na volantu, palubní počítač, sedm airbagů, dálkově ovládané centrální zamykání a výškově stavitelné sedadlo řidiče. Za pár bočních dveří navíc se připlácí deset tisíc korun a dalších deset za výbavu active. Ta kromě koženého volantu obsahuje již také dotykový displej Toyota Touch 2.
Speciální ceny připravilo tuzemské zastoupení Toyoty pro verzi hybrid. Lze ji získat již od 364 900 Kč, což je mimochodem o pět tisíc korun méně, než za kolik se nabízí vůz s dieselovým motorem.