Automobilky papírově nafukují kufry, tvrdí německý autoklub. Má na to vlastní měření

Martin Přibyl Martin Přibyl
12. 1. 2021 6:02
Německý autoklub ADAC se po vlastní ose rozhodl srovnávat objemy zavazadlových prostorů nových aut. Tvrdí, že výrobci udávají netransparentní data, která se diametrálně liší od skutečnosti. Samotný přístup ADAC ale také vyvolává otázky.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ADAC

Rozdíly zjištěné ADAC vypadají hrozivě. Třeba u VW Sharan naměřili kufru 630 litrů, kdežto samotný výrobce uvádí 955. Více než dvousetlitrový rozdíl hlásí také v případě švédského SUV Volvo XC90, u něho zjistili 475 litrů, kdežto výrobce má uvádět 721 (v Česku 709). Naopak u lacinějších aut již prý k takovým rozdílům nedochází, u Dacie Duster uvádí ADAC 410 litrů a výrobce podle autoklubu 413 (český dovozce píše 411 až 445 litrů podle verze).

ADAC tvrdí, že rozdíly jsou dané tím, že výrobci využívají při měření objemu zavazadlových prostorů triky, někteří do objemu započítávají třeba prostor pro rezervní kolo, a ve své tiskové zprávě píše také o tom, že směrnice pro měření objemů kufrů nejsou pro výrobce závazné.

Sám proto objem měří podle vlastní metodiky, při níž nastaví do jednotné pozice pohyblivé součásti interiéru, které by mohly objem kufru ovlivnit (například posuvnou zadní lavici). Využívá také pouze prostor po roletku nebo kryt kufru, případně po spodní hranu zadních oken, pokud auto roletku nemá.

Kufry se pak následně plní pěnovými kvádříky o rozměrech 20 x 10 x 5 cm, což dá dohromady objem jednoho litru. Objem kufru je pak roven počtu kvádříků, které se do něj povede takto naskládat. Podle ADAC jsou takto stanovená data naprosto srovnatelná a poskytují lepšího průvodce při výběru auta než pouhé údaje automobilek.

Česká Škoda už na iniciativu ADAC reagovala, když na svém novinářském webu zveřejnila článek o tom, jak vlastně kufry měří. Podobně jako většina výrobců k tomu využívá normu ISO 3832, případně postupuje podle shodné směrnice německého sdružení automobilového průmyslu VDA.

Tyto normy jasně stanovují, co vše lze z kufru před měřením jeho objemu odstranit a kam lze kvádříky identické s těmi, které používá ADAC, skládat. "Povoleno je například ze zavazadlového prostoru při měření odstranit vše, co není pevně spojené s automobilem. Tak daleko ale nejdeme, chceme, aby byl objem skutečně realistický a odpovídal tomu, co je možné využít," říká vedoucí vývoje zavazadlového prostoru v automobilce Ladislav Kraus.

Samozřejmě ale podle něj platí, že se při měření využívá i objem pod podlahou zavazadlového prostoru, stejně jako v případě měření se sklopenými zadními opěradly přijdou kvádříky i do prostoru pro nohy zadních cestujících. Škoda také přiznává, že objem zavazadlového prostoru v souladu s normou měří u aut v základní konfiguraci a že příplatková výbava může objem kufru ovlivnit. A ano, rezerva je například u nové Octavie za příplatek 3000 korun. Škoda tedy mezi řádky přiznává, že objem kufru o prostor pro rezervu zvětšuje.

Rozhodně však není sama. Příkladem budiž nové Hyundai i20. To má v obyčejné variantě kufr o papírovém objemu 352 litrů, pokud ale zvolíte mildhybridní verzi, u níž je místo rezervy baterie, bude mít zavazadelník o devadesát litrů méně.

Platí však to, že pokud výrobce uvádí, že je objem určen podle normy VDA, měly by být hodnoty srovnatelné. Takové Volvo dokonce na svých novinářských stránkách poctivě uvádí objemů zavazadlového prostoru hned několik - v základní konfiguraci po roletku, po střechu, po sklopení opěradel po roletku i střechu atd.

Není tedy tak úplně pravda, že by údaje uváděné automobilkami byly vysloveně nesrovnatelné. Rozdíly naměřené ADAC tak jsou dané především tím, že Němci prostor pod podlahou nevyužívají. Jejich měření ale také není stoprocentně relevantní, protože autoklub na svém webu nikde blíže nespecifikuje, jak vypadá jednotná poloha opěradel polohovatelných sedadel a do jaké pozice se umisťuje dvojité dno kufru.

Háček také může být v tom, že na určování objemu kufru, kterému ve Škodovce říkají litrování, existují specialisté. Ti s pěnovými kvádry hrají jakýsi tetris a s využitím svých dlouholetých zkušeností dokážou podle samotné automobilky naměřit vyšší objem než počítačová simulace, která se při návrhu kufru rovněž provádí. Skládání však musí být také opakovatelné, takže je nutné, aby svůj litrovací výkon uměli zopakovat.

Na každý pád je tak dost možné, že by lidé ze Škodovky dokázali do kufru nacpat více kvádříků než zástupci ADAC. Do stanovení objemu kufru tedy, možná překvapivě, vstupuje i lidský faktor.

Spíše než srovnávání hodnoty uváděné ADAC nebo vycházení z oficiálních údajů automobilek je při výběru vozu nejdůležitější osobní zkušenost. Pokud máte nějaký velký předmět, který potřebujete převážet (typicky kočárek), před nákupem určitě vyzkoušejte, jestli se do auta vejde. Stejně platí, že jen málokdo a málokdy využije naprosto celý objem kufru, a to i když je naměřený normovanými kvádříky a ne nepřesnou metodou tekutin, kterou dříve výhradně používaly některé francouzské automobilky a při níž se měří do posledního krychlového milimetru geometrický objem kufru.

 

Právě se děje

před 59 minutami

Federální soudce zakázal vládě USA vymáhat 100denní moratorium na deportace, které po inauguraci Joea Bidena nařídilo ministerstvo vnitřní bezpečnosti

Federální soudce zakázal americké vládě vymáhat 100denní moratorium na deportace, které po inauguraci nového prezidenta Joea Bidena nařídilo ministerstvo vnitřní bezpečnosti. Příkaz soudce Drewa Tiptona novou politiku blokuje na 14 dní, přičemž se vztahuje na celé americké území. Podle agentury Reuters se očekává, že vláda se proti verdiktu odvolá. Vydáním dočasného zákazu soudce vyhověl státu Texas, který v pátek federální vládu kvůli pozastavení deportací zažaloval. Moratorium se týká většiny deportací a je klíčovou součástí Bidenovy imigrační politiky, píše agentura AP.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Biden telefonoval s Putinem, hovořilo se o dohodě Nový START, otravě Navalného i o prosincovém hackerském útoku na americké úřady, oznámil Bílý dům.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Poslanci odmítli legalizaci konopí, přinesla by zdravotní rizika, míní Blatný

Sněmovna odmítla omezenou legalizaci konopí. Návrh skupiny čtyř desítek poslanců ze šesti klubů předpokládal, že by si bezúhonní dospělí lidé mohli bez hrozby postihu vypěstovat a zpracovat doma až pět rostlin konopí. Plénum novelu o návykových látkách, za níž stojí zejména Piráti, zamítlo na návrh SPD hlasy 55 z 89 přítomných poslanců už v úvodním kole.

Pirátský poslanec Tomáš Vymazal zdůrazňoval, že změna by mohla zabránit kriminalizaci jinak bezúhonných lidí. "Konopí je v Česku velice oblíbené. Dle různých studií s ním má zkušenost více než každý čtvrtý mladistvý a u dospělých jsou to dokonce dva z pěti," uvedl. Regulace by podle poslance měla nahradit podle něho selhávající represi. Podle předsedy STAN Víta Rakušana jde o odstraňování státem řízeného pokrytectví.

Naopak ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) upozorňoval na to, že novela je v rozporu s mezinárodním právem a protidrogovou politikou. "Přináší velká sociální a zdravotní rizika," uvedl. Ministr také varoval před možnou drogovou turistikou za takzvaným rekreačním konopím.

Novela předpokládala, že lidé by mohli mít doma beztrestně až 1,25 kilogramu sušiny konopí. Ostatním lidem by pěstitelé museli zabránit ve volném přístupu k tomuto konopí pod hrozbou pokuty až 15 000 korun. Až 30 gramů by mohli lidé nosit u sebe i mimo obydlí. Stejné množství, tedy 30 gramů, by mohli legálně předat jinému dospělému člověku, ovšem výhradně bezplatně. Totéž mělo platit pro produkty získané z konopí.

Předkladatelé tvrdili, že omezená legalizace konopí by zmenšila černý trh a vedla by také ke snížení trestné činnosti, která se s ním váže.

Zdroj: ČTK
Další zprávy