Toyota chce zůstat světovou jedničkou. Odkoupí kvůli tomu Daihatsu. To se zatím do Evropy nevrátí

ČTK ČTK, Ondřej Běhal
29. 1. 2016 14:18
Toyota pracuje na tom, aby se udržela na pozici největšího světového výrobce a prodejce osobních aut. Oznámila, že se stane stoprocentním vlastníkem značky Daihatsu, která jí má pomoci s expanzí na trhu malých aut a v rozvojových zemích. Toyota chce značku Daihatsu vyzvednout na globální úroveň, což ale podle našich informací zatím neznamená návrat na evropský trh.
Minivůz Daihatsu Cast.
Minivůz Daihatsu Cast. | Foto: Daihatsu

Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor se stane stoprocentním vlastníkem japonského výrobce minivozů Daihatsu Motor. Toyota dnes oznámila, že odkoupí zbylých téměř 50 procent Daihatsu v hodnotě kolem tří miliard dolarů (74 miliard Kč), aby ve snaze udržet si první příčku na světovém trhu posílila své pozice na rozvíjejících se trzích a na rostoucím trhu malých vozů. Obě firmy nyní chtějí udělat z Daihatsu globální značku.

Toyota nyní vlastní v Daihatsu 51,2 procenta a zbylý podíl převezme formou výměny akcií. Daihatsu po plném převzetí získá větší možnosti expanze a bude moci snadněji přejímat nejnovější technologie, které vyvíjí Toyota. "Vstupujeme do nového období růstu a vyzvedneme značku Daihatsu na globální úroveň," citovala ze sdělení Daihatsu agentura Reuters.

Podle Aleny Šteffelové z PR oddělení české filiálky Toyoty to ve střednědobém horizontu neznamená návrat značky do Evropy, nebo dokonce na český trh. Daihatsu se rozhodlo stáhnout z evropského trhu v roce 2011.

Daihatsu se zaměřuje na auta s motorem o objemu 660 krychlových centimetrů, což je japonská specialita. Jejím hlavním konkurentem na tomto trhu je Suzuki Motor, která stejně jako Daihatsu ovládá asi 30 procent japonského trhu těchto vozů. Toyota v minulých dnech popřela zprávy, že jedná se Suzuki o partnerství a kapitálovém propojení.

Japonský trh minivozů ale kvůli stárnutí obyvatelstva a menšímu zájmu mladých o vlastnictví auta upadá a jejich japonští výrobci jsou nuceni poohlížet se v zahraničí. Daihatsu získala významné podíly na trzích v Malajsii a v Indonésii, kde vyrábí minivozy ve společných podnicích s místními partnery. Exportuje i do Severní Ameriky, kde se některé její modely prodávají pod značkou Toyota Scion.

Globální prodej vozů skupiny Toyota loni klesl o 0,8 procenta na 10,151 milionu. Firma si nicméně již čtvrtým rokem za sebou udržela vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu před německým koncernem Volkswagen a americkým General Motors.

 

Právě se děje

Další zprávy