Když jsme si před šesti lety překvapeně prohlíželi zdivočelé tvary Toyoty C-HR, říkali jsme si, že tohle tradiční zákazníci značky nemohou unést. A mýlili jsme se, emotivních crossoverů se už prodal skoro milion. O to víc zákazníků ovšem zákonitě narazilo na místa, kde design překáží každodennosti. Na zadní sedadla C-HR se nastupuje kostrbatě a kufr je podprůměrný.
Aby praktičtěji orientovaní zákazníci neutíkali ke konkurenci, postavila Toyota na téže technice prostornější karoserii. Corollu Cross. Na pohled nemá s C-HR nic společného. Vypadá spíš jako zmenšená RAV4, i když na ní najdeme podobnosti i s dalšími sourozenci. Měří čtyři a půl metru, záď má bachratější, aby se do ní něco vešlo. Konkuruje tedy Škodě Karoq, Nissanu Kashqai nebo Hyundai Tucson.
Minulý týden jsme se Corollou Cross svezli po okolí Barcelony a asi vás nepřekvapíme sdělením, že nás ničím nepřekvapila. Zlí jazykové tvrdí, že buchta má být vláčná a Toyota nudná. A mají pravdu, i když je to nejúspěšnější nuda na světě.
Ale vážně. Interiér je zpracovaný decentně, uspořádání se od sedanu a kombi téměř neliší. Komunikační systém má stále jisté rezervy v přehlednosti, novinkou jsou digitální a široce konfigurovatelné ukazatele před volantem.
V širokých předních křeslech se sedí pohodlně a prostor druhé řady je skutečně vzdušnější než v C-HR. Nastupuje se do ní snáz, jelikož dveře nejsou tak nízké.
Základní objem kufru 436 litrů není žádný stěhovák, odpovídá zkrátka zvyklostem kompaktní kategorie. Jen se nenechme unést čísly, jimiž machruje konkurence. Jak ukázal nedávný test autoklubu ADAC, žádné SUV této třídy nenabídne víc než 450 až 500 litrů.
Pocit z jízdy charakterizuje neobvyklý rozdíl mezi pravým a levým sedadlem. Řidič si užívá pevné, pocitově ostré řízení i obratnou povahu podvozku s nezávislým zavěšením všech kol. Pasažéři spíše vnímají poněkud roztřesené pohyby karoserie, plynoucí z kompromisů v naladění tlumičů a pružin. Z hrbolů si Corolla Cross nic moc nedělá, ale také se nikdy úplně neuklidní.
V čem je novinka nejjistější, je pohodlný a úsporný hybridní pohon. Benzinovému dvoulitru sekunduje výkonný elektromotor s návykově silným zátahem od první otáčky a převodovka e-CVT, která místo řazení pevných stupňů mění poměry plynule.
Ovládání je stejně snadné jako v elektromobilu, čím víc šlapete, tím rychleji jedete. Kdo se opojnou silou nenechá unést a volí zdrženlivý styl, udrží i ve městě spotřebu pod pěti litry. Na rozdíl od obyčejné Corolly nabízí Cross hybrid i s pohonem všech kol.
Tím se dostáváme k ceně, která je na celém autě nejrozporuplnější. Pomineme-li zaváděcí slevy, vyjde nejlevnější provedení na 919 900 korun. Základní výbava je neobvykle bohatá, nechybí v ní dvouzónová klimatizace, navigace s živými daty nebo dálkově ovládané topení. Kdo však shání prostor v levnějším balení, ušetří u jiných značek sto i dvě stě tisíc.